دلیل تأکید بر سقف سنی ۲۲ سال برای ورود به دانشگاه فرهنگیان
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزار ی علم و فناوری آنا، رضامراد صحرایی در شصتویکمین سال اعطای جایزه البرز در بخش دانشآموزی، اظهار کرد: فاصله نسلها امروز از ۲۵ سال بسیار کمتر و برخی معتقدند شکاف نسلی به زیر ۱۰ سال رسیده است.
وی گفت: برخی اصرار دارند چرا حداکثر سن برای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۲۲ سال است، البته بیش از ۸۵ درصد پذیرفتهشدگان این دانشگاه زیر ۲۰ سال هستند، اما یک دلیل اخذ چنین تصمیمی همین تحولات سریع بین نسلهاست و باید معلمانی انتخاب شوند که بتوانند بچههای امروز را درک کنند.
وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد: شکاف اداری و شناختی بین والدین و فرزندان و معلمان و محصلان حقیقتی اجتنابناپذیر و انکارناپذیر است. بسیاری از بچهها پیش از اینکه چیزی یاد بگیرند ارزش آن از دست میرود. برای این تحولات باید چه برنامهای داشته باشیم؟. اینها نکات مهمی است.
صحرایی در بخش دیگر سخنان خود خطاب به دانش آموزان نخبه حاضر در جمع خاطرنشان کرد: این روزها دلمان خون است برای مردم مظلوم غزه که دانش آموزان آنجا در این ظلم بیسابقه تاریخی پرپر میشوند. اگر یک ماه آمریکا را تحریم کنیم و همه نخبگان غیر آمریکایی از آمریکا خارج شوند باید ببینید آیا از آمریکا چیزی باقی میماند؟. تمام سرمایه این کشور از نخبگان کشورهای دیگر است.
وزیر آموزشوپرورش، افزود: هر کشوری وظیفه دارد به هر طریقی که میتواند در حفظ نخبگان خود بکوشد. راهکاری که آمریکا برای جذب نخبگان دیگر کشورها در پیش میگیرد ناامید کردن آنهاست که "شما نمیتوانید و نمیشود". نخبه واقعی باید به این مسائل آگاه باشد.
وی خطاب به دانش آموزان با توصیه به اینکه تاریخ بخوانید، تأکید کرد: جنگ روایتها، نبرد مرزها است و درنبرد مرزها کسی که فکور است برنده است. در این رقابت نقش آموزشوپرورش بهمثابه نخ تسبیح است و نقش خانواده بسیار مهم است.
به گفته صحرایی بیش از ۶۰۰ پژوهش سرای دانشآموزی در کشور فعال شده است تا زمینه شکوفایی استعداد دانشآموزان را فراهم کند.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه بازنگری در المپیادها در دستور کار آموزشوپرورش و در آستانه تصویب نهایی است، ادامه داد: همچنین در شاد صفحه اختصاصی به این جایزه اختصاص میدهیم تا دانش آموزان بیشتر این جایزه را بشناسند. از سوی دیگر میتوانیم جایزه البرز را بینالمللی کنیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: یک پایه اصلی هر برنامهای که برای آینده بریزیم نخبگان جامعه ما هستند، اما چه نخبهای؟ نخبهای که برای آینده تربیت شده باشد. ما اهل مکتبی هستیم که در تعلیم و تربیت آن آمده است فرزندان زمانی غیر از زمان شما آفریده شدهاند و تعلیم و تربیت مطلوب باید آیندهنگر باشد. امروز مأموریت اصلی ما این است که بهرهوری را در تمام ابعاد آن افزایش دهیم و این امر الا از طریق نخبگان ممکن نمیشود.
انتهای پیام/