دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در ۷۷ سالگی؛

سید جواد طباطبایی درگذشت

سید جواد طباطبایی درگذشت
سیدجواد طباطبایی فیلسوف و نویسنده ایرانی، در سن ۷۷ سالگی درگذشت.
کد خبر : 834961

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری اآنا، سیدجواد طباطبایی، فیلسوف و نویسنده ایرانی، شب گذشته  در سن ۷۷ سالگی در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت.

 زنده‌یاد طباطبایی، استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمین فلسفه، تاریخ معاصر و اندیشه سیاسی است. در کارنامه وی عضویت در هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران و معاونت پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران  نیز دیده می‌شود.

وی همچنین صاحب نشان نخل آکادمیک دولت فرانسه، مدال نقرۀ تحقیقات سیاسی دانشگاه کمبریج و برگزیده نهمین جشنواره فارابی در سال ۱۳۹۶ نیز بود. طباطبایی علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، مدیریت گروه فلسفۀ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی را نیز برعهده داشته است. 

«ابن‌خَلدون و علوم اجتماعی؛ گفتار در شرایط امتناع»، «تاریخ اندیشه سیاسی در ایران؛ ملاحظاتی در مبانی نظری»، «سقوط اصفهان به روایت کروسینسکی»، «تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا»،  «زوال اندیشه سیاسی در ایران؛ گفتار در مبانی نظری انحطاط ایران»،  مجموعه  تأملی درباره ایران شامل کتاب های « دیباچه‌ای بر نظریه انحطاط ایران با ملاحظات مقدماتی در مفهوم ایران»، «نظریه حکومت قانون در ایران»،  «مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی» و «مبانی نظریه مشروطه‌خواهی» از جمله آثار این نویسنده فقید است. علاوه بر این آثار، دو کتاب «تأملی در ترجمهٔ متن‌های اندیشهٔ سیاسی جدید؛ موردِ شهریارِ ماکیاوللی» و«ملاحظات درباره دانشگاه» نیز در سال های اخیر از طباطبایی منتشر شده بود.

خبرگزاری آنا درگذشت این پژوهشگر و مورخ را به خانواده وی و اصحاب فرهنگ و اندیشه تسلیت می‌گوید.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته