پیشنهاد وزیر علوم برای تدوین دستورالعمل آموزش عالی هوشمند
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در همایش مدیران فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و مراکز آپای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری گفت: نسلی هستیم که بیشترین تغییرات را در دوران حیات خود دیدهایم و شاید نسلهای قبل ما چنین فرصتهایی را در طول عمر خود نداشتهاند.
زلفی گل تصریح کرد: در حال حاضر دستیابی به اطلاعات برای شهروندان، دانشجویان و دانش آموزان به کمترین زمان ممکن کاهش یافته و ساده شده است و در گذشته برای تحقق این امر مراجعه به کتابخانه تنها راه دستیابی به اطلاعات بود. اقلیم زیست اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی، آموزش و ... در عرصههای مختلف کاملاً تغییر کرده و راهی جز این نداریم که تغییر راه اقلیمها را مدیریت کنیم و آنها را بپذیریم و مطابق میل و سلیقه خودمان بومی کنیم و بهره ببریم.
وزیر علوم بیان کرد: از آنجایی که آموزش در آموزش عالی جزو برنامههای اصلی است، استاد دانشگاه، یاور علمی و کارمند دانشگاه راهی جز این ندارد که خود را با تغییرات شیوههای بستر مجازی و هوش مصنوعی وقف دهد.
زلفی گل گفت: فضای مجازی در کنار زندگی واقعی حقیقت غیرقابلانکار است و نمیتوانیم فضا و آموزش مجازی و هوش مصنوعی و علوم شناختی را نادیده بگیریم و اگر بخواهیم نگاه سنتی خود را در بحث آموزش داشته باشیم، نسل جوان ما را کنار میگذارد و اثربخشی کشور کاهش مییابد.
وی اضافه کرد: در اطلاعات پایه بحث زندگی خصوصی افراد مطرح است و باید به فکر امنیت بود؛ چرا که در آنجا زندگی خصوصی افراد آسیب میبیند و وقتی با استفاده از هوش مصنوعی که جزو برنامههای آموزش عالی است قرار است آموزش پیگیری شود شیوههای بکار گیری باید متفاوت شوند و برای همه مقدور شوند.
وزیر علوم ادامه داد: اگر قرار است شیوههای آموزشی و تدریس هوشمند شوند باید تغییراتی را اعمال کنیم و استفاده از روشهای سنتی در این راستا عملکرد مثبت را کاهش میدهد و امروزه نقش استاد در آموزش باید جنبه هدایتی و سمتوسو، پالایشی و پیرایشی داشته باشد؛ چرا که دانشجویان در کمترین زمان ممکن میتوانند اطلاعات را کسب کنند و راهی جز این نداریم که از آموزش مجازی برای تکمیل چرخه آموزش استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه آموزش عالی باید برای آموزش هوشمند سرمایهگذاری کند؛ چرا که این موضوع باعث عمق و شتاب و سرعت بیشتر آموزش میشود؛ تأکید کرد: این بهترین سرمایهگذاری است و امروزه پژوهش خوب از طریق آموزش هوشمند شکل میگیرد. یکی از چالشهای آموزش عالی این است که مبادا آموزش را فدای پژوهش کنیم و باید برنامهریزی کنیم آموزش کشور پژوهش محور و برعکس باشد و ارتباط آنها باید حفظ شود. باید از طریق آموزش شیوههای پژوهش و دسترسی به اطلاعات را به بهترین شکل استفاده کنیم و استادان باید مطالب را به شیوه پژوهشی به دانشجویان منتقل کنند و پژوهش را آموزش دهند.
زلفی گل اضافه کرد: استادان از طریق پایاننامههای دانشگاهی شیوه پژوهش و شبکه گزارش پژوهش را باید آموزش دهند و حرکت موضوعات پژوهشهای دانشگاهها به سمت مسائل تئوری در جای خود ارزشمند است، اما باید مهارت و عملی بودن را در پیش بگیریم و غفلت نکنیم.
وی بیان کرد: بحث نیاز آفرینی واقعیت است، یعنی در آموزش عالی پیشبینی کنیم نسل جوان دانشگاهی تا چند سال آینده به چه دستگاهها و فناوریهای اطلاعاتی و زیرساختهایی برای پژوهش احتیاج دارند؟ باید باور داشته باشیم که دسترسی اطلاعات به جوانان آسان شده است؛ بنابراین آموزش به آنها کار سادهای نیست و استاد دانشگاه راه جدی جز روزآمد کردن اطلاعات جدید ندارد.
وزیر علوم تأکید کرد: نمیتوانیم سرفصلهای دروس را مطابق مسائل روز بازنگری نکنیم و رعایت این امر متناسب نیازهای جامعه، آینده مشاغل و مشاغل آینده بحث جدی است و برای موفقیت در این راه باید از بدنه دانشگاهی استفاده کنیم.
وی گفت: باید دورههای آموزشی برای استادان حقالتدریس تازهکار جهت تسلط بیشتر آنها برگزار شود. توسعه با توصیه نمیشود و اینکه روزآمد شدن و استفاده از هوش مصنوعی در مسیر قانون مهیا میشود و به دکتر زاهدی مدیر آمار وزارت علوم پیشنهاد میکنم به فکر تدوین و تصویب دستورالعملی برای آموزش هوشمند جهت اجرایی سازی باشید؛ چرا که توسعه در تحقق این امر است. اخلاق علمی در آموزش هوشمند هم باید مورد توجه قرار بگیرد.
انتهای پیام/