راهکار بقای کسبوکارهای دانشبنیان در محیطهای رقابتی/ استارتآپها با ایده خلاقانه شکل میگیرند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی همزمان با چهلسالگی خود در خرداد ۱۴۰۱ رویداد ملی گام دوم (نمایشگاه عصر امید) را پشت سر گذاشت. محور این رویداد مهم، ارائه برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، معرفی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه و پرداختن به نیاز مردم بود. در اینرویداد، علاوه بر ارائه دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه تحول و تعالی، اسناد آمایش استانها، تحولات و مسیر آینده دانشگاه ارائه شد.
شعار این رویداد بزرگ، هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارتآپ و هزار شرکت فناور و خلاق بود؛ بنابراین با توجه به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر حمایت از دانشبنیانها و استارتآپ و فناوری، کسبوکار و... و چگونگی کارکرد کسبوکارهای دانشبنیان برای بقا در محیطهای رقابتی با زهرا پویافر بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت دانشبنیان توسعه مهارت نرم و دیجیتال «عاج نو» گفتوگویی داشتیم که در ادامه خواهیم خواند.
آنا: شرکتهای دانشبنیان چه نقشی در رشد اقتصادی کشور بهویژه در دوران تحریمها داشتهاند؟
پویافر: دانش و نوآوری اساسیترین عامل پیشرفت در عرصههای صنعتی و اقتصادی در دنیای امروز بوده که با شتاب در حال تحول است. شکوفایی اقتصادی کشور مستلزم فراهم آوردن بستر لازم برای نوآوری و حضور در بازارهای جهانی است. شرکتهای دانشبنیان با ایجاد تغییر در ترکیب محصولات و خدمات و بهرهمندی از فناوری و ایدههای ناب بهسوی نوآوری حرکت میکنند. از اینرو کسبوکارهای دانشبنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و خدمات جدید، ارتقای سطح اقتصاد و رفاه، تولید ثروت و ارزشافزوده در جامعه ایفا میکنند.
کسبوکارهای دانشبنیان برای بقا در محیطهای رقابتی بیش از سایر بنگاههای اقتصادی خود را با تغییر و تحولات نوظهور همگام میکنند. این کسبوکارها برای بالندگی و توسعه نیازمند بهرهمندی از دانش در ساختار خود هستند و این مبنای رشد و توسعه اقتصادی آنهاست.
آنا: دانشگاهها بهویژه دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگترین دانشگاه غیردولتی در ایران است و با توجه به اینکه تأکید بر درآمد غیرشهریههای دارد چه نقشی میتواند در زمینههای دانشبنیان و استارتآپ ایفا کند؟
پویافر: مسلماً مراکز رشد و نوآوری در دانشگاهها میتوانند نقش بسیار مهمی در تولید اصولی منطبق با نیاز بازار داشته باشند؛ بنابراین حمایت از این مراکز و بهکارگیری کارآفرینان موفق در رأس، منجر به پیشرفت بیشتر و تولید ثروت از علم و دانش خواهد شد. پیوند کارآفرینان موفق با دانشگاهها در همه زمینههای علمی، بیشک رشد و توسعه و دستیابی به ثروت را در پی خواهد داشت و منابع مالی غیرشهریه را تأمین خواهد کرد.
رویکرد بهکارگیری اعضای هیئت علمی در رأس مراکز رشد و نوآوری بدون حضور کارآفرینان موفق، مسیر رشد را با چالش روبهرو میکند. دانشگاهها باید از تجربه زیسته کارآفرینان موفق بهرهمند شوند؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم مدیران مراکز رشد، کارآفرینان دلسوز، متعهد، متخصص و موفق باشند.
آنا: چه تفاوتی بین استارتآپها با کسبوکارهای سنتی وجود دارد؟
پویافر: استارتآپها مبتنی بر ایده خلاقانه شکل میگیرند و معمولاً بهصورت تیمی به توسعه محصولی میپردازند که به گونه متفاوتی طراحی و تولید میشوند. استارتآپها میتوانند تکنولوژی محور باشند؛ اما الزاماً هر استارتآپی مبتنی بر فناوری و تکنولوژی نیست در واقع آنها، کسبوکارهای کوچک و خلاق هستند که بهصورت مرحلهای رشد میکنند. این رویدادها کسبوکارهای سنتی را بهصورت خلاقانهای متحول کرده و اصلیترین تفاوت استارتآپها با کسب و کاهای کوچک رشد و مقیاسپذیری آنهاست. استارتآپها حاصل تفکر خلاق و ایدهپردازی بوده و با دیدگاه تحول در کسبوکارهای سنتی به وجود میآیند.
آنا: دانشگاه آزاد اسلامی ماکو در منطقه آزاد تجاری و صنعتی واقع شده که با سه کشور هممرز است چه پیشنهادی برای درآمدزایی غیرشهریهای دارید؟
پویافر: برای دستیابی به موفقیت در هر مجموعه و یا سازمانی ابتدا باید مدیرانی تربیت کرد که دیدگاه توسعه و تحول داشته باشد و این در گرو بهرهمندی از مشاوران متخصص حوزه توسعه مهارتهای فردی و توسعهدهنده کسبوکار است. زمانی که افراد به توانایی و مهارتهای خود اشراف داشته باشند، قطعاً میتوانند خلاقانه بیندیشند و عمل کنند. در دانشگاه هم نیازمند حضور مدیرانی هستیم که دیدگاه توسعه و تحول داشته به علم روز مشرف بوده و از همه مهمتر به جوانان صاحب فکر و ایده مجال و فرصت حضور بدهند. آن وقت میتوان انتظار طراحی مدلی مبتنی بر خلاقیت و دانش برای درآمدزایی در دانشگاه داشته باشیم.
تجربیات کسبوکاری زیادی دارم. یادم میآید چهارساله بود که با برادرم فرفره میساختیم و به بچههای محل میفروختیم، اون موقع بود که با پول آشنا شدم. ۱۳ سالگی نخستین تجربهٔ تدریس زبان را در پایگاه بسیج شهید کلاهدوز مشهد داشتم و از ۱۵ سالگی در بیمارستان پدرم مشغول به کار شدم. در دوران تحصیلم عضو انجمن اسلامی بودم و در صف نخست برنامههای فرهنگی و تشکیلاتی. ۱۸ سالگی وارد دانشگاه شدم و همزمان تدریس داشتم. مدرک مدیر فنی آژانس هواپیمایی دارم و دوران دانشجویی حدوداً دو سه سال فروشگاه گل داشتم و از کیش خریداری میکردم و ... . در مجموع من عاشق ریسک و کسبوکارم، عاشق ترسیم نقشهٔ راه کسبوکار و …
گفتوگو: دوستعلی ابراهیمزاده
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/