امام خمینی در اوج قدرت علمی و معنوی فرمود که طلبهام/ شهید مطهری حاصل جهاد علمی امام راحل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش تبیین اندیشههای امام خمینی(ره) با حضور فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجانغربی، فرماندار، امام جمعه، فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب، فرماندهی انتظامی، مسئولان ادارات، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاههای میاندوآب، رؤسای دانشگاهها، استادان، کارکنان و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب در این مراسم گفت: امام خمینی(ره) احیاگر دین و نهضت اسلامی بعد از نهضت کربلاست که مکتب و شریعت او جلوهای از انوار الهی بود که توانست با اندیشههای ناب خویش انقلاب اسلامی را در برابر شیاطین زمان به پیروزی رساند و انقلاب و آرمانهای انقلاب حضرت مهدی را در اذهان تبیین کند.
رامین رستمی افزود: دانشگاهیان باید با تفکر انقلابی و خردورزی خویش در تمام صحنههای انقلاب چهره نااهلان و نامحرمان انقلاب و اسلام را گرچه بعد زمانی و مکانی چهره نااهلان را تغییر میدهد و در دستهبندیهای متفاوت هستند، شناسایی و معرفی کنند تا به آرمانهای والای انقلاب و نظام خدشهای وارد نشود.
وی بیان کرد: شناسایی نامحرمان به انقلاب و پایههای انقلاب که خصوصیات این افراد نیاز به دسته بندی نداشته و ثابت عمل میکنند حائز اهمیت است و شناساندن بدخواهان انقلاب از مهمترین وظایف دانشگاهیان است که میتواند چهره واقعی و اهداف آنان را در جامعه بیش از پیش نمایان و آشکار کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب، هدف از برگزاری این همایش را گامی مهم و مؤثر در راه تجلیل از امام امت و شناختن امام راحل و اندیشههای او دانست تا یاد و خاطره امام خمینی(ره) همواره در اذهان آحاد مردم و نسل جوان انقلاب جاری و ساری شود و با تبیین و تداعی اندیشههای امام راحل از حضور نااهلان و نامحرمان در حوزههای انقلاب جلوگیری شده و پرچم انقلاب و ولایت به دست صاحب اصلیاش برسد.
رستمی تبیین کرد: خمینی کبیر آن عارف دوران بعد از سلوک متمادی در قرن اخیر عرفان و سلوکی از پستوهای خانهها، کنار معبدها و گلدستههای مساجد به سوی صحرا و جامعه کشاند.
وی متذکر شد: امام سیاستمداران و استادان اخلاق و دنیا را به سوی لقاءالله سوق میداد و در اوج قدرت رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر فرمود که خرمشهر را خدا آزاد کرد و در آن اوج قدرت هم از تربیت فرزندان و سربازان خود دست برنداشت تا هیچ رزمنده و سرباز و قدرتی خودش را غیر از خدا نداند؛ چراکه خداست که به رزمنده قدرت و به ایران عزت میدهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب افزود: این عرفان خداست که ما را در دنیا با وجود دشمنی چهل کشور برتری میبخشد، عرفانی که از پستوهای خانه و کنج مساجد و کلیساها برآمد و در معبر سیاسی و اجتماعی جای گرفت و سنگر اجتماعی به خود گرفت.
رستمی توضیح داد: عرفان امام قرآنمحوری است، برخی در صومعهها و غارها دنبال خدا میگردند؛ اما غافل از آن هستند که خدا در همهجا و در قرآن متجلی است.
وی تأکید کرد: محور عرفانی امام راحل قرآن بود که با تمامی مشاغل خویش و در اوج فقاهت، مرجعیت و قدرت در ماه مبارک رمضان سه بار قرآن را ختم میکرد تا در ماه رمضان آن تجلیگاه حقیقی را پیدا کرده و در کنار مردم با زبانی ساده سخن گوید.
**بیانات امام راحل با قدرت علمی و معنوی قابل فهم بود
امام جمعه میاندوآب هم در این همایش بیان کرد: آسانترین و سبکترین کتاب امام خمینی(ره) چهل حدیث است که بیاستاد نمیشود آن را خواند؛ چراکه در هر صفحه آن هزاران مطلب نهفته و امام با آن اوج معنویت و قدرت علمی وقتی در حضور مردم قرار میگرفت آنقدر ساده حرف میزد که از یک پیرزن تا یک متخصص و سیاستمدار جامعه از حرفهایش بهره میبردند.
حجتالاسلام حمید حسنزاده افزود: امام عارفان قرآنمحوری و فطرتگرایی بود، همان فطرتی که انبیا برای آن آمدهاند تا انسان را به فطرت اصلی سوق دهند.
وی، فطرت سالم، پاک، صداقت، ایثار ازجان گذشتگی، نوعدوستی و خدمت بیمنت را از فطرت اصلی انسان برشمرد و تشریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند: «خداوند کریم است، قرآن کریم است، اهل بهشت کریمند و شما امت اسلامی هم میتوانید مثل انبیا، قرآن، خدا و اهل بهشت کریم باشید و کریم یک ویژگی دارد و آن هم خدمت بدون منت است.»
امام جمعه میاندوآب اضافه کرد: امام راحل در اوج قدرت فرمود که من یک طلبه بیش نیستم و هیچ موقع خود را فقیه متخصص و عارف ننامید و همیشه عرفان را به سوی قرآن، فطرتگرایی و شریعتگرایی سوق میداد و فرمود که فرمانده ما همان بسیجی ۱۳ ساله است که نارنجک به کمر بست و برای دفاع از خاک میهنش شربت شهادت را نوشید.
حسنزاده افزود: امام خمینی(ره) عارف دوران و قهرمان قرن اخیر بود که توانست عرفان پوشالی و تهی را به طرف شریعت کشانده و عرفان را از پستوها به سیاست بکشاند فرمودند که سالک در سیر سلوک مقامات را طی میکند و اسرار عرفانی را پشت سر میگذارد تا در احدیت ذات مستهلک شده و با جامع الهی به سوی خلق بازگردد و دارای خلافت ظاهری و باطنی باشد.
وی عنوان کرد: امام عرفان را بر تکلیف واداشت و آن را به سوی تکلیفگرایانه سوق داد و برای داشتن بینش دینی در جامعه و گرایش کامل جامعه به سوی اسلام تزکیه، تهذیب نفس و تربیت را شرط لازم و مهم دانست.
**ساختار علمی بنیاد نهاده شده توسط امام راحل همان انقلاب اسلامی است
فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجانغربی هم خاطرنشان کرد: بهترین شاخص برای سنجش ویژگیها، اثرات حاصل از آن در محیط پیرامون است و از خصوصیات و ویژگیهای علمی و اثراتی که امام خمینی(ره) از بابت علم و فضیلت خویش بر محیط پیرامون خود بر جای گذاشت میتوان بر آثار ارزشمند او اشاره کرد، مانند تألیف ۸۵ عنوان کتاب در زمینه تربیت شاگردان علمی و دینی و بسیاری از اندیشمندان، فقها و استادان شهیدی که در ابتدای انقلاب اسلامی به فیض شهادت نائل شدند، ازجمله شهید مطهری که حاصل این جهاد علمی است.
حجت منتظر خراسان افزود: ساختار علمی که امام راحل بنیان نهاد همان ساختار انقلاب اسلامی است و بر پایه نظریه حکومت اسلامی امام راحل ساختار پنج مرحلهای را پایهگذاری کرد که از مرحله نخست انقلاب اسلامی آغاز و در ادامه آن استقرار نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت ختم به تمرکز جهانی اسلام خواهد شد.
وی گفت: وقتی یک فرد علمی مانند امام ساختار علمی را بنیان میگذارد، در حقیقت اثر علمی خود را نهتنها در جامعه ایران یا در حد وسعت جغرافیای یک کشور محدود میکند، بلکه محدوده جغرافیایی آن به وسعت تمامی جاهطلبان و آزادیخواهان جهان منتهی خواهد شد.
فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجانغربی بیان کرد: کمتر رهبری را در انقلابهای بشری شاهد هستیم که به این حد از علم و دانش مسلط باشد، امام در زمینه عرفان حرف دارند و در حوزههای اخلاق، فقه، اصول، سیاست و مسائل اجتماعی صاحبنظر هستند و وقتی درباره فرد دانشمند علمی همچون امام صحبت میکنیم توصیف دانشمندان جهان در مورد امام راحل بیشتر از ما حق مطلب را ادا میکنند.
منتظر خراسان افزود: تاریخ امام را بزرگترین شخصیت قرن بیستم معرفی خواهد کرد؛ چراکه امام دارای شخصیت سیاسی و فکری عظیم و یک فرد مذهبی بودند، امام راحل یکی ازسازندگان تاریخ بود.
وی تأکید کرد: احمد هور مسلمان اهل سوئیس در مورد امام راحل میگوید که سالهای ۵۶ و ۵۷ در مورد امام خمینی(ره) به مطالعه پرداختم و به طرز عجیبی شگفت زده شدم، چراکه او نخستین رهبر مذهبی در قرن ماست که انقلابی را ایجاد کرد که علاوه بر وجه مذهبی یک وجه بسیار بزرگ سیاسی و فرهنگی داشت.
فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجانغربی افزود: انقلابهای بشری تا زمان انقلاب اسلامی ایران بیشتر جنبه زیستی و اجتماعی داشتند و بر پایه نیازهای اجتماعی و زیستی شکل میگرفتند، اما انقلاب اسلامی یک بُعد اصلی به نام بُعد مذهبی دارد که در بسیاری انقلابها نمیتوانست شکل بگیرد، اما طراحی امام طوری بود که در انقلاب اسلامی این بُعد به عنوان یک پایه شکل گرفت.
منتظر خراسان مطرح کرد: یک انقلابی را برپا میکند که دنیا را دگرگون میکند و مفاهیم انقلاب اسلامی در دنیا به شکل بسیار ریز و هنرمندانهای نهفته است که آرمانهایی همچون آزادگی، جهاد و عدالت در آن شکل گرفته و آرمانهای والای امام موجب به وجود آمدن انقلابهای بسیاری در جهان شده و بهار اسلامی در کشورهای عربی مصداق بارز نفوذ و تأثیر انقلاب اسلامی در تشکیل محور مقاومت و انقلابهای دیگر بر مبنای اسلام شده است.
انتهای پیام/