معلمان باید سالی ۲۰۰ ساعت آموزش ببینند/ به دوره اصول تدریس رسیدهایم
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضامراد صحرایی درآیین افتتاحیه دورههای توانمندسازی نیروهای مدارس و مراکز غیردولتی شهر تهران، اظهار کرد: روش تدریس یعنی ترک کردن دامنه خلاقیت معلمان و ما در حال حاضر از دوره روش تدریس عبور کردیم و به دوره پسا روش رسیدهایم.
وی توضیح داد: دوره پسا روش به این معنی است که معلمان همه روشها را میدانند و روش خاص خود را پیدا میکنند. امروز دوره اصول تدریس است. معلم باید به تمام اصول تدریس آگاه و متناسب با تفاوت فردی بگوید که با هر یک از بچهها چطور برخورد شود. این هنر معلمی است.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر کلیدواژه "آینده"، افزود: ما همه بچه داریم. این جفا در حق این نسل است که ما آنها را مجبور کنیم مثل ما فکر کنند، مثل ما ببینند و مثل ما بگویند. این بچهها برای آیندهای متفاوت از زیستبوم ما تربیت میشوند. بسیاری از شغلهای ۲۰۳۰ هنوز درست نشده است. معلم آینده سرش بالاست و دورِ دور را میبیند؛ استعدادی در بچهای که درسش خوب نیست میبیند، این نگاه آیندهگرایانه در تربیت مبتنی بر فناوری که جزوی از این مسیر شده، نیاز کلیدی ما در مدارس است. این امر از معلمان و دبیران شروع شده و به محصلان میرسد.
صحرایی تأکید کرد: کلید حل مشکلات آموزشوپرورش درون خود اوست و قیمت پیدا کردن آموزشوپرورش در گرو متحولشدن ما است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به جمله معروف مبنی بر اینکه معلمان بهگونهای آموزش میدهند که آموزش دیدهاند و چیزی را میگویند که به آنها گفته شده است، عنوان کرد: این یعنی اگر بهروز نشویم، عقبگرد میکنیم. این جمله معروف برای وقتی است که نظام آموزشی ایستا باشد. در نظام آموزشی پویا، معلم به شیوههای نوآشنا میشود.
وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: سرعت انتقال و یادگیری و تغییر در دورهای که ما قرار داریم بیش از هر زمان دیگر و غیرقابل توصیف است. معلمان از ما توقع دارند در بهروز شدن، آنها را یاری کنیم. علم روز را در حوزه تخصص به آنها دهیم و آنچه از آنها توقع داریم را به آنها بدهیم و بعد از آنها بخواهیم؛ این بهحق و بهجا است. معلمان باید در استانداردهای حوزه منابع انسانی سالی ۲۰۰ ساعت آموزش ببینند، آیا ما چنین کردهایم؟. این از مشکلات جدی ما است.
صحرایی گفت: اگر نقطه تحول آموزشوپرورش برنامه درسی بود، ما برنامه درسی را جدید کردیم. نظام آموزشی جدید درست کردیم و از ۱ ـ ۳ ـ ۳ ـ ۵ به ۳ ـ ۳ ـ ۶ آمدیم، نتیجه چه شد؟. عامل تحول معلم است. اگر بهترین برنامه درسی دنیا را هم داشته باشیم، ولی معلم تربیت نکرده باشیم به در نمیخورد. اگر معلم برای ایفا نقش جدید خود آماده شده باشد برنامه درسی را راهبری میکند. رابطه بین مؤلف، معلم و محصل رابطه پویا و فرایندی است. معلم خوب در تدریس به مقتضیات دانشآموز توجه دارد و آنقدر توانایی دارد که بهتناسب آن برنامه را تغییر دهد و درعینحال هدف برنامه درسی را دنبال کند. هدف برنامه درسی هیچگاه در کتاب تجلی نمیشود بلکه کتاب، راهنمای عمل است. معلم کلید اصلی تحول است که ما از آن غفلت کردیم.
انتهای پیام/