دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا؛

صف فروش مسکن مهر پردیس شلوغ شد؛ شکست خوابگاه‌سازی به جای شهرسازی

صف فروش مسکن مهر پردیس شلوغ شد؛ شکست خوابگاه‌سازی به جای شهرسازی
در حالی که برنامه دولت سیزدهم ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان عمر آن است، اما بررسی‌های آگهی‌های فروش املاک نشان می‌دهد سیاست تولید مسکن خوابگاهی در اطراف کلانشهر‌ها به جای حمایت از شهرسازی، شکست خورده است.
کد خبر : 823605

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، بررسی آگهی‌های فروش املاک در بخش مسکن‌های مهر شهر جدید پردیس نشان می‌دهد که مالکان این واحد‌های مسکونی عمدتا به دنبال فروش آن‌ها هستند.

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از دارندگان مسکن مهر پردیس این واحد‌ها را زمانی که کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بوده خریداری کرده اند، همزمان با افزایش قیمت این واحد‌ها و رسیدن قیمت آن‌ها به حول و حوش یا بیش از یک میلیارد تومان، حال به فروش این واحد‌ها روی آورده اند تا بتوانند با این سرمایه، ملکی در تهران یا دیگر شهر‌ها تهیه کنند.

صف فروش مسکن مهر پردیس شلوغ شد؛ شکست خوابگاه سازی به جای شهرسازی

صف فروش مسکن مهر پردیس شلوغ شد؛ شکست خوابگاه سازی به جای شهرسازی

 

کارشناس اقتصاد مسکن: سیاست خوابگاه سازی در شهرهای جدید شکست خورده است

در همین ارتباط فرهاد بیضایی کارشناس اقتصاد مسکن با طرح این پرسش که آیا سیاستگذاران بخش مسکن از دیدن صف فروش مسکن مهر پردیس درس خواهند گرفت؟ به خبرنگار آنا اظهار کرد: قانون اساسی به درستی از لزوم تأمین مسکن متناسب با نیاز شهروندان از سوی دولت‌ها سخن گفته است. اما متاسفانه بخش عمده‌ای از مسکن مهر بالاخص در بسیاری از شهر‌های جدیدبه این دلیل که به توسعه خوابگاهی منجر شده اند، شکست خورد.

وی افزود: در کنار ایده شکست خورده شهر‌های جدید به عنوان توسعه خوابگاهی بی هویت از یک سو، عدم توسعه هماهنگ زیرساخت و مسکن نیز از سوی دیگر سبب شد تا با قرار گرفتن در کنار عامل کیفیت پایین مسکن ناشی از مدیریت دولتی، طرح مسکن مهر علی‌رغم تناسب با استطاعت با نیاز خانواده ها، نتواند با سیار نیاز‌های خانوار از جمله ایجادهویت سازی شهری همخوانی داشته باشد.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مسکن مهر شهر‌های جدید هر سه عامل کیفیت پایین مسکن ناشی از مدیریت دولتی، کیفیت پایین سکونت ناشی از ایده شهر جدید و ناپایداری سکونتی ناشی از بی هویتی را همزمان دارد تصریح کرد: ممکن است افرادی در مقطعی بنا به شرایطی حاضر به سکونت یا خرید شوند، اما در اولین فرصت تقاضا را به جای دیگر خواهند برد.

وی تأکید کرد: صف فروشی که امروز در واحد‌های مسکن مهر پردیس یا دیگر شهر‌های جدید شاهد هستیم، ناشی از انباشت اشتباهات مسکن و شهرسازی ما از ابتدای دهه ۷۰ تا‌کنون است.

بیضایی یادآور شد: جای نگرانی اینجاست که همچنان اصرار به تکرار اشتباه داریم هم در خصوص عرضه در شهر‌های جدید هم در خصوص عرضه مسکن دولتی.

وزیر سابق راه و شهرسازی: مسکن سازی نمیکنیم شهرسازی می‌کنیم

مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی نیز ÷یشام کرده بود که به دنبال درس گرفتن از برخی ایرادات مسکن مهر از جمله مسکن سازیِ صرف هستیم.

به گفته مرحوم قاسمی، وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم به دنبال اجرای نهضت ملی مسکن در مقیاس شهرسازی است.

وزیر سابق راه و شهرسازی گفته بود: پروژه مسکن مهر اگرچه یک کار بزرگ محسوب می‌شود، اما به‌جای شهرسازی فقط مسکن‌سازی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته