دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نقشی جدید برای ویتامین ب‌۱۲ کشف شد

نقشی جدید برای ویتامین ب‌۱۲ کشف شد
دانشمندان دریافتند که ویتامین ب‌۱۲ علاوه بر ایفای نقش‌های سنتی مانند ممانعت از کم‌خونی در ترمیم بافت آسیب‌دیده ناشی از بیماری‌های التهابی مانند زخم معده و روده بزرگ دخیل است.
کد خبر : 880141

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، نقش ویتامین ب12 یا کوبالامین در تشکیل گلبول‌های قرمز خون و تسهیل فرایند سنتز دی‌ان‌اِی، موضوع اثبات‌شده‌ای است. این ویتامین برای تدوام و بهبود عملکرد مغز و سلول‌های عصبی نیز حیاتی است. اکنون، دانشمندان دریافته‌اند که این ریزمغذی نقش کلیدی‌ هم در برنامه‌ریزی مجدد سلولی و ترمیم بافت ایفا می‌کند.

اینکه برنامه‌نویسی مجدد سلولی در موش‌ها مستلزم مقادیر قابل توجهی ویتامین ب12 است، محققان موسسه تحقیقات زیست‌پزشکی بارسلون  (IRB)را به کشف چنین ترفندهای بیولوژیکی رساند.

در مرحله بعد، تیم IRB برای آنکه به یافته‌هایش مهر تأیید بزند، آزمایش را در مدل جدیدی انجام داد و این بار از موش‌هایی استفاده کرد که به کولیت اولسراتیو مبتلا بودند که نوعی بیماری التهابی مزمن است که به دلیل پاسخ اشتباه سیستم ایمنی بدن، دیواره داخلی روده بزرگ را درگیر می‌کند.

در این آزمایش،‌ سلول‌های روده موش‌هایی که با مکمل ویتامین ب12 تغذیه شدند، فرایندی مشابه آنچه در برنامه‌نویسی مجدد سلولی رخ می‌دهد را تجربه کردند و سلول‌های دیواره معده هم شروع به ترمیم شدن کردند.

یافته‌های حاصل از این آزمایش نشان می‌دهد که ویتامین ب12 ممکن است مانع از عود دوباره بیماری شود و امید به آینده پزشکی ترمیمی (regenerative medicine) و بهبود بیمار از راه تغذیه مناسب را هم افزایش می‌دهد. 

انعطاف و شکل‌پذیری سلول در روند برنامه‌ریزی مجدد نیازمند ویتامین ب‌12 است که روند متابولیسم  متیلاسیون را تسهیل می‌کند.

دی‌ان‌ای سلول هم که به منزله مغز متفکر فرایند برنامه‌ریزی مجدد است به مقدار زیادی متیلاسیون و درنتیجه ویتامین ب‌12 نیاز دارد.

متیلاسیون دی‌ان‌ای به تغییرات برگشت پذیر و قابل وراثت در بیان ژن‌ها بدون تغییر در توالی دی‌ان‌ای اطلاق می‌شود. این تغییرات تحت تأثیر عوامل محیطی قرار دارند و پل ارتباطی بین محیط و ژنوم محسوب می‌شوند.  

محققان در نتیجه این مطالعه دریافتند که افزایش ویتامین ب‌12 روند برنامه‌ریزی مجدد و درنتیجه ترمیم بافت آسیب‌دیده را تسریع می‌کند.

مطالعه‌ای دیگر نشان داد که ویتامین ب‌12 که در ماهی، جگر، مرغ، تخم‌مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شود با پایین آوردن سطح IL-6  و CRP در خون به کاهش التهاب کمک می‌کند. 

این یافته‌ها به بازشدن مسیر استفاده از ب‌12 به عنوان عاملی زیربنایی در مبارزه با بیماری‌های مزمن و مشکلات سلامتی ناشی از افزایش سن منجر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته