دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش:

امسال فقط یک دانش‌آموز معدل ۲۰ کسب کرد

امسال فقط یک دانش‌آموز معدل ۲۰ کسب کرد
زارعی گفت: امسال فقط یک نفر معدل ۲۰ داشت که دانش‌آموز پسر بود که در رشته علوم تجربی در مدرسه نمونه دولتی تهران درس می‌خواند. همچنین میانگین نمرات رشته‌های نظری سال گذشته ۱۱.۶۲ بود و امسال ۱۰.۰۲ است.
کد خبر : 863309

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکز سنجش برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته راهنمای تصحیح مستقیم برای حوزه‌های تصحیح ارسال می‌شد، اما امسال ابتدا برای دبیرخانه راهبری کشوری ارسال شد و نظر دبیرخانه‌های آموزشی گرفته می‌شد و در نهایت نظر اصلاحی اعمال شده و راهنمای تصحیح قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: در طراحی سؤالات تلاش شد که صرفاً از کتاب درسی بوده و مبتنی بر اهداف درسی باشد.

زارعی با اشاره به استانداردسازی آزمون نهایی، گفت: امنیت در طراحی ازجمله روند کار بود که طراحی سؤالات در قرنطینه کامل انجام شد و همچنین طراحی سؤال با استفاده از بانک آزمون صورت گرفت؛ ارسال سؤالات نیز به‌صورت رمزگذاری شده و الکترونیک به‌صورت امن با دقت، صحت و در زمان مشخص به حوزه امتحانی ارسال می‌شد.

وی اضافه کرد: شیوه مناسب و یکسان برگزاری آزمون از دیگر اقدامات است که امتحانات رأس ساعت مشخص در حوزه‌های امتحانی برگزار شد و امکانات و تجهیزات مناسب مانند دوربین مداربسته و راکت موبایل باب در حوزه‌های امتحانی پیش‌بینی شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش افزود: این مرکز قریب به ۱۸ سال سابقه تحصیلی تولید کرده است و ۷۰ عنوان درس یکتا در عناوین ۱۰۴ درس از ۴ دیپلم و ۳ نظام آموزشی، ۱۰۰ هزار نمره یکتا برای ۱۱ هزار نفر تولید شده است.

وی به تعداد افراد شرکت‌کننده در امتحانات نهایی اشاره کرد و ادامه داد: ۵۹۵ هزار و ۶۲۴ دانش‌آموز و ۳۱۸ هزار و ۴۸۱ بزرگسال و درمجموع ۹۱۴ هزار و ۴۶۵ در امتحان نهایی شرکت کردند که ۵۸ درصد دختران و ۴۸ درصد پسران بودند.

زارعی افزود: امتحانات در ۵۰۵۰ حوزه اجرا و ۳۹۱ حوزه تصحیح برگزار شد و بالغ‌بر ۲۹ میلیون برگه توسط ۴۸ هزار مصحح تصحیح شده است.

وی اضافه کرد: بین ۶۵ درصد نمرات هیچ مغایرتی نبود. ۲۰ درصد مغایرت یک تا دو نمره، ۹ درصد دو تا ۳ نمره، ۵ درصد ۳ تا ۵ نمره، و یک درصد بیشتر از ۵ نمره مغایرت بوده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش گفت: همه سؤالات مورد تأیید دبیرخانه‌های آموزشی بود. برای ۷۶ درصد سؤالات هیچ موردی نداشت و ۲۴ درصد نظر تکمیلی دادند و تنها یک مورد از درس ریاضیات گسسته مورد تأیید نبود که آن سؤال حذف شد و نمره بین مابقی سؤالات تقسیم شد.

وی به وضعیت رسیدگی به اعتراضات اشاره کرد و افزود: بلافاصله اعتراض که داده می‌شد، تصحیح آغاز می‌شد؛ ۱۵ درصد شرکت‌کنندگان اعتراض داشتند که ۵۴ درصد پسر‌ها و ۴۶ درصد دختران بودند.

زارعی بابیان اینکه بین مصصحین اول و دوم، ۹۴ درصد همبستگی آماری وجود دارد، اضافه کرد: در نهایت ۴۹ درصد اعتراضات به نمره افزایشی، ۲۶ درصد بدون تغییر و ۲۵ درصد کاهشی بوده است. همچنین در بیش از دو نمره، مصحح پنجم نظر می‌داد و دقت شد تضییع حقی صورت نگیرد.

وی درباره تحلیل آزمون گفت: ۴ دسته تحلیل را داشتیم که شامل ازنظر روایی، میزان مشکل بودن سؤالات، پایش کیفیت نظام آموزشی، تحلیل میزان تحقق اهداف و بررسی ساختار‌های دانشی فراگیران و بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش بابیان اینکه این جمله که آزمون امسال سخت بود حرف عامیانه است، گفت: سختی را با ضریب دشواری می‌سنجند، مثلاً تقریباً در درس هندسه که ۱۸ سؤال داشته است، ۵ سؤال ضریب دشواری پایینی دارند. یک سؤال پیچیده بوده است که دانش‌آموزان را به خطا انداخته است.

وی بابیان اینکه مجموع نمرات امتحان نظری نشان می‌دهد که توزیع نرمال است، افزود: استان‌های مرکزی و شمال شرق کشور وضعیت بهتری دارند و استان‌های شمال غرب، جنوب و جنوب شرق وضعیت نگران کننده است.

زارعی اضافه کرد: امسال فقط یک نفر معدل ۲۰ داشت که دانش‌آموز پسر بود که در رشته علوم تجربی در مدرسه نمونه دولتی تهران درس می‌خواند. همچنین میانگین نمرات رشته‌های نظری سال گذشته ۱۱.۶۲ بود و امسال ۱۰.۰۲ است.

وی درباره نمره تراز نیز گفت: نمره تراز برای هر درس در هرسال تولید شده است. بعضی از افراد شرکت‌کننده نمره خام را در نظر می‌گیرند درحالی‌که درس مدنظر است و هر درس ضریبی گرفته است. تراز منفی هم با توجه به جامعه آماری ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته