دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1394 - 12:28
نتایج یک مطالعه در 69 دانشگاه ملی جهان نشان داد

زنان از هیات‌های علمی 12درصد سهم دارند/ سهم 5درصدی زنان در استادی رشته‌های مهندسی

شبکه دانشگاه‌های علوم قاره آمریکا و آکادمی علوم آفریقای جنوبی همراه با هم مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که سهم زنان را در هیات‌های علمی و مدیریت برخی دانشگاه‌ها نشان می‌دهد
کد خبر : 72216

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت آکادمی علوم آفریقای جنوبی، نتایج یک مطالعه که در 69 دانشگاه ملی از کشورهای مختلف انجام شده است نشان می‌دهد تنها 12درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها زنان هستند و این سهم در ریاضیات 6درصد و در رشته‌های مهندسی 5درصد است. این مطالعه هم‌چنین توصیه کرده است که اطلاعات درباره سهم جنسیتی و ساختارهای دانشگاه برای استفاده از زنان در دانشگاه‌های دیگر جمع‌آوری شود.


در 30 دانشگاه از این 69 دانشگاه، سهم زنان از هیات علمی 10 یا کمتر از 10درصد بوده است. بنابراین با وجود تلاش‌هایی که برای ارتقای نقش زنان در علوم انجام شده است، حضور و مشارکت زنان در دانشگاه‌ها «غیرمهم» باقی مانده است.


دانشگاه‌های ملی با بیشترین سهم زنان در هیات علمی، دانشگاه علوم کوبا با 27درصد و دانشگاه علوم کارائیب با 26درصد بوده‌اند. بعد از آن‌ها دانشگاه‌های چک و آفریقای جنوبی با 24درصد، مکزیک و نیکاراگوئه با 23درصد، پرو با 20درصد، اوروگوئه با 19درصد و سریلانکا و لیتوانی با 18درصد در 10 دانشگاه برتر از این نظر قرار دارند.


سه دانشگاه اسپانیا، فرانسه و پاکستان با حضور 8درصدی زنان پایین‌ترین رتبه‌ها را دارند.


بر اساس این مطالعه، حضور زنان در علوم اجتماعی و انسانی و هنر با 16درصد بیشتر از دیگر علوم بوده است. بعد از این رشته‌ها، زنان در علوم زیستی 15درصد و پزشکی و علوم سلامت 12درصد سهم دارند. حضور آنها در ریاضیات و مهندسی هم با 6 و 5درصد کمتر از دیگر رشته‌ها است.


این مطالعه هم‌چنین نشان داد حضور زنان در مدیریت دانشگاه‌ها با 20درصد بیشتر از حضور 12درصدی آن‌ها در عضویت هیات علمی است. سه دانشگاهی که از زنان در مدیریت دانشگاه بیشترین استفاده را می‌برند دانشگاه ملی علوم در ایالات متحده و دانشگاه‌های سوئیس و سوئد با 47درصد بوده‌اند. هلند با 43درصد، کوبا و بریتانیا با 40درصد، کانادا و پاناما با 38درصد و ایرلند با 36درصد بعد از این سه دانشگاه قرار داشته‌اند.


این مطالعه قرار است در دانشگاه‌های دیگر هم ادامه پیدا کند تا اطلاعات لازم برای سیاست‌گذاری بهتر در این زمینه را فراهم کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته