دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1402 - 11:33
اسلامی در نشست خبری مطرح کرد؛

بهره‌مندی نفت تا پزشکی از سزیم ۱۳۷

بهره‌مندی نفت تا پزشکی از سزیم ۱۳۷
رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: از نفت تا پزشکی از سزیم ۱۳۷ بهره‌مندخواهند شد.
کد خبر : 862189

به گزارش خبرنگار گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی، در نشست خبری که به مناسبت رونمایی از جدیدترین دستاوردهای جدید هسته ای به نام  «رادیونوکلئید سزیم - ۱۳۷» در دومین روز از نمایشگاه روایت خدمت برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از دستاوردهایی که نتیجه اعتماد به نفس و خودباوری است رونمایی شد و آن را به ملت عزیز ایران تقدیم می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این رونمایی حاصل یک کار شش ماهه است که از فکر و ایده تا نتیجه، با خودباوری و با تیمی جوان و پرانگیزه محقق شد.

وی افزود: امروز تمامی صنایع نفت و گاز و پزشکی از این محصول بهره‌مند خواهند شد و همین ظرفیت مختصر نیاز کشور را تأمین خواهد کرد. موضوع مهم برای ما این است که با اراده مستحکم به مردم خدمت‌رسانی کنیم.

اسلامی با اشاره به تولید اسیدفسفریک و کیک زرد گفت: نخبگان بدانند که صنعت هسته‌ای یک صنعت راهبردی است و سنگ بنا در انرژی اتمی سوخت هسته‌ای و مبنای سوخت هسته‌ای غنی‌سازی است. کسانی که دشمن ما هستند با چرخه سوخت مخالف هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برنامه ما تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای است. که به دلایل تحریم و عدم همکاری کشورهای دارای فناوری با تأخیر روبرو بودیم.

وی ادامه داد:  در افق برنامه سهم ۲۰ هزار مگاوات از برق کشور را محقق خواهیم کرد.

اسلامی عنوان کرد: چارچوب همکاری‌های ما با آژانس در قالب پادمان است و ۴ مکان اختلافی به دو مکان کاهش یافته است.

وی گفت: مذاکرات ما با آقای گروسی برقرار است و معاون ایشان به ایران خواهد آمد. ما برای اولین بار است که چندین کنفرانس خواهیم داشت و این گفتگوها تداوم خواهد داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد همکاری با کشورهای منطقه تاکید کرد: یکی از نیازهای فوری ما پایه ریزی دیپلماسی هسته‌ای برای کشورهای منطقه است و پیشنهاداتی را هم داده‌ایم. با برقراری روابط افهم برنامه هسته‌ای ایران را فراگیرتر کنیم و همچنین برنامه‌هایی پایه‌ریزی کنیم که آسیب پذیری‌ها را جلوگیری کنیم.

اسلامی در خصوص راکتور خنداب گفت: با باز طراحی صورت گرفته فرض این بوده که نیازهای کشور پاسخ داده شود. باید این پاسخی برای نیازها باشد و هدف این بوده که ایزوتوپ های مورد نیاز را تولید کند و نکته مهمتر اینکه وارد این عرصه شویم. ما تنها کشور مستقلی هستیم که وارد این جریان شدیم و با استفاده از ظرفیت‌های ملی سامانه را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد عربستان گفت: ما آمادگی همکاری داشتیم و در گذشته همکاری در خصوص رادیو دارو بوده است. با برقراری روابط سیاسی حتماً اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

اسلامی در مورد نشست شورای حکام و بیانیه احتمالی آن بیان کرد: امسال همان شرایطی را که در گذشته بوده یک مقدار متفاوت‌تر تجربه خواهیم کرد.

وی افزود:  چین اعلام آمادگی کرده که در عربستان نیروگاه بسازد ما هم آماده همکاری هستیم و اکنون در حوزه رادیودارو پیگیری‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان ذکر کرد: ما با یک روایت مسموم مواجه هستیم که 20 سال کشور را دچار اختلال کردند هر چقدر شفافیت باشد و روایت واقعی را منتقل کنیم طبیعی است که اثر دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته