دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

بازدارندگی کوبنده با «فتاح»

بازدارندگی کوبنده با «فتاح»
روزهای اخیر بخش دفاعی کشور حامل اخبار مهم تسلیحاتی بود، تسلیحاتی که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی شد تا قدرت بازدارندگی ایران در برابر هرگونه تهاجمی را افزایش دهد.
کد خبر : 880084

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا – مصطفی خدابخشی؛ یکشنبه گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا از آخرین دستاورد‌های تسلیحاتی نیروی هوافضای سپاه رونمایی کردند. تسلیحاتی که قدرت عمل و میزان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در برابر هرگونه تهدیدی را افزایش داده و زمینه را برای دستیابی به فناوری‌های جدیدتر در این حوزه فراهم می‌آورد.

این‌روزها در حالی خبر‌های خوش موشکی و پدافندی به مردم مخابره شد که درست چهار ماه پیش نیروی هوافضای سپاه از دستیابی این نیرو به فناوری موشک‌های هایپرسونیک و ساخت موشک فتاح خبر داده بود که حالا این موشک با تکیه‌بر توان داخلی و مجهز شدن به سر جنگی جدید به موشکی فراصوت ارتقا یافته است. فتاح ۲ را باید نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک دانست که از سرجنگی با قابلیت گلایدکنندگی برخوردار شده است.

بازدارندگی کوبنده با «فتاح»

اما گلایدکنندگی چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که «گلایدر هایپرسونیک» در دسته کلاهک‌هایی قرار می‌گیرد که بر روی موشک‌های بالستیک سوار شده و قابلیت شلیک با سرعت ۵ برابر صوت را ایجاد و این امکان را فراهم می‌کند تا موشک با قابلیت بالا امکان اجرای مانور داشته باشد.

این نوع کلاهک دو تفاوت اساسی با نسل پیش از خود یعنی کلاهک‌های جداشونده مانورپذیر marv دارد و آن اینکه امکان تغییر مسیر پس از پرتاب را به‌صورت چشم گیری فراهم می‌آورد و پس از شلیک از تقویت کننده جدا و به اجرای مأموریت می‌پردازد.

این در حالی است که این امکان برای کلاهک‌های marv وجود نداشته و فقط این دسته از کلاهک‌ها پس از ورود به جو زمین و پیش از برخورد با هدف امکان مانور پیدا می‌کنند.

همین تفاوت بین کلاهک «گلایدر هایپرسونیک» و کلاهک جداشونده مانورپذیر marv باعث می‌شود تا امکان رهگیری موشک و پیش بینی پذیر بودن نقطه اصابت به کمترین حد ممکن ارتقا یابد و عملاً این نوع موشک می‌تواند سامانه‌های پدافندی و ضد موشکی را غافلگیر و به عبارتی به سدی نفوذپذیر مبدل سازد. توجه به این نکته ضروری است که موشک فتاح ۲ مجهز به کلاهک «گلایدر هایپرسونیک» در ارتفاعی بسیار کمتر از موشک‌های بالستیک عادی پرواز کرده و از این قابلیت برخوردار است که پیش از اصابت به هدف در طی حرکت خود تغییر مسیر‌های متعدد و قابل کنترلی را ایجاد کند. نکته قابل توجه در مورد این سر جنگی به کار رفته در موشک هایپرسونیک فتاح ۲ امکان تغییر هدف و اجرای مأموریت جدید است.

توانایی استفاده از این نوع سر جنگی اکنون فقط در اختیار ۴ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

مهلک‌تر شدن فتاح

خرداد امسال بود که موشک هایپرسونیک فتاح در مراسمی توسط نیروی هوافضای سپاه با حضور رئیس‌جمهور و تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی رونمایی شد. موشکی که عنوان نخستین موشک فراصوت ساخت داخل را به خود اختصاص داد و باعث شد تا نام ایران در لیست کشور‌های دارای فناوری هایپرسونیک قرار بگیرد.

برد مؤثر موشک فتاح ۱، ۱۴۰۰ کیلومتر است که فرمانده هوافضای سپاه این قول را داده بود که نسل جدید این موشک که همان فتاح ۲ است به برد ۲۰۰۰ کیلومتر دست یابد. بردی که بر اساس گفته سردار حاجی زاده به عنوان برد اهداف مورد علاقه از آن یاد شده است.

مجهز شدن فتاح ۲ به کلاهک «گلایدر هایپرسونیک» و افزایش برد مؤثر آن باعث شده تا این موشک در کنار قابلیت‌هایی که در فتاح ۱ وجود داشته به یک موشک با قابلیت عمل و مانور بیشتر و به عبارتی به سلاحی مهلک برای اهداف و سامانه‌های پدافندی و ضد موشکی تبدیل شود.

هنوز از این موشک اطلاعات کاملی منتشر نشده و باید همچنان چشم انتظار اطلاع رسانی از سوی مبادی رسمی در این حوزه بود.

امن‌تر شدن آسمان کشور با «مهران» و «شاهد ۱۴۷»

در کنار رونمایی صورت گرفته از موشک هایپرسونیک فتاح ۲ که نمایشی از توان تهاجمی موشکی کشور به حساب می‌آید رونمایی از دستاورد‌های پدافندی نیز در دستور کار نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت.

سامانه‌های «مهران»، «۹ دی» و پهپاد «شاهد ۱۴۷» از جمله دستاورد‌های رونمایی شده روزهای گذشته بودند.

سامانه «مهران» را باید در زمره سامانه‌های پدافندی بومی دانست که از توانایی درگیر شدن با انواع اهداف هوایی برخوردار است. نوع عملکرد این سامانه به‌صورت TELAR است و مجموعه اجزاء آن شامل رادار، موشک و پست فرماندهی به‌صورت محمول روی یک خودرو می‌شود.

هر سامانه مهران مجهز به ۴ فروند موشک مهران ۱ است که این نوع موشک قابلیت عمل تا برد ۳۲۰ کیلومتری را داراست.

بازدارندگی کوبنده با «فتاح»

از دیگر دستاورد‌های رونمایی شده در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی پهپاد شاهد ۱۴۷ بود که آن را می‌توان آخرین دستاورد پهپادی نیروی هوافضای سپاه دانست.

این پهپاد در زمره هواپیما‌های پهن‌پیکر قرار دارد که طول بال آن به ۲۶ متر رسیده و از قابلیت پرواز در ارتفاع ۶۰ هزار پایی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پهپاد محدوده شناسایی یک هزار کیلومتری آن است.

بازدارندگی کوبنده با «فتاح»

همچنین سامانه «۹ دی» که پیش‌ازاین در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ توسط فرمانده کل سپاه به بهره‌برداری رسیده بود با تکیه‌بر توان متخصصان داخلی ارتقا یافته و روز گذشته نسل ارتقایافته این سامانه در محضر رهبر انقلاب رونمایی شد.

با توجه به ابعاد و شکل این سامانه می‌توان آن را از خانواده سامانه سوم خرداد دانست که سامانه‌های رعد و طبس نیز در این پلتفرم ساخته و رونمایی شده بودند.

بازدارندگی کوبنده با «فتاح»

این سامانه میان‌برد از ترکیب موشک‌های ۹ دی و پرتابگر سامانه سوم خرداد ایجادشده که وظیفه نابودی اهدافی، چون انواع جنگنده، بالگرد، پهپاد، موشک کروز و بمب‌های سقوط آزاد را بر عهده دارد.

از مهم‌ترین ویژگی تاکتیکی سامانه ۹ دی می‌توان به وجود جست‌وجوگر الکترواپتیکی از نوع تصویرساز حرارتی، برخورداری هر آتشبار از یک خودروی حامل موشک و رادار، قرارگیری موشک‌ها در پرتابگر‌های جعبه‌ای به‌صورت بلوک‌های چندتایی و در نهایت قابلیت درگیری هم‌زمان با ۳۲ هدف را نام برد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب