دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1402 - 11:09
احتمال رفتار مشابه از سوی ۳ کشور دیگر؛

چین نشست گروه ۲۰ در «کشمیر» هند را بایکوت کرد

چین نشست گروه ۲۰ در «کشمیر» هند را بایکوت کرد
دولت پکن می‌گوید که با برگزاری یکی از نشست‌های گروه ۲۰ در منطقه مورد مناقشه کشمیر مخالف است، همزمان عربستان، ترکیه و مصر نیز برای حضور در نشست کارگروه گردشگری جی ۲۰ اعلام آمادگی نکرده اند.
کد خبر : 848289

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از الجزیره، دولت پکن از قصد خود برای عدم حضور در نشست کارگروه ویژه گردشگری گروه ۲۰ خبر داد که قرار است در منطقه مورد مناقشه «کشمیر» برگزار شود.

در همین راستا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که دولت پکن مخالف برگزاری هریک از جلسات گروه ۲۰ در مناطق مورد مناقشه است و در آن‌ها شرکت نمی‌کند.

پاکستان هم که بر سر مالکیت منطقه مسلمان نشین کشمیر، با هند اختلاف ارضی دارد، اقدام دولت دهلی را مبنی برگزاری نشست کارگروه گردشگری گروه ۲۰ در این منطقه، محکوم کرده است.

همزمان، احتمال بایکوت شدن این جلسه از سوی ترکیه، عربستان سعودی و مصر وجود دارد که همگی از اعضای سازمان همکاری اسلامی و منتقد رویکرد دهلی در قبال منطقه جامو و کشمیر هستند.

البته سفارت این کشور‌ها از پاسخ به پرسش رسانه‌ها مبنی بر اینکه آیا باید عدم حضور نمایندگان آن‌ها در این نشست را نوعی «بایکوت» به دلیل اختلافات سیاسی تلقی کرد، امتناع کرده اند و این واژه ای است که خبرگزاری ها برای پوشش این خبر انتخاب کرده اند.

در سال ۲۰۱۹، بر اساس تصمیم دولت هند، بند ۳۷۰ قانون اساسی این کشور که به غیر از مسائل دفاعی، خارجی و مالی، بقیه اختیارات جامو و کشمیر را به پارلمان محلی واگذار می‌کرد، لغو و خودمختاری این منطقه سلب شد.

از دهه ۱۹۵۰ میلادی جامو و کشمیر که بر سر مناطقی از آن اختلاف‌های ارضی بین دهلی نو و اسلام‌آباد وجود دارد، ایالتی خودمختار بود و لغو این خودمختاری با واکنش پاکستان و دیگر کشور‌های مسلمان مواجه شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین هند جی 20 کشمیر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته