لزوم تربیت هنرجویان متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمدرضا دوراندیش معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش در بازدید از هنرستان هنرهای زیبای دختران تهران اظهار کرد: هنرستانهای هنرهای زیبا بهمنظور توسعه و تقویت هنرهای ملی و آموزش و تربیت استعداد افراد علاقهمند در این حوزه تأسیس شدهاند.
وی افزود: ارائه آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در کشورهای دنیا از طریق نهادهای مختلف صورت میگیرد؛ این نهادها شامل نهادهای دولتی، غیردولتی و مراکز آموزشی خصوصی هستند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش کرد: سؤالی که همواره در ذهن هنرجویان، خانوادهها، برنامهریزان آموزشهای فنیوحرفهای در آموزشوپرورش مطرح بوده این است که انتظار از آموزش و تربیت فنیوحرفهای چیست؟ وی اضافه کرد: آیا هنرجویان بعد از فارغالتحصیلی از هنرستان میتوانند جذب دنیای کار شوند و یا نیاز است پس از ادامه تحصیل در سطوح بالاتر دانشگاهی در رشتههای مرتبط با رشته خود وارد دنیای کار شوند. پاسخ این سؤال را میتوان در ماهیت رشتههای فنیوحرفهای و مهارتی جستجو کرد.
دوراندیش ابراز کرد: با توجه به طبقهبندی که در ارتباط با حرفههای مختلف در نظام طبقهبندی مشاغل صورت میگیرد، حرفههای تعریف شده در رشتهها از سطوح مختلفی برخوردارند. برای مثال برخی از رشتههای هنری در سطوح بالاتر مهارتی قرار دارند و لذا فرآیند کسب مهارتهای مربوط به آنها برای ورود به بازار کار در مقطع آموزش عالی تکمیل میشود.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش تصریح کرد: خلأ رشتهای با عنوان فرهنگ و هنر در بین رشتههای شاخه نظری مشهود است و انتظار میرود برنامهریزان به این مهم توجه نمایند. از دیگر چالشهایی که در حوزه آموزش هنر وجود دارد، محدودیت استفاده از مربیان خبره فاقد مدرک تحصیلی دانشگاهی در حرفه هنری به دلیل مقررات در بهکارگیری مربیان است. با توجه به کمبودها و محدودیتهای مربوط به منابع انسانی، نیاز به بازنگری مقررات جذب مربیان در اینگونه رشتهها است.
وی اظهار کرد: تجربه و تخصص هنرآموز، نوع آموزش مهارتها به هنرجوها، محتوای درسی و مهارتی که ارائه میشود و ... در آموزش و تربیت هنرجویان تأثیر زیادی دارد. همچنین کتاب درسی و محتوای آن و سرفصلهایی که برای هنرجوها ارائه میشود در نحوه جذب آنها به بازار کار نیز مؤثر است.
دوراندیش افزود: در رشتههای هنری خلاقیت، نوآوری و اثربخشی هنرجویان و تلاش برای کسب معلومات و تجربه لازم برای ورود به بازار کار تأثیر فراوانی دارد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش در ادامه گفت: با توجه به تأکید سند تحول بنیادین مبنی بر ارائه آموزشهای مهارتی به دانشآموزان، باید هنرجوها را متناسب با نیازهای بازار کار تربیت کرد تا جامعه بتواند از مزایا، توانمندی و کارآمدی آنها استفاده کند.
لازم به ذکر است در این نشست هنرآموزان گروه نمایش، سینما، نقاشی ... نظرات و دیدگاههای خود را درباره چگونگی ترغیب دانش آموزان برای ورود به رشتههای فنی و حرفهای، ارائه راهکارهای نوین آموزشی، رفع نارساییهای آموزشی، نحو ورود هنرجویان به بازار کار و ترسیم دورنمای شغلی که باعث ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای گرایش به رشتههای فنی و حرفهای میشود، بحث و گفتگو نمودند.
در انتهای این نشست، معاون دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش و مدیر کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی از کارگاههای آموزشی هنرستان بازدید کردند.
انتهای پیام/