دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
باید در تکمیل دانش تخصصی استادان فعال باشیم

بنیانیان: در علوم انسانی و مدیریت جامعه دچار مشکل هستیم/ جهاد تبیین را جدی بگیریم

بنیانیان: در علوم انسانی و مدیریت جامعه دچار مشکل هستیم  جهاد تبیین را جدی بگیریم
حسن بنیانیان تأکید کرد: در علوم انسانی و مدیریت جامعه دچار مشکلات هستیم، پیشرفت کشور به نحوی نیست که بتوان برای نیرو‌های جوان و فعال کار تولید و جذبشان کرد و این امر یکی از عوامل مهم فرار مغزهاست.
کد خبر : 814134

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از زاهدان، حسن بنیانیان مشاور امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در کارگاه نقش دانشگاه در تربیت اجتماعی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برگزار شد، اظهار کرد: باید در تکمیل دانش تخصصی استادان همیشه فعال بوده و الگو‌های زیادی را در نظر بگیریم تا در فرهنگ‌سازی و دستیابی به پایه‌های آموزشی مطلوب و استفاده از ظرفیت‌های عالی و رفع کاستی‌ها در چارچوبی درست که افزایش کارایی داشته باشد، موفق باشیم.

وی افزود: در کشوری که مدیریت‌ها به دلیل انتخابات زودهنگام عوض می‌شود، پس باید تجربیات گذشتگان و حتی اشتباهات مدیران گذشته را به دیگران منتقل کرد تا این اشتباهات دیگر تکرار نشود. در کتاب‌های مدیریتی اشتباهات برخی از مدیران را به‌عنوان سرمایه‌های مدیریتی می‌نویسند. واقعیت این است وقتی مدیران کار درستی انجام می‌دهند توسط روابط عمومی‌ها از طریق عکس، فیلم و رسانه‌ها تبلیغ می‌شود؛ اما کار‌های نادرست و اشتباه مدیران به هر دلیلی پخش نمی‌شود و از اعلام آن خودداری می‌شود. این عدم اطلاع‌رسانی باعث تکرار امر غلط می‌شود؛ بنابراین باید در کشور نهادی باشد که مدیران باسابقه را رصد، اشتباهات آنها را استخراج و درباره آن مباحثه شود تا راهکار‌های جدید و درستی را به جامعه مدیریتی ارائه کنیم.

مشاور امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گستردگی حضور دانشگاه آزاد اسلامی در کشور اگر با مدیریتی قوی پیوند بخورد در کمک به سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها قطعاً مؤثر می‌افتد؛ چراکه رفت‌وبرگشت اطلاعاتی تجربی و دانشی در همه سطوح به دست استادان صورت می‌گیرد و این فرصتی می‌شود برای دانشگاه آزاد که می‌تواند نقشش را در پیشرفت کشور به خوبی ایفا کند.

بنیانیان ادامه داد: رویکرد مدیریتی اکنون دانشگاه آزاد اسلامی به همین‌گونه است از ابتدای تأسیس این دانشگاه به‌صورت متمرکز از بالا به پایین مدیریت‌شده و فرهنگ‌سازمانی جا افتاده که برای کسانی‌که از بیرون به دانشگاه نظر دارند، این‌ اشکال سازمانی است. آنچه از دانشگاه در کل انتظار می‌رود این بوده که علاوه بر اینکه دانشگاه در محیط خودش برای آینده کشور آینده‌سازان را به‌عنوان نیرو‌های مفید تربیت می‌کند، همزمان در حل مشکلات توسعه همان مقطع هم نقش ایفا کند. این مسئله برای دانشگاهی که علوم انسانی در آن وجه غالب دارد خیلی واجب‌تر است.

وی مطرح کرد: ریشه مشکلات در علوم انسانی است نه فنی و مهندسی به دلیل اینکه در علوم انسانی و مدیریت جامعه دچار مشکلات هستیم، پیشرفت کشور به نحوی نیست که بتوانیم برای نیرو‌های جوان و فعال کار تولید و جذبشان کرد و این امر یکی از عوامل مهم فرار مغزهاست.

بنیانیان: در علوم انسانی و مدیریت جامعه دچار مشکلات هستیم

مشاور امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: بخش زیادی از درست کردن دانشگاه برمی‌گردد به اینکه همزمان در عرصه‌های آموزش و پژوهش، انواع مشاوره‌ها به مدیران دستگاه‌های اجرایی چه در بخش خصوصی و چه در بخش‌های اجرایی دولتی خدمات بدهد، موضوعی که در کشور ضعیف است. در حقیقت این امر پیش‌نیاز‌های مدیریتی و فرهنگی در دانشگاه‌ها بوده است؛ بنابراین برای دانشگاه آزاد تحولات فرهنگی تربیتی در صدر بسیاری از امور قرار دارد و جزء تحولات این دانشگاه محسوب می‌شود.

بنیانیان بیان کرد: تبیین دستاورد‌ها و مسیر پیموده شده چهار دهه دانشگاه آزاد اسلامی، توصیه‌های اساسی به‌منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ و نقش بی‌بدیل جوانان دربرداشتن گام دوم و بزرگ به سمت آرمان‌های انقلاب در نگاه مقام عظمای ولایت ابعاد گوناگونی را برای رشد دانشگاه مهیا کرده، به همین دلیل آغاز گام دوم دانشگاه که خود مولود انقلاب اسلامی بوده در تراز انقلاب اسلامی با تزکیه، تعلیم توأمان و بنیان‌های ارزشمند فکری همراه شده است.

وی درباره موانع فرهنگی در مسیر تحقق تحولات فرهنگی تبیین کرد: بیماری فرهنگی فراگیری که مانع بزرگی در حل مسائل اجتماعی شده بیماری انتظار آغاز اصلاح از دیگران بوده و این بیماری از هم‌افزایی، علاقه به خود، کاستی‌های نظام تعلیم و تربیت، سیاست زدگی، درآمد‌های نفتی، نواقص اعمال مردم‌سالاری، تخصص زندگی و ... حاصل‌شده است.

**باید جهاد تبیین را جدی گرفت

مشاور امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان فرمایش مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین خطاب به دانشگاهیان عنوان کرد: شبهه مانند موریانه بوده و دشمن به این موریانه‌ها دل‌بسته است، پس شبهه زدایی از ذهن مخاطبان را جدی بگیرید، شبهه مانند همین کرونا که هنوز کمابیش ادامه دارد و یروسی فراگیر و مسری که باید با تدبیر و دانش و راه‌های عاقلانه جلوی آن گرفته شود؛ بنابراین باید جهاد تبیین را جدی گرفت و برای آن باید کیان دانشگاه را تقویت کرد، خودکفایی اقتصادی به وجود آورد، با تحولات داخلی افزایش بهره‌وری و اثربخشی داشته و برای هر کدام از این امور پیوست فرهنگی اجتماعی و تربیتی مناسب تعریف و طرح‌های بسیار مهم داشت.

بنیانیان اضافه کرد: یکی از راهبرد‌های کلان تقویت قابلیت پاسخگویی درست به نیاز‌های آمایشی و کنشگری فعال شبکه واحد‌های دانشگاهی در توسعه محلی و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی منطقه بوده و این راهبرد در فضای مجازی می‌تواند تقویت و در سال‌های اخیر حتی دیده‌ شده است.

وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم هم این رویکرد فرهنگی تربیتی به خوبی دیده‌شده، از اهداف این بیانیه توأمان سازی رویکرد فرهنگی تربیتی و پیشرفت علمی در محیط دانشگاه، آماده‌سازی یک محیط اجتماعی آموزنده و تعالی‌بخش برای حضور سازنده زن و مرد در جامعه، رسالت دانشگاه در پیشتازی اندیشه ورزی، آموزش و فرهنگ‌سازی برای توضیح فلسفه عفاف و حجاب در جامعه اسلامی است.

مشاوره رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور فرهنگی بیان کرد: جهان‌بینی اسلامی در امر تعلیم و تربیت باعث می‌شود تا نگرش علمی به امر مدیریت داشته، جامع‌نگری کنیم، نگرش سامانه‌ای بوده، آینده‌نگری و آینده‌نگاری کرده که این چارچوب فکری نگرشی و دانشی برای مدیران لازم است و ایفای مطلوب نقش استادی را به همراه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته