دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رشد ۲۱ درصدی تولید و ۴۲ درصدی فروش در اردیبهشت

سخنگوی اقتصادی دولت: مشکلی درعرضه کالا‌ها وجود ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت: مشکلی درعرضه کالا‌ها وجود ندارد
خاندوزی گفت: مواد غذایی بعد از حذف ارز ترجیحی شاهد افزایش قیمت بود که در اردیبهشت ماه نیز این رشد به میزان ۱۸ درصد رسیده است. این افزایش در تولید و عرضه نشان می‌دهد که با توجه به میزان تولید، در ماه‌های آینده مشکلی درعرضه کالاها وجود ندارد.
کد خبر : 856178

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری ماهانه سخنگوی اقتصادی دولت گفت: افزایش شاخص‌های تولید و فروش که توسط شرکت‌های بزرگ ارائه می‌شود و این آمار‌ها از مجموع ۱۵ رشته جمع آوری می‌شود که در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه سال جاری، شاخص تولید ۲۱ درصد رشد داشته است و همچنین شاخص فروش نیز در اردیبهشت ماه ۴۲ درصد نسبت به فروردین ماه سال جاری رشد داشته است.

وی افزود: ازمجموع ۱۵ گروه صنعت بزرگ، ۸ صنعت دارای رشد دو رقمی بودند که صنعت خودرو ۳۸ درصد و تجهیزات برقی ۳۳ درصد، دارو ۲۹ درصد و ماشین آلات ۲۸ درصد رشد داشتند.

خاندوزی ادامه داد: در مواد غذایی بعد از حذف ارز ترجیحی شاهد رشد قیمت بودیم که در اردیبهشت ماه نیز این رشد به میزان ۱۸ درصد رسیده است اما این افزایش در تولید و عرضه نشان می‌دهد که با توجه به میزان تولید در ماه‌های آینده مشکلی درعرضه کالا‌ها وجود ندارد.

عدد شامخ به ۶۶.۶۹ رسید

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به گزارش اتاق بازرگانی از شامخ گفت: شاخص مدیران خرید صنعت در اردیبهشت امسال به عدد ۶۶.۹۶ رسید. از زمان ارائه این شاخص بیشترین مقدار خود را ثبت کرده است. این شاخص از «مقدار تولید» با ثبت عدد ۷۳.۷۸ بیشترین مقدار از ابتدای تولید این شاخص تاکنون را به خود اختصاص داد، «میزان سفارشات جدید» نیز با عدد ۷۰.۰۹ درصد بیشترین مقدار از ابتدای تولید این شاخص تاکنون بوده است، «سرعت تحویل سفارش»، «میزان استخدام»، «صادرات»، «فروش محصولات» و «انتظارات تولید در ماه آینده» تشکیل شده است. از زیرشاخص‌ها زیرشاخص مقدار تولید ۷۳.۷۸ درصد بوده که بیشترین رشد در ۵۶ ماهه گذشته بوده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در خصوص زیرشاخص انتظارات تولید نشان دهنده انتظار خوشبینانه در خرداد برای تولید است. شامخ کل اقتصاد هم نشان می‌دهد نه تنها وضعیت طرف واقعی بخش اقتصاد وضعیت مناسب ترس نسبت به چند سال اخیر وجود دارد.
خاندوزی گفت: در خصوص شامخ کل اقتصاد نیز با ثبت عدد ۵۷.۳۰ رکورد بیشترین مقدار از زمان ارائه گزارش این شاخص برای کل اقتصاد (یعنی ۴۴ ماه اخیر) در اردیبهشت ماه زده شد.

وی اضافه کرد: در خصوص شاخص انتظارات تولید در ماه آینده نیز نشان دهنده انتظارات خوش بینانه اکثر صنایع در خردادماه است.

تسهیل وضعیت تجاری

وزیر اقتصاد افزود: از نکات تاکید دولت بر تسهیل وضعیت تجاری بوده است. طبق اعلام گمرک برای تسهیل در ترخیص کالا در دو ماهه امسال شاخص بهبود هستیم و متوسط زمان پاسخگویی دستگاه‌ها کاهش یافته است که در صدر آن استاندارد بوده است و زنان پاسخگویی از ۱۷ به ۱۰ روز رسیده است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: سازمان غذا و دارو عملکرد مناسب داشته و به ۳۰ درصد از تقاضا‌ها طرف یک روز پاسخ داده و سازمان نباتات به ۵۰ درصد درخواست‌ها پاسخ داده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه در خرداد

خاندوزی گفت: آماری که مرکز آمار در حوزه تورم خرداد ارایه کرده نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه مصرف کننده ۱۲ درصد کاهش داشته است که نشان دهنده خروج تبعات جنگ اوکراین و حذف ارز ترجیحی است.

وی با اشاره به کاهش روند پلکانی تورم مصرف کننده اظهار کرد تورم در خرداد به ۲ درصد رسیده است البته این به معنای تایید وضعیت تورمی و فشار آن بر روی اقشار ضعیف نیست و سیاست دولت بر کنترل تورم است.

با توجه به ثبات بازار ارز، سیاست‌های کنترل تورم را ادامه می‌دهیم

خاندوزی گفت: با توجه به ثبات بازار ارز می‌توانیم سیاست‌های کنترل تورم را ادامه دهیم. بخشی از کاهش تورم ناشی از کنترل حرکت موتور‌های تولید تورم است که در بخش پولی است. رشد سه ماهه نقدینگی ۳.۹ درصد است که در مقایسه با ۵.۶ درصد سال قبل و ۶.۶ درصد ۱۴۰۰ و ۷.۵ درصد در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد توانسته ایم در این حوزه موفق باشیم.

تامین مالی؛ عامل رشد اقتصادی

به گفته خاندوزی؛ برای تامین مالی هم که عامل رشد اقتصادی است برای این که سهم بیشتری به بازار مالی بدهیم، نشان می‌دهد انتشار اوراق و عرصه اولیه شرایط بهتری داشته است.۹ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه، ۱۲ هزار میلیارد تومان عرضه اوراق و افزایش سرمایه شرکت‌ها ۸۱ هزار میلیارد تومان بوده است که رشد ۱۴۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: برای تامین مالی پروژه‌ها در ۱۰۰ روزه اول امسال نسبت به سال قبل ۸۰ درصد افزایش یافته است که امیدواریم کمک کند دو بال دولتی و غیردولتی شرایط را برای تولید مهیاتر کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته