دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رویداد عصر امید/ ۳۶۹

طراحی اطلس آسیب‌های اجتماعی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است

عبادتی با اشاره به اینکه تهیه اطلس و پلتفرم آسیب‌های اجتماعی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: یعنی این آسیب‌ها با توجه به آمایش سرزمینی در واحدهای مختلف، ترسیم می‌شود.
کد خبر : 662923
گفت و گو

ناصر عبادتی، عضو شورای علمی مرکز تحقیقات سو مصرف مواد مخدر و اختلالات رفتاری در واحد اسلامشهر در حاشیه برگزاری نمایشگاه عصر امید و با حضور در غرفه آنا در رابطه با نحوه فعالیت این مرکز به خبرنگار خبرگزاری آنا، گفت: از سال ۱۳۹۵ مجوز فعالیت خودش را اخذ کرد و تا الان در حوزه‌های مختلف پژوهشی و بعد، یک مقدار حوزه‌های کاربردی در ارتباط با اعتیاد هم فعالیت‌هایی را انجام داده است.


وی افزود: در طول سه، چهار سال گذشته این مرکز فعالیت‌های مختلفی داشتند، در جشنواره‌هایی در حوزه‌های مختلف شرکت کردند و موارد و طرح‌هایی را اجرا کردند. یکی از ویژگی‌هایی مرکز ما حضور مرکز به صورت کاربردی با افرادی که درگیر مباحث سوءمصرف مواد هستند و اعتیاد دارند.


عبادتی با بیان اینکه این مرکز با کنگره شهر و مؤسساتی که در این حوزه فعالیت دارند، ‌ ارتباطات اجرایی دارند، گفت: در کنار فعالیت‌های پژوهشی به صورت مستقیم با خانواده‌های افرادی که معتاد هستند و خودشان را درگیر کردند و خوشبختانه توانستند در این چند سال بخشی از این افراد را بهبود دهند و معتادان بهبود یافته را در حوزه کارآفرینی جذب کنند یا تا حدودی برگردند به فرصت‌های شغلی که داشتند.


وی ادامه داد: در بحث‌های علمی موارد مختلفی داشتیم. یکی از طرح‌هایی که در جشنواره‌های مختلف هم برگزیده شده بود تحت عنوان «بررسی میزان ماندگاری در ترک اعتیاد» بود که خوشبختانه طرح مورد تأیید قرار گرفت یا بحث‌های مانند نقشه‌برداری از مغز معتادان به روش MRI و مقایسه با افراد سالم بود.


عبادتی اظهار کرد: اخیراً با مجوزی که از مرکز تحقیقات و مدیرکل امور آزمایشگاه‌ها اخذ شد یک سالی است که دبیرخانه کنسرسیوم آسیب‌های اجتماعی به واحد اسلامشهر محول شده است. در کنسرسیوم آسیب‌های اجتماعی موضوعات مختلف آسیب‌های اجتماعی، اختلالات رفتار، خشونت، مباحث روانشناسی خانواده، بحث حقوق اجتماعی، سلامت و تندرستی و موضوعات مختلف در دستور کار است.


وی افزود: در این کنسرسیوم حدود ۹ مرکز تحقیقاتی را در سراسر کشور که متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است و در استان‌های مختلف قرار دارند، تحت پوشش قرار دادیم و هر کدام از مدیران این مراکز تحقیقاتی جزء شورای کنسرسیوم آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شوند که جلسات مربوطه برگزار می‌شود و طرح‌های خاصی را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهند.


وی با اشاره به اینکه یک تقسیم موضوعی نیز شده است، عنوان کرد: مثلاً در کنسرسیوم آسیب‌های اجتماعی خود واحد اسلامشهر که مرکز تحقیقات سوءمصرف مواد و اختلالات رفتاری است، وظیفه‌اش یکی این موضوع است و یکی هم موضوع بحث حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی و مسائل اجتماعی که متنابه است، مسئولیت‌اش به واحد اسلامشهر سپرده شده و واحد ارومیه در حوزه روانشناسی و خدمات اجتماعی بعضی موضوعات را دنبال می‌کند، به واحد رودهن مأموریت سلامت و تندرستی در حوزه سالمندی مأموریت محول شده و دارد با کنسرسیوم همکاری می‌کند.


عبادتی افزود: واحد سنندج در حوزه خانواده و موضوعاتی را که به موضع سلامت شهری و مسائل مختلف که در حوزه خانواده است مطرح است. واحد شاهرود واحد پنجمی است که به عنوان مرکز تحقیقات شاهرود همکاری داریم تحت عنوان حقوق قضایی و مباحثی که در نظام حقوقی برای مباحث آسیب‌های اجتماعی مطرح است. واحد کرمانشاه در حوزه روانشناسی کاربردی همکاری می‌کند و طرحی را هم داده‌اند که خواهم گفت و واحد گرمسار برای خانواده و آسیب‌های اجتماعی یکی از واحدهایی است که تقسیم وظایف شده است.


وی ادامه داد: همچنین واحد دهاقان در حوزه فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی، موضوعاتی مثل خشونت، بحث جرم، آزار جنسی، مددکاری اجتماعی، این موضوعات را تقسیم کرده‌ایم در اختیارشان گذاشته‌ایم و واحد بوشهر هم به عنوان واحد نهم که اخیراً به ما پیوستند موضوعات علوم رفتاری و مباحث ترک اعتیاد، بازتوانی در معتادان و غیره. این تقسیم‌بندی را به اتفاق خود اعضای شورای دانشی هر کدام از این واحدها در دبیرخانه کنسرسیوم آسیب‌های اجتماعی انجام شده و موضوعات خاصی را دنبال می‌کند.


عبادتی با اشاره به اینکه چهار طرح پژوهشی کاربردی را هم در اختیار رئیس مرکز تحقیقاتی گذاشته‌ایم که پروپوزال هر چهار طرح تصویب شد، عنوان کرد: فکر می‌کنم بعد از گزارش توجیهی و هزینه‌هایی که می‌دهیم و سازمان‌های مربوطه را هم در حمایت از این طرح دنبال می‌کنیم.


وی با بیان اینکه یکی از طرح‌هایی که در بازدید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد، بحث تهیه اطلس و پلتفرم دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: یعنی موضوعات آسیب‌های اجتماعی که به‌طور ویژه در رابطه با دانشجویان است، مسائل اجتماعی که برای اساتید پیش می‌آید و جداگانه نیز برای کارکنان رخ می‌دهد را با توجه به آمایش سرزمینی که واحدهای مختلف دارند و موضوع مسائل اجتماعی‌شان در دانشگاه‌ها شاید متفاوت باشد، ترسیم کنیم.


عبادتی افزود: از این رو این پلتفرم قرار است طراحی شود. اگر بتوانیم یک بودجه پشتوانه‌اش هم بگیریم بیاد بتوانیم در بخش‌های مختلف اطلاعات آماری با نگاه آمایشی داشته باشیم و بتوانیم یک سند را در اختیار مدیران برای تصمیم‌گیری یا جهت‌گیری در موضوعات برنامه‌های فرهنگی که در دانشگاه دارد انجام می‌شود و یا موضوع دیگری داریم در ارتباط با مباحث اجتماعی که پس از کرونا در محیط‌های دانشگاهی به وجود می‌آید و مسائل دیگری که متنابه به این است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های دیگر نیز بحث نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه فرهنگی-اجتماعی کشور است. در بسیاری از اوقات بحث آسیب‌های اجتماعی نیست. ما نگاه می‌کنیم می‌بینیم حضور دانشگاه در واحدهای مختلف، توانسته اثرگذاری در حوزه اجتماعی و مباحث مختلف داشته باشد که این نیز یکی از موضوعاتی است که اگر مسیر مناسبی پیش برویم، اثرات فعالیت دانشگاهی را در این حوزه نیز شاهد خواهیم بود.


انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته