دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

اطلاعات اقتصادی پایبند به شفافیت اطلاعات

اطلاعات اقتصادی پایبند به شفافیت اطلاعات
به گفته سخنگوی اقتصادی دولت؛ در عملکرد شفافیت‌سازی تا امروز بیش از ۱۱۲۰ صورت مالی شرکت‌های دولتی برای نخستین بار به شکل عمومی منتشر شده و در همین ماه (آبان) ۱۰۰۰ صورت مالی دیگر نیز به طور رسمی منتشر می‌شود.
کد خبر : 875306

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ به باور کارشناسان؛ شفافیت و ضابطه مندسازی هزینه‌ها و درآمد‌های شرکت‌های دولتی در راستای نظم بخشیدن به عملکرد این شرکت‌ها منجر به شفاف سازی عملکرد و افزایش بهره وری آن‌ها خواهد شد.

دولت با هدف‌گذاری در انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی موجب ایجاد عملکرد درست و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از ورشکستگی همین شرکت‌های دولتی می‌شود.

چرا انتشار صورت‌های مالی دولت و شرکت‌های دولتی مهم است؟

وزارت اقتصاد

صاحبان نظران اقتصادی معتقدند؛ شفاف سازی و انتشار صورت مالی شرکت‌های دولتی می‌تواند زمینه را برای محققین به منظور تهیه گزارش‌های کارشناسی و راهبردی در راستای تحقق اهداف خرد و کلان اقتصاد کشورفراهم کند. البته اگر شفاف سازی در خصوص صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی انجام نگیرد و یا به تعویق بیفتد به طبع عملکرد نادرست و غیر شفاف مدیران این شرکت‌ها می‌تواند هزینه‌های گزافی را بر روی دست دولت بگذارد و ورشکستگی شرکت‌ها را رقم بزند موضوعی که در دولت‌های قبل شاهد آن بوده ایم.

ضرورت برنامه مدون برای شفاف‌سازی صورت مالی شرکت‌های دولتی 

مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با آنا در رابطه با اهمیت شفاف سازی عملکرد شرکت‌های دولتی  اظهار داشت: در اقتصاد ایران، بخش مهمی از اقتصاد کشور را شرکت‌های دولتی تشکیل می دهد البته یکی از معضلاتی که اقتصاد  با آن برخورد دارد نبود  شفافیت در عملکرد این شرکت‌ها است  که مشکلات زیادی را در زمینه عملکردی این شرکت‌ها ایجاد کرده بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی از مزایای مهم شفافیت، لزوم  کامل شرکت ها به اجرای  قوانین، رویه‌ها و فرآیند‌هاست که توسط آن یک شرکت هدایت و کنترل می‌شود. این بدان معناست که در صورت هر نوع کوتاهی و غفلت از اجرای قوانین، با شفاف‌سازی صورت های مالی، وضعیت عملکرد ها مشخص و منافذ نفوذ رانت به این شرکت‌ها شناسایی می شود.   

دانشمند با اشاره به تبعات نفوذ رانت به سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی گفت:‌ باید در این راستا برنامه دولت هدفمند باشد و برای شفاف‌سازی صورت‌   مالی شرکت‌های زیر مجموعه خود، از هیچ اقدامی کوتاهی نشود.

انتشار ۱۰۰۰ صورت مالی شرکت دولتی؛ بزودی

به گزارش آنا؛ چندی پیش رضا نوروزیان معاون دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اعلام این‌که امسال میزان انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی ۲ برابر سال گذشته خواهد بود اعلام کرد که اکنون صورت‌های مالی حدود یک هزار شرکت دولتی آماده انتشار است.

سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی آنا درمورد زمان انتشار صورت مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی گفت: موضع دولت سیزدهم در مسئله اطلاعات اقتصادی پایبندی جدی به شفافیت اطلاعات برای عموم مردم و نخبگان و امکان نظارت عامه به عنوان یکی از گام‌های مهم مردمی شدن اقتصاد است.

وزیر

سخنگوی دولت افزود: در عملکرد این موضع دولت سیزدهم می‌توان اعلام کرد که بیش از ۱۱۲۰ صورت مالی شرکت‌ها برای اولین بار به شکل عمومی در این دولت منتشر شده است و ۱۰۰۰ صورت مالی دیگر نیز به لحاظ حقوقی آماده است که در آبان ماه به طور رسمی انتشار آن‌ها را اطلاع رسانی می‌کنیم.

وزیراقتصاد تأکید کرد: در عملکرد شفافیت سازی، تا امروز بیش از ۱۱۲۰ صورت مالی شرکت‌ها برای اولین بار به شکل عمومی منتشر شده است و ۱۰۰۰ صورت مالی دیگر نیز به لحاظ حقوقی آماده و مقدمات فنی آن فراهم شده است که درهمین ماه (آبان) به طور رسمی انتشار آن‌ها را اطلاع رسانی می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته