دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1395 - 16:01
رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت خبر داد

رونمایی از سند برنامه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در هفته سلامت

رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت در نشست خبری هفته سلامت، از رونمایی برنامه ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در هفته سلامت خبر داد.
کد خبر : 78492

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اکبر سیاری گفت: 70 درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است بنابراین سند برنامه ملی پشیگیری از بیماری‌های غیرواگیر که توسط رئیس جمهور و وزرا مورد تایید واقع و ابلاغ شده است، در این هفته رونمایی خواهد شد.


وی افزود: در این برنامه کنترل 4 بیماری مهم دیابت، بیماری‌های قلبی، آسم و سرطان‌ها برنامه ریزی شده است و هم اکنون پایلوت برنامه به نامirape در چهار شهر کشور در حال انجام است تا امسال به صورت سراسری اجرایی شود.


وی ادامه داد: در این برنامه 4 مساله جدید و مهم مبتلا به نظام سلامت از جمله حوادث و سوانح ترافیکی، مواد مخدر و اعتیاد، اختلالات روانی مورد توجه قرار گرفته است. متاسفانه 20 درصد مرگ و میر در کشور ناشی از سوانح است و دسترسی به درمان بیماری‌های روانی در کشور 20 درصد افزایش یافته است.
سیاری به مصرف اسیدهای چرب ترانس اشاره کرد و افزود: روغن‌های جامد و حیوانی دارای اسید چرب اشباع و زیان آور و روغن‌های مایع اسید چرب غیراشباع دارند که برای بدن مفید است .


وی ادامه داد: 8 عامل خطر رفتاری و بیولوژیک نیز در بین ما وجود دارد که عامل 70 درصد از بیماری‌ها هستند و باید کنترل شوند. سیگار، کم تحرکی، مصرف الکل و غذای ناسالم چهار عامل خطر رفتاری و قند خون، چربی خون و فشارخون بالا، اضافه وزن و چاقی 4 عامل خطر بیولوژیک هستند.
وی با بیان این که هر فردی که قند خونش هنگام ناشتا زیر 100 باشد طبیعی، بین 100 تا 126 باشد پر دیابتی یا در معرض دیابت و بالای 126 باشد؛ دیابتی است، گفت: هر فرد غیرناشتا هم که در طول روز از خود آزمایش بگیرد و قندخونش بالای 200 باشد دیابتی است.


وی با اشاره به این که چاقی و اضافه وزن یکی از فاکتورهای مهم ابتلا به دیابت است، گفت: 24 میلیون ایرانی چاق هستند و هرکس که دور کمرش بیشتر از 90 سانتیمتر باشد یک فرد چاق است و خطر سکته را باید جدی بگیرد.


معاون بهداشت افزود: نوزادان بالای 4 کیلو، مادرانی که چند بار سقط داشته اند، بیماران قلبی و عروقی و افراد دارای فشار خون بالای 140 روی 90 هم دچار "های ریسک های" دیابتی شدن هستند.


وی تکرر ادرار، پرنوشی، کاهش ناخواسته وزن و احساس ضعف و خستگی زیاد را علایم دیگر دیابت دانست و گفت: با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت که هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده است افراد سالم، دارای ریسک فاکتور و بیمار بهتر تحت کنترل قرار می‌گیرند.


گفتنی است شعار امسال روز جهانی بهداشت توسط سازمان بهداشت جهانی " غلبه بر دیابت" Beat Diabetes انتخاب شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته