دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در برنامه زنده تلوزیونی: 

سازمان سنجش ضریب و نمرات دروس عمومی و تخصصی کنکور ۱۴۰۳ را اعلام می‌کند

سازمان سنجش ضریب و نمرات دروس عمومی و تخصصی کنکور ۱۴۰۳ را اعلام می‌کند
محسن زارعی با بیان اینکه سازمان سنجش ضریب و نمرات دروس عمومی و تخصصی کنکور ۱۴۰۳ را اعلام می‌کند، گفت: تأثیر قطعی سوابق تحصیلی موجب رجوع دوباره به مدرسه شد.
کد خبر : 871830

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت‌وگوی ویژه خبری که با حضور رئیس سازمان سنجش پخش شد، درباره تأثیر سوابق تحصیلی بر عدالت آموزشی اظهار کرد: نمی‌توان گفت که کاملاً به عدالت آموزشی رسیده ایم، اما با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی به برابری آموزشی نزدیک‌تر شده‌ایم.

وی افزود: سوابق تحصیلی با توجه به آزمون پایه دوازدهم سهم سوابق تحصیلی ایجاد و تراز نمره کل سابقه تحصیلی به سازمان سنجش گزارش شد و مبنای تأثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی قرار گرفت.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: جدولی از استان‌های کشور داریم که در آن ۱۱ استان برخوردار بیشترین میزان رتبه‌های زیر ۳ هزار را داشتند، این استان‌ها را تحلیل و مشاهده کردیم که اگر صرفاً نمره آزمون سراسری ملاک باشد این ۱۱ استان برخوردار سهم بیشتری از رتبه‌های بالا دارند، اما اگر صرفاً سوابق تحصیلی ملاک باشد سهم ۷ استان از ۱۱ استان متعادل‌تر می‌شود و ۱۱ استان پایین جدول که جزء کم‌برخوردار‌ها هستند سهم بیشتری به خودشان اختصاص می‌دهند.

زارعی ادامه داد: تأثیر قطعی سوابق تحصیلی موجب رجوع دوباره به مدرسه، کتاب درسی و معلم شد، چراکه دانش‌آموزان تصور می‌کردند دروس مدرسه تأثیر چندانی در کنکور ندارد و تنها به فکر تکنیک‌های کنکور بودند، اما اهمیت به سوابق تحصیلی و جدا کردن دروس عمومی از تخصصی و تأثیر آن در نمره کنکور موجب اهمیت دوباره مدرسه شد.

وی در ادامه توضیح داد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موجب ایحاد فرصتی شد که مرجعیت به مدرسه کلاس درس و کتاب درسی برگردد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اضافه کرد: داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور باید دارای سوابق تحصیلی باشند، چراکه سهم دروس عمومی فقط از سوابق تحصیلی گرفته می‌شود و کسانی که سابقه داشتند، باید آن را ارائه کنند و از افرادی که سابقه تحصیلی نداشتند هم درخواست شد که سابقه را تکمیل کنند و آنهایی که نیاز به ترمیم نمره داشتند توانستند اقدام کنند.

زارعی بیان کرد: کسانی که قبل از سال ۱۳۸۴ دیپلم گرفته‌اند باید سابقه تحصیلی را ایجاد کنند که به این منظور باید در مدارس بزرگسال ثبت‌نام و با شرکت در آزمون سابقه تحصیلی ایجاد کنند.

وی درباره وضعیت دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانشی‌ها هم گفت: هدف از آموزش این دانش‌آموزان مهارت‌افزایی بوده، چراکه آزمون‌های نهایی ندارند و در این راستا به آنان فرصت داده شد که برای شرکت در رشته‌های گروه آزمایشی هنر در امتحان نهایی دروس عمومی شرکت کنند و در این گروه آزمایشی پیگیر نمرات دروس عمومی خود باشد، البته اگر می‌خواستند در گروه آزمایشی غیر از هنر آزمون دهند، شرایط متفاوت بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: فقط آزمون دروس تخصصی در کنکور ۱۴۰۳ اخذ می‌شود و دروس عمومی همچنان جداست و باید نمره آن را از امتحان نهایی پایه دوازدهم کسب کنند و برای کنکور ۱۴۰۳ سهم سابقه تحصیلی ۵۰ درصد قطعی است.

زارعی تشریح کرد: برای سال ۱۴۰۴ سهم سابقه تحصیلی به ۶۰ درصد می‌رسد و امتحان نهایی برای پایه دهم و یازدهم به صورت کشوری برگزار می‌شود و تنها مرجع ما برای آزمون‌های نهایی کتاب درسی است و فقط براساس کتاب درسی طراحی سؤال انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: ضرایب و نمرات دروس برای هریک از دروس تخصصی و عمومی در کنکور ۱۴۰۳ با سازمان سنجش آموزش کشور نهایی شده و به صورت کامل به دانش‌آموزان و داوطلبان اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته