دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حبیبی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

انتقاد دانشجو به‌معنای زیرسوال بردن نظام نیست/ رشد جامعه در گرو قرارگرفتن مدیران زیر ذره‌بین روشنفکران

دانشگاهیان دسترسی به مسئولان ندارند درحالی‌که مدیران باید پاسخ‌گو باشندرئیس دانشگاه خوارزمی گفت: اگر مدیران متوجه شوند فعالیتشان، زیر ذره‌بین روشنفکران کشور قرار دارد جامعه به رشد می‌رسد؛ بنابراین باید فضا را برای مطالبه‌گری فراهم کنیم تا نقد دانشجو به‌معنای زیرسوال بردن نظام تلقی نشود.
کد خبر : 658493
حبیبی

عزیزالله حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و تاکید ایشان بر تقویت روحیه مطالبه‌گری دانشگاهیان، خاطرنشان کرد: معمولاً دانشجوها شخصیتی آرمان‌گرا، آزادی‌خواه، عدالت‌طلب و بدون وابستگی‌های شغلی و صنفی به محیط‌شان دارند در نتیجه معمولاً این موضوع وقتی به آگاهی و اطلاع، تحلیل و نقد مسائل روز و آسیب‌شناسی‌های وضع موجود ضمیمه می‌شود، طبیعتاً این دو مؤلفه کمک می‌کند که دانشجویان بتوانند برای اصلاح وضع جامعه از طریق مطالبه‌گری، تجزیه و تحلیل کردن وضع موجود، سؤال کردن از مسئولان، نقاط قوت و ضعف کشور، دولت یا قوای سه‌گانه را روشن کنند. این ویژگی‌ها در اقشار دیگر شاید کمتر باشد.


وی افزود: اما با توجه به مؤلفه‌هایی که عرض کردم طبیعی است انتظار می‌رود این ویژگی‌ها کمک کند دانشجو را مطالبه‌گر، جست‌وجوگر حقایق و مسائل جامعه پرورش دهیم. به هر حال دانشجو باید بتواند در سیستم‌های دولتی، اداری و مسئولین مختلف کشور حقایق را آشکار، آسیب‌ها را بازشناسی کند و طبیعتاً در این رابطه راه‌حل‌های مناسبی به مسئولان ارائه دهد.


دانشجو دسترسی به مسئولان ندارد، مدیران باید پاسخ‌گو باشند


رئیس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر فرمایشات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی‌بر حرکت مماس دانشجویان با مسائل کشور، در رابطه با چگونگی تحقق این امر بیان کرد: لازمه این مقوله، آگاهی از مسائل روز، رصد کردن اخبار با روحیه جست‌وجوگرانه و نقد و تحلیل موضوعات است؛ هنگامی‌که این امر رخ دهد و دانشجو مسائل و موضوعات روز را پیگیری کند، طبیعتاً برای اخباری که می‌شنود دارای تحلیل خواهد بود و این تحلیل می‌تواند برای مسئولان مفید و راهگشا باشد. آگاهی از مسائل روز، رصد کردن اخبار با روحیه جست‌وجوگرانه و نقد بر تقویت روحیه مطالبه‌گری دانشجویان تاثیرگذار است


این مقام مسئول عنوان کرد: حضرت آقا در توصیه‌شان به مسئولان اشاره داشتند و فرمودند که ضروری است وزرا و مدیران دستگاه‌های مختلف در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و به سؤال‌ها، مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان پاسخ دهند، زیرا آن‌ها به‌طور معمول دسترسی به مسئولان و مدیران کشوری ندارند، آن‌ها باید پا به دانشگاه‌ها بگذارند و پاسخ‌گو باشند. اگر این امر اتفاق بیفتد، شاهد حرکت در مسیر حل مسائل کشور، آگاهی از اخبار روز، نقد، تحلیل و ارزیابی موضوعات خواهیم بود.


نقد دانشجو به‌معنای زیرسوال بردن نظام نیست/ رشد جامعه در گرو قرارگرفتن مدیران زیر ذره‌بین روشنفکران


مطالبه‌گری دانشگاهیان راه‌های فرعی و انحرافی مدیران را کاهش می‌دهد


حبیبی در پاسخ به این سوال که حرکت مسئولان به سمت دانشگاه و شکل‌گیری روحیه نقدپذیری و پاسخ‌گویی به مطالبه دانشجویان چگونه محقق می‌شود، اظهار کرد: این موضوع یک مطلب چند بُعدی است. از یک طرف استاد و دانشجو قاعدتاً نسبت به محیط پیرامونی خود واکنش نشان می‌دهند و نقد و نظر دارند، پس ما باید فضا را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که اگر کسی نقد و نظری ارائه می‌کند، احساس نکنیم که هدف او زیر سوال بردن نظام است بلکه باید فضایی ایجاد کنیم که نقد کند و حرفش را بزند. قاعدتاً‌ همه ارکان نظام از جمله روسای دانشگاه‌ها باید فضای مناسبی را برای نقد، تحلیل و پرسش و پاسخ فراهم کنند. از طرف دیگر، مسئولان کشوری و حوزه‌های مختلف باید به دانشگاه‌ها بیایند و نقدپذیر باشند، حضور در میان عموم جامعه امری ارزشمند است اما ممکن است نقد سازنده‌ای شکل نگیرد، محیطی همچون دانشگاه بستر مناسبی برای نقدهای اصولی است. نقد سازنده در محیط‌های دانشگاهی شکل می‌گیرد


وی ادامه داد: همچنین دستگاه‌های امنیتی نیز باید دید بازتری نسبت به این مقوله داشته باشند و اجازه دهند که تضارب آرا و افکار در دانشگاه رخ دهد زیرا این مهم موجب رشد جامعه، استاد و دانشجو می‌شود و مدیران متوجه خواهند شد که فعالیت آن‌ها، زیر ذره‌بین روشنفکران و آگاهان جامعه قرار دارد. این موضوع طبیعتاً راه‌های فرعی و انحرافی را در مدیران کاهش می‌دهد و موجب می‌شود که به اصل موضوع و مسئولیت خود بپردازند، پرتلاش باشند و سریع عمل کنند چراکه در بسترهای مختلف باید پاسخ‌گو اقدامات باشند.


نقد دانشجو به‌معنای زیرسوال بردن نظام نیست/ رشد جامعه در گرو قرارگرفتن مدیران زیر ذره‌بین روشنفکران


رئیس دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این مسئله که در فراهم شدن بستر پرسش و پاسخ برای دانشجویان می‌توان بر تقویت کرسی‌های آزاداندیشی تمرکز کرد؟ گفت: بله کاملا این دو مقوله با یکدیگر مرتبط هستند. در این راستا در دانشگاه خوارزمی نیز کمیته‌ای را منصوب کرده‌ایم که درباره کرسی‌های آزاداندیشی و کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی، در بستر محیط‌های دانشجویی و استاتید جلساتی برگزار شود که امیدوارم با استقبال اساتید و دانشجویان بتوانیم تعداد این جلسات را افزایش دهیم و این نشست‌ها به‌صورت تخصصی برگزار شود. برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بر هویت‌بخشی به دانشگاه‌ها اثرگذار است


حبیبی اضافه کرد: معمولاً اینگونه جلسات در بستر دانشجویی توسط کانون‌های علمی-فرهنگی، تشکل‌های سیاسی مثل بسیج و انجمن و همچنین انجمن‌های علمی که موضوعات تخصصی را بررسی می‌کنند در گذشته برگزار می‌شد، درحال حاضر نیز که با برگزاری کلاس‌های حضوری شور و نشاط به دانشگاه‌ها بازگشته است، امیدوارم تعداد و کیفیت کرسی‌ها بهتر از گذشته شود.




بیشتر بخوانید:





هویت‌بخشی به دانشجویان به‌عنوان آینده‌سازان کشور، مهم‌تر از سایر اقشار جامعه است


این مقام مسئول با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقدام دشمن مبنی‌بر هویت‌زدایی، آرمان‌زدایی و دین‌زدایی از دانشگاه‌ها عنوان کرد: ایشان آسیب‌شناسی دقیقی از دانشگاه‌ها را بیان کردند. بحث هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی یک موضوعی است که به کل جامعه برمی‌گردد و دانشجو و دانشگاه جزئی از جامعه است، مثلاً وقتی آحاد جامعه به هویت‌ها و الگوهای فرهنگ غربی سوق پیدا می‌کنند و به آن اشتیاق نشان می‌دهند، می‌توان اینگونه برداشت کرد که از هویت خود فاصله گرفته‌اند. دانشجو نیز همچون سایر اقشار جامعه می‌تواند تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد اما در دانشجوها این مقوله از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا آینده‌سازان کشور هستند. اگر دانشجو از هویت ملی_اسلامی خود فاصله بگیرد به‌راحتی زیر عَلَم دشمن قرار می‌گیرد


وی افزود: اگر احیاناً از هویت ملی-اسلامی و فرهنگ ایرانی‌ دور شوند، بدون آگاهی از اتفاقاتی که رقم می‌زنند ممکن است زیر هر عَلَمی شروع به سینه‌زدن کنند. همه اقشار جامعه بایستی افق دورنمای انقلاب و تمدن اسلامی را در نظر داشته باشند و بتوانند در آن راستا حرکت کنند، زیرا اگر توجه به این دو مقوله در آحاد جامعه ضعیف شود، شاهد تغییر فرهنگ، تقویت رفتارهای غربی، شکل‌گیری آداب و رسوم بیگانه در رفتار عموم جامعه خواهیم بود، بنابراین موضوع هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی برای اغلب کشور به‌خصوص دانشجویان به‌دلیل تأثیرگذاری در آینده کشور، نقشی مهم‌ و تأثیرگذار دارد.


نقد دانشجو به‌معنای زیرسوال بردن نظام نیست/ رشد جامعه در گرو قرارگرفتن مدیران زیر ذره‌بین روشنفکران


دستگاه‌های دولتی موظفند ۴۰ درصد از بودجه خود را به دانشگاه‌ها اختصاص دهند


رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر توسعه فعالیت‌های بین‌المللی تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های مختلفی همچون سمینارها و نشست‌ها، تبادل استاد و دانشجو و پذیرش دانشجوهای خارجی جزء برنامه‌های ما بوده و هست و امیدواریم بتوانیم اینگونه اقدامات را گسترش دهیم. البته موانعی در خصوص توسعه فعالیت‌ها وجود دارد که بحث مراودات بین‌المللی است؛ به این معنا که آمدن اساتید و دانشجویان خارجی به ایران و بالعکس، آشنایی با موضوعات روز جهان یا آشنا شدن با تکنولوژی خارجی و به‌روز، زمینه‌هایی است که همه آحاد جامعه دانشگاهی ما تا آنجا که در توان‌شان است باید دنبال کنند که برنامه دانشگاه ما نیز توسعه اینگونه فعالیت‌ها خواهد بود.


حبیبی با اشاره به بودجه‌ای که باید در بحث فرهنگی و پژوهشی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شود، گفت: قانونی در مجلس تصویب شد که دستگاه‌های غیردانشگاهی که برایشان بودجه پژوهشی تصویب کرده‌اند، موظف هستند ۴۰ درصد از آن بودجه را با تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه‌ها منعقد می‌کنند برای حل مشکلات دستگاه خود هزینه کنند؛ به‌طور مثال شیلات بودجه پژوهشی دارد، بنابراین به دانشگاه‌ها موضوعات و دغدغه‌های خود را اعلام می‌کند، بودجه آن دانشگاه‌هایی که حل این موضوعات را پذیرفته‌اند، از محل آن ۴۰ درصد بودجه شیلات به دانشگاه‌ها داده می‌شود. این امر در حال انجام است اما هنوز راهی طولانی وجود دارد تا به‌طور کامل به اجرا درآید و نقش مؤثر و پویایی در پژوهش‌های کاربردی ایجاد کند.




بیشتربخوانید:





تراز بودجه دانشگاه‌ها نسبت به هزینه‌شان منفی است


این مقام مسئول با بیان اینکه در موضوعات فرهنگی و علوم انسانی، دستگاه‌ها و بنگاه‌هایی که بخواهند بودجه‌های خود را در دانشگاه‌ها صرف کنند، خیلی کم است یا حتی وجود ندارند، عنوان کرد: بیشتر دستگاه‌ها بودجه خود را به رشته‌های علوم پایه، فنی، هنر یا کشاورزی اختصاص می‌دهند. دو سوم دانشگاه ما رشته‌های علوم انسانی است طبیعتاً اگر بخواهند در این عرصه فعال شوند بایستی جایگاه و بودجه‌ای به تناسب تعداد اساتید وجود داشته باشد تا موضوعات پایان‌نامه‌ها و تحقیقاتشان به حل مشکلات دستگاه‌ها اختصاص پیدا کند. تعداد دستگاه‌هایی که بودجه‌های خود را در رشته‌های علوم انسانی صرف کنند، خیلی کم یا حتی صفر است


وی ادامه داد: معمولاً تراز بودجه دانشگاه‌ها نسبت به هزینه‌شان منفی است، زیرا دانشگاه علاوه‌بر اینکه باید خود را از جنبه‌های تأسیسات، امکانات رفاهی، آزمایشگاهی و بخش‌های پژوهشی اداره، نوسازی و به‌روز کند، باید بخشی از بودجه خود را به حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی و غیره اختصاص دهند که متأسفانه این امر امکان‌پذیر نیست به‌خصوص در دانشگاه‌های قدیمی که با فرسودگی آزمایشگاه‌ها، محیط فیزیکی، ساختمان‌ها، تأسیسات مکانیکی، برق و غیره مواجه هستند. بنابراین اگر گفته می‌شود که بودجه در بخش‌های فرهنگی، رفاهی یا جاهای دیگر خوب هزینه نمی‌شود، به این دلیل است که همیشه یک نوع بدهکاری و عدم توازن در بودجه و هزینه‌ها وجود دارد.


انتهای پیام/۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته