دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سردار هادیانفر:

توقف تولید خودرو‌های ناایمن همچنان در دستور کار پلیس است

توقف تولید خودرو‌های ناایمن همچنان در دستور کار پلیس است
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و پیگیری‌های پلیس هنوز اقدامی برای توقف تولید خودرو‌های ناایمن صورت نگرفته است.
کد خبر : 847292

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا امروز یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. 

سردار هادیانفر در این نشست خبری اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد رانندگان در تردد‌های خود قانونمند هستند و تعامل و همکاری خوبی با پلیس دارند.

وی تصریح کرد: تلاش ما همواره بر این است که در راستای تحقق آنچه که جزو فرامین مقام معظم رهبری در حوزه کاهش تصادفات است قدم برداریم.

رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: بالغ بر ۵۱ میلیون گواهینامه داریم و در مرز رسیدن به ۵۲ میلیون گواهینامه و در مرز ۴۰ میلیون وسیله نقلیه هستیم و بر اساس آمار‌ها به ازای هر ۲ نفر یک وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و این آمار با تناسب جهانی یک مقدار تفاوت دارد.

سردار هادیانفر اضافه کرد: بعد از ۸ سال در سال گذشته شورای عالی ترافیک و ایمنی را با حضور رئیس جمهور برگزار کردیم و یک جلسه با حضور شخص رئیس جمهور و ۴ جلسه هم با حضور معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد.

وی یادآور شد: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و پیگیری پلیس هنوز اقدامی برای توقف تولید خودرو‌های ناایمن صورت نگرفته است، اما این امر همچنان در اولویت برنامه‌های پلیس قرار دارد.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: کم کردن سرعت در جلوی دوربین‌های جاده‌ای فایده‌ای ندارد و هم اکنون در ۷ محور اصلی کشور ربات‌های محاسبه متوسط سرعت وجود دارد و تخلف رانندگان متخلف در لحظه به ثبت می‌رسد.

وی تاکید کرد: در سال گذشته آمار دارندگان گواهینامه خودرو ۳.۱ درصد و در خصوص گواهینامه موتور سیکلت نیز ۴.۳ درصد افزایش داشتیم و صدور انواع گواهینامه طبق روال قانونی خود در حال انجام است.

رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: متأسفانه در هر ساعت در جاده‌ها ۲ نفر بر اثر وقوع حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در سال جاری تا کنون به ۲.۳ نفر جانباخته در هر ساعت رسیده است.

سردار هادیانفر یادآور شد: برخلاف اینکه خودروسازان اعلام کردند که ایمنی خودروها افزایش پیدا کرده است اما در تصادفات و حوادث جاده‌ای همچنان با قفل شدن درهای خودرو و آتش گرفتن خودروهای ایرانی مواجه هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اغلب مسئولان بر این عقیده هستند که جرائم و مجازات تخلفات رانندگی فعلی، بازدارندگی لازم را نداشته و در حال پیگیری برای افزایش جرائم برخی از تخلفات رانندگی هستیم تا شاید باعث افرادی که متخلف حرفه‌ای هستند به رانندگی ایمن و رعایت قوانین پایبند باشند.

رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: بیش از ۱۰۰۰ نقطه حادثه خیز هنوز در جاده‌ها وجود دارد و متأسفانه همچنان در جاده‌های کشور و در این نقاط حادثه خیز شاهد تصادفات شدید بسیاری هستیم.

سردار هادیانفر افزود: در حال حاضر چیپ الکترونیکی از کارت ماشین و گواهینامه حذف شده است و بر روی کارت‌ها از QR کد استفاده می‌کنیم و به همین دلیل تأخیری در صدور کارت‌ها وجود ندارد.

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: پلیس به دولت پیشنهاد داده است تا گواهینامه‌ها به سه رنگ سفید، نقره‌ای و طلایی تعیین رنگ شوند و سطح رانندگی افراد بر اساس این رنگ بندی سنجیده شود.

وی تصریح کرد: در صورت موافقت دولت با رنگ بندی گواهینامه، اگر فردی خوب رانندگی کند گواهینامه‌اش از رنگ سفید به نقره‌ای و بعد از آن به طلایی تغییر رنگ می‌دهد و خوب رانندگی کردن رانندگان به کاهش جرائم قبلی او منتهی می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: آمار رانندگان موتور سیکلت در کشور به ۱۲ میلیون رسیده است و بالغ بر ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از این آمار موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند و قرار است طرح صدور گواهینامه آسان موتورسیکلت را اجرا کنیم تا دارندگان موتور سیکلتی که فاقد گواهینامه هستند برای دریافت گواهینامه اقدام کنند.

سردار هادیانفر تاکید کرد: برای کاهش هزینه بیمه شخص ثالث برای رانندگان موتور سیکلت از وزیر اقتصاد و بیمه‌ها درخواست کردیم که تا جای ممکن این هزینه‌ها را کاهش بدهند.

وی از انتشار کتاب آئین‌نامه جدید با تعداد صفحات کمتر خبر داد و یادآور شد: در انتشار کتاب جدید آئین نامه فقط به قوانين و مسائل مهم اشاره خواهد شد.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو با جریمه بیش از ۱ میلیون تومان دهریم و در سال گذشته حدود ۱۳۱ میلیون جریمه برای خودروهای متخلف و رانندگانی که بتوانیم راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کردند صادر شد.

 

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای ۱ میلیون و ۵۶۳ نفر گواهینامه جدید صادر شد و ۸۰ درصد جرائم وسایل نقلیه دستگاه‌ها و نهادها و ۹۱ درصد جرائم شهروندان تا کنون وصول شده است و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار گواهینامه المثنی صادر شده است.

 

وی از وقوع ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تصادف جرحی و خسارتی در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: برای ۵۷۲ هزار و ۳۷۴ تصادف کروکی کشیده شد.

 

رئیس پلیس راهور فراجا یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر از هموطنان در شهر و جاده بر اثر تصادفات و سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند و این آمار بیش از ۲ هزار و ۷۱۲ نفر نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است و آمار فوق به آمار مشابه ۷ تا ۸ سال پیش بازگشته است.

 

سردار هادیانفر افزود: در استان‌های فارس، کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی، مرکزی و مازندران شاهد وقوع بیشترین تصادفات فوتی بودیم و اگر دولت، مردم و دستگاه تصادفات را جدی نگیرند آمار فوتی‌ها به مرز ۱۹ هزار جان باخته تصادفات در سال می‌رسد.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر با ۷۶ کشور تفاهماتی برای اعتبار داشتن ۶ ماهه گواهینامه ایران (گواهینامه بین‌المللی) داشته‌ایم و گواهینامه رانندگی ایرانی در این کشورها به مدت ۶ ماه به عنوان گواهینامه بین المللی مورد پذیرش است و در تلاش هستیم تا متن گواهینامه‌ها را در کشورهای مقصد دو زبانه کنیم.

 

رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: هم اکنون با کشورهای اسپانیا، بلغارستان، ترکیه، قطر، نیکاراگوئه، ارمنستان، چین، ایتالیا و قزاقستان در حال تفاهم هستیم تا گواهینامه ایرانی برای همیشه در کشور میزبان پذیرفته شده و محدودیت زمانی که قبلا ۶ ماه بوده، برداشته شود.

 

سردار هادیانفر تاکید کرد: اینکه نیاز به نوسازی ناوگان فرسوده پلیس، هلال احمر، اورژانس و دیگر دستگاه‌ها را داریم در توان کسی جز دولت نبوده و متأسفانه بر این نوسازی اهتمام جدی وجود ندارد و اسقاط در حال حاضر متوقف شده و در واقع صوری بوده و در این خصوص وضعیت خوبی نداریم.

 

وی تصریح کرد: همه قطعات خودر و موتور از چین وارد میشود و اینجا مونتاژ می‌شود و در نهایت به عنوان خودروی ملی عرضه می‌شود و این دولت است که باید نقش‌آفرینی خود در تولید خودروی ملی را اثبات کند.

 

رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: دریافت عوارض هم اکنون ۱۱ عوارضی به صورت الکترونیک انجام می‌شود و در مابقی عوارضی وجه نقد دریافت می‌شود و این مسئله به بخش خصوصی واگذار شده است و بخش خصوصی هم به دریافت وجه نقد علاقه‌مند است و الکترونیک شدن دریافت عوارض منجر به کاهش ترافیک خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب