ترسیم افق تمدنی مقام معظم رهبری مشروط به حکمرانی علم است
علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، درباره آینده آموزش عالی ایران گفت: جهش تولید علمی تابع جهت گیری کلی دولت هاست.
وی افزود: کشوری که جهش علمی داشته در ابتدا این موضوع در اولویت اسناد آن قرار گرفته است، رهبر معظم انقلاب اسلامی روی بحث نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری و دانش بنیان و دانش محوری تاکید داشته اند که از دو دهه گذشته آغاز شده است.
طاهری نیا تصریح کرد: رشد کمی و کیفی وضعیت فعلی ایران اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست. رشد کیفی امروز کشورمان با رقبای منطقهای هم قابل مقایسه نیست، زیرا ما امروز مقام اول تولید علم منطقه و جهان اسلام را داریم.
** شاهد تولید علم کاذب از سوی رقبای علمی کشور هستیم
وی با بیان اینکه برخی رقبای علمی کشور علم کاذب تولید میکنند، تاکید کرد: در حال حاضر عربستان از لحاظ تولید علم مسیر علم کاذب را طی میکند. علم کاذب مبتنی بر شاخصهای بومی و واقعی نیست؛ چرا که عربستان اعضای هیئت علمی برتر جهان را با حقوقهای نجومی به عنوان هیات علمی پاره وقت خود جذب میکنند و سپس مقالات را با نشانی دانشگاههای عربستان منتشر میکنند و این موضوع در سبد علم عربستان ذکر میشود، در صورتی که تولید کننده اهل کشور دیگر است که در چنین صورتی احتمال دارد آنها از نظر کمی در سالهای آینده رشد کنند، ولی علم فعلی آنها بومی نبوده و کاذب شناخته میشود.
** کشورهای کره جنوبی و ژاپن سهم بالایی از تولید GDP دارند
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: همه دنیا متوجه شده اند که عربستان علم خریداری میکند و برخی رقبای منطقهای روی تولید علم هزینه میکنند و سهم تحقیق و توسعه و سهم علم و فناوری از GDP کشورشان قابل توجه است، برخی کشورهای آسیایی مانند کره جنوبی و ژاپن سهم بالایی در این زمینه دارند.
طاهری نیا گفت: سهم علم از GDP کشورهای پیشرفت کننده علم در دنیا بالاست. نقطه مهم جهش علمی در آینده این است که حکمرانی علم در کشور جاری شود و سهم علم و تحقیق و توسعه از GDP واقعی باشد.
وی با بیان اینکه حکمرانی علم به این معناست که تمام حوزهها دانش بنیان تصمیم بگیرند، تاکید کرد: همه حوزهها برای نظریهها و دیدگاههای علمی کارشناسان احترام قائل باشند. افق تمدنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کرده اند و باید از درون دانشگاه شکل بگیرد مشروط به حکمرانی علم و سهم علم از GDP کشور است.
انتهای پیام/