دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مؤسسه غیرانتفاعی صدرا زیر ذره‌بین؛

حمله تند دانشجویان به یک مؤسسه غیرانتفاعی/ «صدرا» توان برگزاری کلاس‌های تخصصی و فنی را ندارد/ انتقال کلاس‌های درس به زیرزمین و پارکینگ!

جمع کثیری از دانشجویان مؤسسه آموزش عالی غیردولتی صدرا در نامه‌ای به وزیر علوم نسبت به عدم وجود ساختمان آموزشی خاص شکایت و اعلام کردند: امکانات و خدمات مؤسسه صدرا ضعیف‌تر و رو به افول بوده و کلاس دانشجویان از روی زمین به زیر زمین و پارکینگ منتقل شده است!
کد خبر : 415338
e4d4_نما_صدرا.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سال پیش محمد شریفی جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صدرا ضمن انتقاد از مسئولان این دانشگاه، گفته بود: وضعیت موسسه صدرا به‌عنوان یکی از گران‌ترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور با توجه به منابع و امکانات نامناسب است.


وی همچنین معتقد بود: خیلی عجیب است که چگونه وزارت علوم هیچ‌گونه موضع‌گیری دقیقی نسبت به این فضای ناایمن نداشته و آنان را به‌طور قانونی از ماندن در این فضا منصرف نکرده است؟ چگونه شهرداری که کار ارزیابی و نحوه ساخت‌وساز را بر عهده دارد از این قضیه چشم‌پوشی کرده و هیچ اقدامی در جهت رفع خلاف آن انجام نداده است؟ بااینکه جلوی خیلی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز را گرفته است؟


شریفی بیان کرد: اماکن که باید تأییدیه‌های لازم را برای ادامه فعالیت بسیاری از بنگاه‌ها، مشاغل و کسب‌وکارها را بدهد، چگونه در این مورد سکوت کرده و جلوی آن را نگرفته است؟ سازمان آتش‌نشانی که می‌بایست بحث امنیت‌های جانی این مورد را جای بحث قرار می‌داد، چگونه از ورود به این قضیه و دادن اخطار امتناع کردند؟ متأسفانه مسئولین دانشگاه با استفاده از رانت ویژه خود سعی در اعمال نفوذ در اهمال‌کاری دستگاه‌های دولتی و نظارتی دارند که کاری به‌شدت مذموم است.



بیشتر بخوانید:


ساز ناکوک مؤسسات غیرانتفاعی برای وزارت علوم/ دانشگاه‌هایی که نمک می‌خورند و نمکدان می‌شکنند!



حال بعد از گذشت یک سال مشخص نیست که آیا ساختمان این موسسه به پایان رسیده که توانسته امکان پذیرش دانشجوی جدید و حتی مجوز راه‌اندازی رشته‌های جدید را دریافت کند؟


انتشار چندین گزارش درباره وضعیت این موسسه آموزش‌عالی در خبرگزاری آنا موجب موضع‌گیری شدید مسئولان این موسسه غیرانتفاعی شده و 2 جوابیه در همین رابطه به خبرگزاری آنا ارسال شد.


در جوابیه اول مؤسسات غیرانتفاعی و مؤسسه آموزش عالی صدرالمتالهین (صدرا) اعلام کرد: «این مؤسسه در حال حاضر بالغ بر ۱۶۰۰۰ (شانزده هزار متر مربع ساختمان با کاربری آموزش عالی مطابق با پروانه ساخت و ضوابط شهرداری در یکی از بهترین مکان‌ها به لحاظ شأن دانشگاهی ساخته و آماده بهره‌برداری کرده است. که با فراهم آوردن این زیرساخت آموزشی و پژوهشی کم‌نظیر می‌تواند امکان رشد دانشجویان را در سطح بالایی تأمین کند».


مسئولان این مؤسسه معتقدند که  «مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی کشور در جهت اعتلاء و رشد سطح علمی جامعه تلاش بسزایی داشته‌اند و با وجود تمام تنگناها و سختی‌ها با تعهد و تلاش خویش توانسته‌اند تا دانش آموختگان موفقی را تحویل جامعه نمایند. به نحوی که این فارغ‌التحصیلان هم در صنعت موفق بوده‌اند و هم موفقیت آنان برای قبولی در مقاطع بالاتر چشمگیر بوده است. 


همچنین مؤسسه آموزش عالی صدرالمتألهین (صدرا) جزء مؤسسات با سابقه و خوشنام غیردولتی غیرانتفاعی بوده که نزدیک به بیست سال سابقه آموزشی درخشان دارد و فارغ‌التحصیلان کارا و کارآفرین بسیاری تحویل جامعه داده است که به لحاظ کیفیت آموزشی در سطح بالایی هستند».



بیشتر بخوانید:  اتفاقی عجیب در وزارت علوم/ اعطای مجوز ۶ رشته جدید به مؤسسه غیرانتفاعی که قرار بود تعطیل شود!



اما جمعی از دانشجویان مؤسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی صدرالمتالهین (صدرا) تهران در نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار تدبیری برای تغییر شرایط نابه‌سامان این مؤسسه آموزش عالی شدند.


دانشجویان دانشگاه صدرا اعلام کرده‌اند که  این موسسه آموزش عالی به بنگاه پولی تبدیل شده است.


در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضر هستید که احتمالاً نیستید؛ مؤسسه غیرانتفاعی صدرالمتالهین (صدرا) تهران در شهریورماه سال ۹۶ پس از ۶ سال تعلل و بهانه‌تراشی مکان برگزاری کلاس‌های درسی و خدمات اداری خود را بدون اطلاع وزارت علوم به ساختمانی در منطقه ۲۲ تهران منتقل کرده است. در سال‌های قبل از این، قبل از شروع سال تحصیلی به بهانه انتقال به مکان جدید، مؤسسه شهریه ترم را ۵۰ روز زودتر از دانشجویان اخذ می‌کند، اما در شروع ترم مشخص می‌شود که هنوز مکان دانشگاه تکمیل و آماده بهره‌برداری نشده است.



بیشتر بخوانید: تلاش نشریه دولتی برای احیای مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی/ در سازمان سنجش چه خبر است؟!


 



در ادامه این نامه ذکر شده است: اما در مهر ۹۶ زمانی که دانشجویان به محل جدید مؤسسه مراجعه کردند، کلاس‌های درس و خدمات اداری در یک مکان ناایمن و در ۶ طبقه منفی یک ساختمان نیمه‌ساز با پیشرفت ۴۵ درصدی ساخت مواجه شدند که با پیگیری‌های مستمر دانشجویان و مساعدت و جدیت وزارت مطبوع پس از یک سال جهت تکمیل سازه، مؤسسه تعطیل و کلاس‌ها (فقط دروس نظری) به شکلی نامناسب در دانشگاه پیام نور واحد غرب تهران برگزار شد. پس از آن نیز در فروردین ۹۸ کلاس‌های آموزشی تا خردادماه در مکان مؤسسه برگزار شد.


دانشجویان در ادامه این نامه بیان کرده‌اند: اما امروز مؤسسه آموزش عالی صدرالمتالهین (صدرا) با وجود دانشجویان متعدد رشته‌های فنی و مهندسی در یک گرداب بزرگ بنگاه اقتصادی فرورفته است. حال و روز شرایط علمی مؤسساتی که مبنای عملکردشان منابع سرشار مالی باشد، نمی‌تواند غیر از این باشد که صرفاً شهریه زیادی دریافت کنند و دانشجویان را با یک کلاف سردرگم رها کنند. هیئت علمی که یکی از بنیادی‌ترین نیاز‌های یک فضای علمی آکادمیک است، مؤسسه از نعمت آن بی‌بهره است. البته شاید دلیل عمده آن نپرداختن حق‌الزحمه‌های هیئت علمی باشد که در بعضی رشته‌ها مؤسسه اقدام به قرض گرفتن هیئت علمی پاره‌وقت از دانشگاه‌های دیگر می‌کند.



بیشتر بخوانید: نحوه مجوزدهی به مؤسسات غیرانتفاعی معلوم نیست/برخی‌ با شعبده‌بازی مدرک می‌گیرند



در این نامه ذکر شده است: وزارت علوم و خاصتا شورای گسترش آموزش عالی باید به طور دقیق مدارک و مستندات مربوط به اعضای هیئت علمی مؤسسه صدرالمتالهین را بررسیکند تا مشخص شود رشته‌های تحصیلی در این مؤسسه وجود دارد که اصلاً هیئت علمی ندارد و آن روز هم که مجوز این رشته گرفته شده مشخصاً هیئت علمی قرض بوده است! در اینجا مجال پرداختن به عملکرد‌ها نیست، اما برای مثال سعید صبوری که در مقام ریاست مؤسسه هستند، مدیر گروه رشته عمران گرایش‌های ارشد، ریاست دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر، معاون عمرانی مؤسسه صدرا، عضو هیئت مدیره مؤسسه صدرا و... هستند. ایشان به عنوان عضو هیئت علمی و مدیر گروه و رئیس مؤسسه صدرا که سال‌هاست ریاستش براین مسند حواشی زیادی را ایجاد کرده است هیچ گاه در مؤسسه حضور ندارد و فقط می‌تواند با مدیریت تلفنی از دانشگاه خواجه نصیر امور را مدیریت کند!



بیشتر بخوانید: دریافت مدرک بی‌چون‌وچرا از مؤسسات غیرانتفاعی



 در این نامه آمده است: موضوعاتی که امروز مطرح است، شاید از نگاه مقام وزارت ناظر به مسائل داخلی است، اما بیشتر این اتفاقات که کاهش شدید نرخ علمی را رقم می‌زند وابسته به عدم نظارت صحیح و پایش مستمر از وضعیت مؤسسه است که بی‌توجه بودن مسئولان صدرا گریبان دانشجویان گرفتار در مؤسسه را گرفته است. سیاست «شهریه را اول ترم پرداخت کن و به چیزی کار نداشته باش!» سیاست بنگاه‌داری با پولی است که به ازای خدمات علمی و آموزشی پرداخت شده، اما با آن برج‌سازی و زمین‌داری می‌شود و کمترین توجه به مقوله آموزش و پژوهش نمی‌شود. شاید بتوان از اداره آموزش‌های آزاد، غیردولتی و غیرانتفاعی وزارت علوم پرسید: علت برگزاری کلاس‌های درسی دانشجویان دانشگاهی که اغلب رشته‌های آن فنی، مهندسی و تخصصی است و کارگاهی برای واحد‌های فنی وجود ندارد چیست؟ علت برگزاری کلاس درسی که در آن ایمنی وجود ندارد به طوری که نیروی برق آن با ژنراتور و آب شرب آن از چاه آب تأمین می‌شود چیست؟ علت وجود موسسه‌ای که سالن تربیت بدنی و مرکز مشاوره و دفتر ارتباط با صنایع  ندارد چیست؟ اصلاً علت وجود موسسه‌ای که تعدادی از کلاس‌های آن در کیلومتر‌ها آن طرف‌تر برگزار می‌شود چیست؟



بیشتر بخوانید: از مؤسسات غیرانتفاعی حمایت می‌کنیم!



در بخش دیگری تأکید شده است: کلاس‌های درس رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب،کلاس‌های درس رشته برق در هنرستان غیرانتفاعی دانش منطقه ۴ تهران، کلاس‌های درس رشته عمران در مؤسسات آموزشی آزاد، کلاس‌های تربیت بدنی در سالن‌های شهرداری برگزار می‌شود؛ این بخشی از مدیریت ویژه مسئولین مؤسسه صدرا است که به آن افتخار می‌کنند. پاسخ به این سؤالات بسیار ساده است: عدم نظارت جدی و به دور از جانب‌داری. سؤال دانشجویان این است در مؤسسه آموزش عالی صدرالمتالهین (صدرا) تهران به طور میانگین از سال ۹۴ هرسال ۲۵ درصد شهریه افزایش یافته است آیا به همین میزان خدمات و امکانات هم افزایش داشته است؟ به طور حتم خیر. بلکه امکانات و خدمات ضعیف‌تر و رو به افول بوده و کلاس دانشجویان از روی زمین به زیر زمین و پارکینگ منتقل شده است! حال باید گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم چگونه با این شرایط ظرفیت جذب دانشجوی جدید در مقاطع کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی و کارشناسی ارشد را به مؤسسه صدرا داده است؟


در این نامه عنوان شده است: استفاده از حربه تهدید، رانت و بزرگ‌نمایی و ارتباطات جناحی با برخی مسئولان و اعضای هیئت امنا و هیئت مؤسس بلای جان مطالبات دانشجویان شده است. در مسئله پیگیری مطالبات دانشجویان از مسئولین موسسه، اسم از فردی است که فقط نامش لرزه به جان دانشجویان می‌اندازد و دانشجو را با ایشان طرف می‌کنند و تهدید به اخراج دانشجو. بهره‌برداری از نام و جایگاه برخی مسئولان کشوری برای تهدید در مقابل پاسخ به مطالبات ساختمان کنونی مؤسسه صدرالمتالهین از کمترین امکانات آموزشی، کارگاهی و پژوهشی بی‌بهره و توان برگزاری کلاس‌های تخصصی و فنی را ندارد. حال با عنایت به مراتب و مسائل پیش آمده پیرامون مؤسسه صدرالمتالهین (صدرا) تهران از مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقاضا می‌شود این مسئله با مدیریت مستقیم حضرت‌عالی پیگیری و دست رانت و بنگاه‌داری اقتصادی از این مؤسسه قطع شود.  نتایج و برکات این کار برای همه دانشجویان ملموس و مشهود باشد.


رونوشتی از این نامه به معاون آموزشی وزیر علی خاکی صدیق، معاون آموزش‌های آزاد و غیرانتفاعی، معاون بازرسی و رسیدگی به شکایات، کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و سازمان سنجش آموزش کشور ارائه شد.


این در حالی است که بسیاری از موارد ذکر شده در نامه دانشجویان، در گزارشات خبرگزاری آنا منتشر شده ولی از طرف این مؤسسه تکذیب شد.


اصرار بعضی از موسسات غیرانتفاعی به کتمان حقیقت و چشم‌پوشی مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر روی تخلفات موسسه‌های غیرانتفاعی، صدای دانشجویان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز درآورده اما باید منتظر ماند و دید که آیا جوابیه‌ای دیگر از سوی مسئولان این دانشگاه صادر خواهد شد؟


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش عالی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Germany
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
۰
درخواست از ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی‌:
لطفاً آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته و بخشنامه بازگشت به تحصیل دانشجویان علوم پزشکی را ابلاغ فرمایید.
ناشناس
Germany
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
۰
اگه واقعاً صداقت دارید لطفاً پیام های ما را به مسئولین منتقل کنید. به خدا خسته شدم.چرا هیچ مسئولی نیست صدای من رو بشنوه..تو ایام محرم قرار داریم،یه کار خیر بکنید.کار خیر همیناست،کار خیر امید دادن به جوانان کشور هست. کار خیر باز کردن گره از کار یک انسانه...قطعاً یکی از وظایف اصلی خبرنگاران هم پیگیری مطالبات مردم و جامعه هدف است‌. به حق هر چی که می‌پرستی اگه این پیام رو دیدید،موارد زیر رو پیگیری کنید:
۱_آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته
۲_بخشنامه بازگشت به تحصیل دانشجویان علوم پزشکی
ناشناس
Germany
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
۰
آقای مسئول، خبرنگار عزیز...من دردم رو به کی بگم.تو رو خدا مشکلات ما رو پیگیری کنید. واسه یه مسئله کوچیک سرنوشت ما عوض میشه. من که بچه شهرستانم چطوری دردم رو به مسئولان بگم؟
امیدوارم تو این سایت بخشی رو تحت عنوان صدای دانشجو راه اندازی کنید.
ناشناس
Germany
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
۰
دیگه خسته شدم از تایپ کردن.محض رضای خدا برای آخرین بار هم که شده موارد زیر رو پیگیری کنید:
درخواست از ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی‌:
لطفاً آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته و بخشنامه بازگشت به تحصیل دانشجویان علوم پزشکی را ابلاغ فرمایید.
کریم
Germany
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
۰
صدرا رو ول کن.به دانشگاه خودمون برس...
آیین نامه تحصیل همزمان را ابلآغ کنید
کریم
Germany
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
۰
شما که چند تا گزارش در مورد این موسسه صدرا تهیه کردین،چرا در مورد روند آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته یک گزارش تهیه نمیکنید؟ چرا این موض ۱/۵ ساله مسکوت مانده؟
کریم
Germany
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
۰
این خبرگزاری شده مکانی برای تخریب موسسات رقیب و گروه های مخالف...هر چیزی پوشش داده میشه به غیر ازز کاستی ها و مشکلات دانشگاه آزاد! کاش این موسسه صدرا هم یه خبرگزاری داشت تا من شکایتم رو از شما به اونا میگفتم. تا زور بالا سرتون نباشه هیچ کاری واسه آدم نمیکنید
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۶
۰
وضعیت موسسه غیرانتفاعی لیان بوشهر بسیار تاسف بار هست
بدون داشتن امکانات آموزش و عضو هیات علمی در مقاطع کارشناسی و ارشد دانشجو پذیرش میکنه
و با فشار بر اساتید و گرفتن نمره سعی بر حفظ موسسه و جذب دانشجو داره
کریم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
۰
ممنون که پیام من رو منتشر کردید. امیدوارم پیگیری کنید
کریم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
۰
لطفاً همین الآن تلفن رو بردارید و از مدیرکل محترم برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد،آقای دکتر رحمتی درباره‌ی آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته سوال کنید. والله به ایمیل ما جواب نمیدن!
عباس
Italy
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
۰
? خبر مهم
ابطال بخشنامه سازمان وظیفه عمومی توسط دیوان عدالت اداری
?هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طی رای شماره 2071، بخشنامه‌ی سازمان وظیفه‌ی عمومی ناظر بر ممنوعیت تحصیل مجدد در مقطع قبلی برای مشمولان را ابطال کرد.
لطفاً پس از اطمینان از صحت خبر،در صورت امکان منتشر نمایید. با تشکر
عباس
Italy
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
۰
معلومه که شما خبرنگار پیگیری هستین که چند تا گزارش در مورد صدرا کار کردین لطفاً در مورد رای شماره 2071 هیئت عمومی دیوان هم کار کنید.این رای واسه آینده دانشگاه آزاد میتونه مهم باشه.
https://divan-edalat.ir/aho-detail/11899
عباس
Italy
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
۰
سردبیر محترم خبرگزاری آنا.
با اهدای سلام و تحیات.همانگونه که ذیل این خبر به استحضار رساندم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طی رای شماره ۲۰۷۱، بخشنامه‌ی سازمان وظیفه عمومی ناظر بر ممنوعیت تحصیل مجدد در یک مقطع تحصیلی برای مشمولان وظیفه را ابطال کرد. با توجه به اهمیت موضوع و به منظوراطلاع از روند اجرای رای و چگونگی انجام آن، لطفاً گزارشی در این مورد تهیه فرمایید.
لازم به توضیح است که متن کامل رای مذکور به شماره دادنامه ۲۰۷۱ در سایت دیوان عدالت اداری و روزنامه‌ی رسمی کشور موجود است و مقتضی است پس از استعلام و اطمینان از صحت موضوع نسبت به پوشش خبری موضوع اقدام فرمایید.پیشاپیش از توجه آن مقام محترم و خبرنگاران محترم آن خبرگزاری سپاسگزارم.
این موضوع برای جذب دانشجویان دانشگاه آزاد خیلی مهمه
میترا
Poland
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
۰
ممنون از خبرنگاران عزیز آنا. عالی مثل همیشه
فقط لطفاً مواردی رو که دوستان ارسال کردند،پیگیری هم کنید، فقط انتشار خالی نظرات دردی رو دوا نمیکنه.
حتماً موارد رو از مسئولان جویا بشین و تو مصاحبه ها تون درخواست های دانشجویان رو منتقل کنید. امیدوارم مسئولان خبرگزاری هم برای شنیدن مطالبات و مشکلات همت کافی داشته باشند. سپاس از شما
ناشناس
Poland
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
۰
انشالله که پیگیری میکنید. به خدا اگه من خبرنگار بودم همه مسئولان رو خفت میکردم
کریم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
۰
تنها امیدمون به شماست. تو رو خدا ما رو ناامید نکنید. تو این اوضاع بد اقتصادی،دیگه نباید فشار تحصیل رو هم کنیم...
صدای ما باشید. #تحصیل_همزمان_در_دو_رشته
پاسخ به عباس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
۰
سلام. من رای دیوان رو مطالعه کردم خیلی موضوع مهم و تاثیر گذاریه.به واقع میتونم بگم جزء مهمترین آراء دیوان طی سالیان گذشته هست.تعداد زیادی از داوطلبان پیگیر این حق بودند که انشالله با اجرایی شدنش به حق خودشون میرسن
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
۰
منتظر گزارش خبرگزاری ها از زمان اجرای این رای هستیم.واقعاً پس از ورود حجت الاسلام رییسی تحولات بسیاری در قوه‌ی قضائیه خصوصاً دیوان عدالت اداری ایجاد شده. بسیاری از موضوعات که سالها در دیوان عدالت اداری به خاطر منافع عده‌ای مسکوت مانده بود،پیگیری میشن...
رای شماره ۲۰۷۱ حق از دست رفته بسیاری از جوانان را که به ناحق از آنان سلب شده بود، به آنها بازگرداند. به امید اجرای سریع آن.
ما منتظریم
ناشناس
Bulgaria
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
۰
ممنون از آقای رئیسی به خاطر تحولات.فقط من موندم چطور رای به این مهمی تا حالا رسانه ای نشده؟ حتماً عده‌ای به خاطر منافع خودشون مانع شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
۰
رأی هیأت عمومی

با عنایت به اینکه به موجب تبصره 1 ماده 33 قانون خدمت وظیفه عمومی، حداکثر معافیت تحصیلی در هر یک از مقاطع تحصیلی پیش بینی شده است و به موجب قسمت ذیل ماده 35 قانون مذکور و ماده 6 آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، این معافیت در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می شود، بنا به مراتب اطلاق مصوبـه مورد شکایت ناظر بر مواردی که ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر الزاماً مستلزم طی آن از مقطع قبلی می باشد باعث اعمال محدودیت حق بر آموزش می شود و به همین جهت خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات وضع شده و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.
ممنون عباس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
۰
رأی هیأت عمومی
با عنایت به اینکه به موجب تبصره 1 ماده 33 قانون خدمت وظیفه عمومی، حداکثر معافیت تحصیلی در هر یک از مقاطع تحصیلی پیش بینی شده است و به موجب قسمت ذیل ماده 35 قانون مذکور و ماده 6 آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، این معافیت در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می شود، بنا به مراتب اطلاق مصوبـه مورد شکایت ناظر بر مواردی که ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر الزاماً مستلزم طی آن از مقطع قبلی می باشد باعث اعمال محدودیت حق بر آموزش می شود و به همین جهت خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات وضع شده و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
۰
این همه اطلاعات. فقط میمونه که شما گزارش تهیه کنید. یا علی
زارع
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
۰
نظرات رو میخوندم‌‌،که یک نظر در مورد رای دیوان عدالت اداری دیدم‌.واقعاً حقیقت داره و خبر خوبی برای خیلی از داوطلبان کنکور هستش. ایول به این آقا که این خبر رو به ما داد
خوش خبر باشی. من یکی تا آخر پیگیری میکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
۰
جون مادرتون صدرا رو ول کن دیوان عالی رو بچسب
شایان
Netherlands
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
۰
من ارشد زلزله صدرا قبول شدم با این تفاصیل دوستان کسی هست راهنمایی کنه بگه امدن به این موسسه درست هست یا نه ؟
عباس
Germany
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
۰
میشه من خبرنگار افتخاری آنا بشم؟
عباس سیریش
Germany
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
۰
سردبیر محترم خبرگزاری آنا. با اهدای سلام و تحیات.همانگونه که ذیل این خبر به استحضار رساندم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طی رای شماره ۲۰۷۱، بخشنامه‌ی سازمان وظیفه عمومی ناظر بر ممنوعیت تحصیل مجدد در یک مقطع تحصیلی برای مشمولان وظیفه را ابطال کرد. با توجه به اهمیت موضوع و به منظوراطلاع از روند اجرای رای و چگونگی انجام آن، لطفاً گزارشی در این مورد تهیه فرمایید. لازم به توضیح است که متن کامل رای مذکور به شماره دادنامه ۲۰۷۱ در سایت دیوان عدالت اداری و روزنامه‌ی رسمی کشور موجود است و مقتضی است پس از استعلام و اطمینان از صحت موضوع نسبت به پوشش خبری موضوع اقدام فرمایید.پیشاپیش از توجه آن مقام محترم و خبرنگاران محترم آن خبرگزاری سپاسگزارم.
متن آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
Germany
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
۰
بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 2071
تاریخ دادنامه: 30؍11؍1397
شماره پرونده: 96؍712
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای وحید شمشیری
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 325؍2؍2-23 مورخ 22؍3؍1395 سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
گردش کار: آقای وحید شمشیری به موجب دادخواستی ابطال بخشنامه شماره 325؍2؍2-23 مورخ 22؍3؍1395 سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
" اینجانب وحید شمشیری دانشجوی مقطع کارشناسی مهندسی ایمنی دانشگاه صنعت نفت آبادان به شماره دانشجویی 9256018 در حال تحصیل در ترم 7 می باشم اینجانب چند ماهی است که پس از اینکه متوجه شدم در انتخاب رشته خود اشتباه کرده ام تصمیم به خواندن دوباره دروس کارشناسی و شرکت دوباره در کنکور تجربی کرده ام پس از مدتی طی نامه ای به سازمان امور دانشجویان (وابسته به نظام وظیفه) با استناد به بخشنامه 2؍2؍325-23 [325؍2؍2-23] مورخ 22؍3؍1395 که مربوط به امور معافیت دانشجویی می باشد بیان می کند «با عنایت به اینکه معافیت برای هر یک از مقاطع تحصیلی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) فقط یک بار صادر می شود و مشمولان قبل از اخذ پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی مجاز به تحصیل مجدد در مقاطعی که از آن فارغ التحصیل شده اند نیستند بر همین اساس نیز فارغ التحصیلان مقطع کاردانی و بالاتر مجاز به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته و همچنین دکترای پیوسته نمی باشند.» طبق بند ذکر شده اینجانب که در خرداد ماه سال 1396 فارغ التحصیل می شدم و خواهان شرکت در کنکور دوباره آزمون سراسری را دارم و همچنین برای شرکت در کنکور سال 1396 باید در بهمن 1395 ثبت نام کنم دیگر حق شرکت در کنکور برای تحصیل مجدد را ندارم و باید بعد از اتمام دوران سربازی ( سال 1398) برای کنکور شرکت کنم که در رابطه با این موضوع ذکر چند نکته را لازم می دانم:
1- تمامی کتابها و آیین نامه های آموزشی و شیوه برگزاری آزمون در سال 1398 با توجه به نظام آموزشی جدید (یعنی 6 سال ابتدایی و 6 سال دبیرستان) تغییر پیدا کرده و کنکور بخش اعظمی از امتیازش مربوط به امتحانات نهایی سالهای دهم و یازدهم و دوازدهم می باشد. در حالی که ما چنین امتحانات نهایی را نگذرانده ایم پس برای کنکور نمی توانیم شرکت کنیم.
2- اگر شخصی بخواهد بعد از دوران سربازی یعنی 2 سال تمام برای کنکور شرکت کند تمامی مباحث آموخته شده به ورطه ی فراموشی سپرده شده چون ذهن آدمی فراموش کار است و این موضوع کار را برای ادامه تحصیل دشوار می کند حتی اگر در نکته 1 مشکلی بوجود نیاید.
3- ماده 7 لایحه قانون اصلاح مواد 7 و 8 قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایران مصوب سال 1358 می باشد در حالی که طبق نامه نظام وظیفه عمومی این امکان تحصیل به گونه ای غیر مستقیم سلب شده است ( با توجه به نکات 1 و 2) چه مشکلی برای نظام وظیفه به وجود خواهد آمد در صورتی که کسی 2 بار از معافیت تحصیلی استفاده کند و نه بیشتر بالاخره همه مشغول به این امر مقدس می شوند با این تفاوت که عده ای خیلی زود و عده ای هم پس از گذراندن تحصیلات! آنچه در اینجا مهم و شایان ذکر است: مگر نه این است که اگر دانشجویی، دانش آموزی و یا هر شخص توانایی تحصیل تا رسیدن به درجات عالیه را دارد در جامعه اسلامی که مهد دین و علم می باشد حمایتهای لازم از او به عمل آید تا هم برای پیشرفت خودش و هم برای پیشرفت جامعه اش! تلاش کند ولی طبق بند ذکر شده بنده باید دیگر از تحصیل مجدد دست بکشم که این این کار واقعاً استعداد سوزی می باشد!
همچنین طبق قوانین نظام وظیفه هر دانشجویی 4 سال دوره کارشناسی، 1 سال معافیت پس از دوران کارشناسی، 2 سال دوره کارشناسی ارشد و 5 سال دوره دکتری، معافیت تحصیلی دارد یعنی حداقل 12 سال که حتی اگر بنده در دوره دکترای پیوسته شرکت کنم که 7 سال می باشد با احتساب 4 سال معافیت دوره کارشناسی 11 سال می شود که از 12 سال نیز کمتر می باشد و با هم مشکل خاصی برای نظام وظیفه به وجود نمی آید، از دیوان عدالت اداری تقاضا دارم این بند را که تحصیل مجدد را از دانشجویان سلب می کند را باطل و یک فرصت دوباره به کسانی که یک بار مسیر زندگیشان را اشتباه رفته اند داده شود نه اینکه در راه اشتباهی که رفته بماند و بسوزد و همه استعدادهایش آن هم در جامعه اسلامی بسوزد..."
متن بخشنامه مورد اعتراض به قرار زیر است:

" از: سازمان وظیفه عمومی ناجا– معاونت مشمولان و امور معافیتها
به: ریاست محترم سازمان امور دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موضوع: درخواست معافیت تحصیلی
سلام علیکم
با احترام به آگاهی می رساند طبق ما
مطمئنم که پیگیری میکنید
Germany
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
۰
بسم الله الرحمن الرحیم شماره دادنامه: ۲۰۷۱ تاریخ دادنامه: ۳۰؍۱۱؍۱۳۹۷ شماره پرونده: ۹۶؍۷۱۲ مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شاکی: آقای وحید شمشیری موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره ۳۲۵؍۲؍۲-۲۳ مورخ ۲۲؍۳؍۱۳۹۵ سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گردش کار: آقای وحید شمشیری به موجب دادخواستی ابطال بخشنامه شماره ۳۲۵؍۲؍۲-۲۳ مورخ ۲۲؍۳؍۱۳۹۵ سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است .
در نهایت دیوان رای به ابطال بخشنامه مذکور داده.
ناشناس
Germany
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
۰
من خودم بیش از صد بار با دیوان تماس گرفتم، تلفن گویا پاسخگو نیست. به اجرای احکام زنگ زدم جواب ندادن.
به بازرسی ناجا شکایت کردم،شکایتم ثبت شده ولی تا حالا پاسخی ندادند. بنده هم جزء افرادی هستم که 9 ماهه این رای رو پیگیری میکنم و در تابستان نیز چندین مرتبه با خبرگزرای آنا مکاتبه کردم و ایمیل فرستادم. در زیر خبر مربوط به موسسه صدرا در سایت خبرگزاری کامنت گذاشتم ولی متاسفانه پیگیری نشد. این رای واسه افراد زیادی مهم و موثره و خیلی ها پیگیری میکنن اما متاسفانه به دلیل عدم پوشش رسانه ها به هیچ جایی نرسیدیم.
تعجب میکنم که از بین این همه خبرگزاری، فقط تسنیم در همومن اوایل یه گزارش کامل تهیه کرد که در اون سازمان وظیفه عمومی مدعی شده بود که درخواست تجدید نظر کردن، درحالی که هیچ تجدید نظری در کار نیست و آرای دیوان در صورت نهایی شدن در روزنامه رسمی منتشر میشن. امیدوارم که مفید بوده باشه و پیگیری کنید.
هلدینگ شایسته