دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1402 - 07:38
گزارش آنا از هشتمین روز «طوفان الاقصی»؛

شهادت یک عضو حزب الله لبنان/ فرانسه: ایران از حماس حمایت نکند!

شهادت یک عضو حزب الله لبنان  فرانسه: ایران از حماس حمایت نکند!
غزه از بامداد امروز شنبه زیر بمباران گسترده هوایی هر لحظه داغی تازه می‌بیند حال آنکه متحدان غربی رژیم صهیونیستی چشم خود را به روی این فاجعه بسته و در به راه انداختن این حمام خون با تل‌آویو شریک شده‌اند.
کد خبر : 873006

گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشت روز از غافلگیری صهیونیست‌ها در ‍پی عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و اگرچه آنها از همان آغاز خشم خود بابت ناکامی اطلاعاتی-نظامی‌شان را بر سر سازه‌های شهری و مناطق مسکونی غزه خالی کردند، اما از شب گذشته با شروع عملیات‌ محدود زمینی و بمباران وسیع نواحی شمالی ازجمله محله‌های اطراف بیمارستان‌ها، بر شدت خصومت‌ورزی خود با مردم این منطقه افزودند.

همزمان، با کوچ اجباری هزاران تن از مردم نواحی شمالی به جنوب غزه، روسیه با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، اعلام آتش‌بس در غزه را خواستار شد.

به گفته «واسیلی نبنزیا» قطع آب و برق غزه و ممانعت از رسیدن کمک‌های بشردوستانه، یادآورد محاصره «لنینگراد» در جنگ جهانی دوم از سوی نازی‌هاست.

با این حال، آمریکا و شرکای غربی در موضعی دوگانه نسبت به جنگ اوکراین، چشم خود را به روی فجایع غزه بسته‌اند و آن را به نام دفاع اسرائیل از خود توجیه می‌کنند حال آنکه جای این پرسش باقی است که آیا اساساً یک «اشغالگرِ متجاوز» می‌تواند ادعای دفاع از خود را داشته باشد؟ 

اخبار هشتمین روز از تحولات فلسطین اشغالی، طوفان الاقصی و ادامه واکنش‌های بین‌المللی به بحران اخیر را با خبرگزاری آنا دنبال کنید:

*حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به مناطقی در خاک سوریه

منابع عبری‌زبان از شلیک یک فروند راکت از سوریه به جولان اشغالی خبر داده و اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به شلیک این راکت، مناطقی در خاک سوریه را هدف حمله توپخانه‌ای خود قرار داده‌ است. 

*حملات موشکی مجدد نیروهای مقاومت فلسطین علیه تل‌آویو

گردان‌های القسام اعلام کرد که با ده‌ها موشک شهر تل‌آویو را در واکنش به ادامه جنایت رژیم صهیونیستی هدف قرار داده است در پی این حمله آژیر حمله موشکی در شهر تل‌آویو به صدا درآمده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای مقاومت فلسطین همچنین فرودگاه شهر اللد واقع در جنوب شرق تل‌آویو و همچنین أشدود و عسقلان را نیز هدف حملات موشکی قرار دادند.

*سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی: هفته‌های سختی پیش‌رو داریم

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اعلام کرد که این رژیم هفته‌های سختی را پیش‌رو خواهد داشت.

او با اشاره به تعداد نظامیان صهیونیستی که در جریان عملیات طوفان الاقصی به دست مبارزان مقاومت به هلاکت رسیدند گفت: کشته شدن ۲۷۹ نفر از اعضای ارتش و اسارت ۱۲۶ نفر در غزه را تأیید می‌کنیم.

*رونمایی گردان‌های القسام از راکت بومی «الیاسین» 

 

 
 

*فرانسه: ایران باید از حمایت از حماس خودداری کند

در حالیکه محافل آمریکایی و صهیونیستی در روزهای اخیر به صراحت گفته‌اند که مدرکی دال بر حمایت ایران از حماس در اختیار ندارند، دولت فرانسه بدون اشاره به جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه  مردم غزه، مدعی حمایت ایران از نیروهای حماس در نبرد با نظامیان رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» دولت فرانسه شنبه شب به وقت تهران اعلام کرد: «ایران باید از افزایش تنش و حمایت عملیاتی از حماس خودداری کند.»

*شهادت یک عضو حزب الله لبنان

جنبش حزب الله لبنان شامگاه امروز شنبه از شهادت «علی یوسف علاء الدین» یکی از نیروهای خود خبر داد.

شبکه خبری المنار به نقل از حزب الله گزارش داد که علاء الدین در حین انجام مأموریت به شهادت رسیده است. حزب الله اشاره‌ای به محل دقیق شهادت این نیروی خود نکرده است.

*سازمان ملل: اوضاع انسانی در غزه وخیم است

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفت: اوضاع انسانی در غزه وخیم و غیرقابل توجیه است.

«مارتین گریفیتس» روز شنبه افزود: رفتار و رویکرد برخی طرف ها در روزهای گذشته باعث نگرانی است؛ این درحالی است که وضعیت غزه بحرانی است و تاکنون ۲ هزار نفر در غزه کشته و شمار زیادی زخمی شده اند و چند نیروی فعال در زمینه ارائه کمک های انسانی نیز کشته شده‌اند و پس از درخواست رژیم صهیونیستی برای خروج ساکنان غزه از منزلشان نیز برخی خانواده در مسیر جنوب بمباران شدند.

*هراس آلمان از ورود حزب‌الله به درگیری با رژیم صهیونیستی

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان در گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به ورود حزب‌الله به درگیری با اسرائیل در میانه جنگ این رژیم با نیروهای حماس، ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی دفتر صدراعظم آلمان گفت که شولتس در تماس با نتانیاهو اتفاق نظر داشت که اجتناب از یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه و عدم دخالت حزب الله در جنگ اسرائیل و حماس، حائز اهمیت است.

*رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی: اسرائیل چنان ضربه سختی خورده که قادر به تحمل پیامدهایش نیست

تساحی هنگبی رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی: اسرائیل چنان ضربه سخت و محکمی دریافت کرده تحمل پیامدهایش سخت است.

وی گفت: گمان می‌کردیم که در برابر حماس بازدارندگی ایجاد کرده ایم که اشتباه کردیم.

تساحی تأیید کرد: در ماموریت خود شکست خورده ایم و در این زمینه هیچ اختلافی وجود ندارد.

*خالد مشعل: تصمیم طوفان الاقصی در داخل فلسطین اتخاذ شد

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خارج در گفت‌وگو با شبکه ترکیه‌ای "خبر ترک" اظهار داشت: تصمیم برای عملیات طوفان الاقصی فقط در فلسطین و توسط گردان‌های القسام گرفته، برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

او در انتقاد به معیارهای دوگانه جهان در قبال مسئله فلسطین تأکید کرد: جهان قبل و بعد از هفتم اکتبر (موعد آغاز عملیات طوفان الاقصی) با مسئله فلسطین و حماس، با دوگانگی بالا برخورد کرد.

خالد مشعل تصریح کرد: یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان قبل از دهه ۱۹۹۰ توسط غرب تروریست خوانده می‌شد و بعد از اسلو به قهرمان صلح تبدیل شد و سپس او را تروریست خواندند و با سم او را به قتل رساندند.

او درباره مقاومت ملت فلسطین در راستای احقاق حق‌وحقوق مشروع خود نیز خاطرنشان کرد: تا زمانی که می‌توانیم باید تمام تلاش را به کار بگیریم تا حق خود را به دست بیاوریم؛ چرا که در چنین صورتی دنیا ما را به رسمیت خواهد شناخت؛ دنیا فقط به قوی‌ها احترام می‌گذارد.

*هنیه: مردم غزه سرزمین خود را ترک نخواهند کرد

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس عنوان داشت: ما در برابر عواقب عظیم شکست راهبردی دشمن در ۷ اکتبر که زلزله بزرگی در این رژیم ایجاد کرد، ایستاده‌ایم.

هنیه عنوان داشت: مقاومت با طوفان الاقصی شروع به نوشتن تاریخ کرد که سرآغاز پایان اشغال سرزمین و مقدسات ما است.

او خاطرنشان کرد: اشغالگران برای محو شرم و عار شکستی که پس از حمله القسام متحمل شدند، به کشتار و کوچاندن متوسل شدند.

*حملات توپخانه‌ای صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

برخی رسانه ها گزارش می‌دهند به دنبال تبادل آتش بین ارتش صهیونیستی و حزب‌الله به صورت موشک و خمپاره، طرفین وارد درگیری مسلحانه شده‌اند.

*نخست‌وزیر لبنان: اسرائیل باید حملات تحریک‌آمیز خود علیه حزب‌الله را متوقف کند

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان هشدار داد:  نمی‌خواهيم لبنان وارد جنگ شود اما هنوز هیچ تضمینی از حزب الله در این زمینه دریافت نکرده‌ام. مهم‌ترین چیز برای لبنان حفظ اعتماد و ثبات است.

وی در عین حال افزود: با این حال از هیچ طرفی نتوانستم در مورد تحولات تضمینی بگیرم زیرا شرایط دائما در حال تغییر است. اسرائیل باید حملات تحریک‌آمیز خود علیه حزب‌الله را متوقف کند، زیرا لبنان نمی‌خواهد وارد جنگ شود.

 *سازمان همکاری اسلامی برای غزه نشست اضطراری برگزار می‌کند

خبرگزاری فلسطین (وفا) خبر داد که سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه و در سطح وزرای خارجه نشست فوق العاده برگزار میکند.

*حماس از کشته شدن ۹ اسیر دیگر در بمباران اسرائیل خبر داد

گردانهای القسام شاخه نظامی حماس اعلام کرد، ۹ اسیر دیگر که ۴ نفرشان غیر صهیونیست هستند، طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل بمباران رژیم موقت کشته شدند.

*قطر: محاصره نوار غزه باید برداشته شود

وزارت خارجه قطر در یک بیانیه ضمن مخالفت با کوچاندن اجباری فلسطینیان از نوار غزه، برداشتن محاصره این منطقه فلسطینی را خواستار شد.

*یونیسف: بیش از ۷۰۰ کودک در نوار غزه قربانی شده‌اند

سخنگوی صندوق کودکان ملل متحد با تایید شهادت ۷۰۰ کودک در نوار غزه، هشدار داد: «دیگر جای امنی برای کودکان در غزه وجود ندارد؛ آب و غذا و دارویی هم نیست».

*یک هیئت امنیتی اسرائیلی وارد مصر شد

منابع مطلع مصری گفتند که یک هیئت امنیتی اسرائیلی با یک هواپیمای اختصاصی امروز شنبه وارد قاهره شد.

آنگونه که از گزارش روزنامه العربی الجدید (چاپ لندن) برمی‌آید، شاید این سفر برای اطلاع مصر از اقداما‌هایی باشد که قرار است در چند روز آتی انجام شود و همچنین هماهنگی در خروج امن خارجی‌ها از نوار غزه.

*لبنان از رژیم اسرائیل به شورای امنیت شکایت می‌‌کند

وزارت خارجه لبنان امروز شنبه اعلام کرد که از نمایندگی خود در شورای امنیت خواسته، از رژیم اسرائیل به دلیل هدف قرار دادن خبرنگار لبنانی عصام عبدالله که شب گذشته در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غزه به شهادت رسید، شکایت و این رژیم را پاسخگو کند.

*آمریکا از توافق برای خروج اتباع خارجی از غزه از طریق گذرگاه رفح خبر داد

 یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است که ایالات متحده با مصر، اسرائیل و قطر همکاری می‌کند تا گذرگاه مرزی رفح از غزه به مصر امروز به مدت پنج ساعت باز باشد.

آسوشیتدپرس به نقل از این مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که توافقی به دست آمده است که به خارجی‌ها اجازه می‌دهد غزه را از گذرگاه مرزی رفح ترک کنند.

این در حالی است که به رغم درخواست‌های جهانی، منطقه‌ای و فلسطینی مبنی بر لزوم گشایش گذرگاه رفح با هدف ارسال کمک‌ها و انتقال زخمی‌شدگان به مصر، روزنامه «العربی الجدید» تصاویری را به دست آورده که نشان می‌دهد، ارتش مصر گذرگاه رفح را با قرار دادن موانع بتنی بسته است به طوری که امکان عبور یا ورود از آن وجود ندارد.

گذرگاه رفح، تنها گذرگاه زمینی نوار غزه به سمت خارج است و اگر این گذرگاه بسته شود هیچ راهی برای ارتباط با خارج وجود ندارد.

*مصر گذرگاه رفح را به روی اتباع آمریکایی باز می‌کند

دولت مصر اعلام کرد که گذرگاه رفح بین این کشور و نوار غزه برای استقبال از شهروندان آمریکایی حاضر در نوار غزه آماده است و این شهروندان می‌توانند از این گذرگاه خارج شوند. این در حالی است که دولت مصر از ساعاتی پیش این گذرگاه را به روی فلسطینیان بسته است.

*کتائب القسام از نفوذ مجدد نیروهای مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی خبر داد

شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد: در ادامه نبرد طوفان الاقصی و تداوم نفوذ به منطقه [تحت کنترل] دشمن، گروهی از مجاهدان ما از دیوار حائل در شرق خان‌یونس عبور کردند و تجمع نیروهای دشمن را هدف حمله قرار دادند. 3 خودروی نظامی منهدم شده است و درگیری‌ همچنان ادامه دارد.

*ارتش رژیم صهیونیستی: آماده حمله همه‌جانبه هستیم

در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی شکست سختی در میدان نبرد از مقاومت فلسطین خورده و چیزی برای گفتن ندارد،‌ از طریق سخنگوی خود مدعی آمادگی حمله همه‌جانبه به غزه شد و اعلام کرد، کسانی که منطقه را ترک نکنند خودشان مسئول هستند.

*شمار شهدا به 2 هزار نفر رسید

منابع خبری فلسطین به نقل از وزارت بهداشت غزه خبر دادند به دنبال حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه شمار شهدای فلسطینی به حدود 2000 نفر افزایش یافته است.

*حماس از مواضع پوتین قدردانی کرد

جنبش مقاومت اسلامی حماس از موضع رئیس‌جمهور روسیه در قبال مردم فلسطین، محکومیت محاصره غزه و تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان قدردانی کرد.

*ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد ۳ فرد مسلح که قصد نفوذ به اراضی اشغالی فلسطین را داشتند، در درگیری با نیروهای این رژیم کشته شده‌اند.

*هشدار مصر درباره کوچاندن مردم غزه

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌‌ای درباره درخواست ارتش رژیم صهیونیستی برای کوچاندن فلسطینیان ساکن نوار غزه و نمایندگان سازمان‌های بین‌‌المللی هشدار داد. 

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است که این اقدام رژیم صهیونیستی بر خلاف اصول و قوانین بین‌المللی حقوق بشر است. 

*عربستان حمله علیه مردم غزه را محکوم کرد

 وزارت خارجه عربستان حمله رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع نوار غزه را محکوم کرد. 

در بیانیه وزارت خارجه عربستان همچنین آمده است: بر مخالفت قاطع خود در خصوص هر گونه دعوت به کوچاندن اجباری ملت فلسطین از غزه تأکید می‌کنیم. 

در این بیانیه، محروم کردن مردم غزه از نیازهای اساسی برای زندگی شرافتمندانه، نقض آشکار حقوق بشر و قانون بین‌المللی عنوان شده است.

*درگیری شدید در اردوگاه جنین

نظامیان صهیونیست از جمعه شب تا مداد شنبه به مناطق مختلف کرانه باختری یورش برده و شمار زیادی از فلسطینیان را بازداشت کردند.

*جدیدترین آمار سازمان ملل از کوچ اجباری فلسطینی‌ها  

سازمان ملل اعلام کرد قبل از اجرای دستور رژیم صهیونیستی برای تخلیه شمال غزه ۴۰۰ هزار فلسطینی در غزه وادار به کوچ اجباری داخلی شده بودند. 

*نگرانی آمریکا از عواقب حمله به غزه

 بلومبرگ بامداد شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نگران عدم آمادگی رژیم صهیونیستی برای عواقب حمله به غزه و گسترش درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه است.

بر اساس این گزارش، حمله اسرائیل به غزه و نداشتن برنامه برای بعد از آن، خطر گسترش بحران به منطقه را افزایش می‌دهد.

*ادعای فاکس‌نیوز: آمریکا خواستار تعویق حمله زمینی اسرائیل شده است

فاکس‌نیوز به نقل از منابع مطلع گزارش داده آمریکا از رژیم صهیونیستی خواسته عملیات زمینی خود در غزه را تا زمان باز شدن مسیر ایمن برای خروج فلسطینی‌ها به تعویق بیندازد. 

فاکس‌نیوز همچنین مدعی شده واشنگتن از تل‌آویو خواسته هنگام اجرای عملیات نظامی خود به قوانین درگیری پایبند باشد. 

*ادعای حمله به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان

یک سخنگوی ارتش صهیونیستی اعلام کرد علیه یک موضع حزب‌الله در جنوب لبنان حمله انجام شده است. 

سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر مدعی شد این حمله در پاسخ به نفوذ قایق‌های ناشناس که رهگیری شدند و همچنین شلیک به یک پهپاد ارتش اسرائیل صورت گرفت. 

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده که حمله به پهپاد اسرائیلی خنثی شده است.  

*حمله جنگنده‌های صهیونیستی به مجاورت یک بیمارستان کودکان در غزه

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی منطقه مجاور بیمارستان العوده که یک مرکز درمانی برای کودکان است را بمباران کرده‌اند. 

*برگزاری نشست سازمان ملل

دومین نشست شورای امنیت سازمان ملل همزمان با آغاز هشتمین روز از جنگ میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل عصر جمعه به وقت محلی پشت درهای بسته برگزار شد اما بدون هیچ  نتیجه ای  پایان یافت.

یکی از نگرانی های مهم مطرح شده دیگر در این نشست، سرازیر شدن تنش ها به کرانه باختری و لبنان بوده است.

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد شنبه به شهر و اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری یورش برده و با مبارزان فلسطینی درگیر شدند.

این درگیری ها هم اکنون در محله های مختلف جنین به شدت ادامه دارد و تک تیراندازهای صهیونیست در پشت بام شماری از منازل این شهر موضع گرفته اند.

*مخالفت ۵۵ قانونگذار کنگره آمریکا با کوج اجباری ساکنان شمال غزه 

۵۵ نفر از اعضای حزب دموکرات و جریان موسوم به «ترقی‌خواه» در نامه‌ای به جو بایدن مخالفت خود را با کوچ اجباری بیش از ۱ میلیون نفر از ساکنان شمال غزه اعلام کردند. 

*افزایش شمار شهدا

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای غزه به 1900 نفر رسیده که 614 نفر از آنها کودکان هستند. 

در حال تکمیل...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته