دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1401 - 15:04
کارآگاه در استیج اینوتکس:

عدم نظارت بر فعالیت شرکت‌ها، منجر به تولید واکسن کرونای مازاد شد

مدیر شتاب‌دهنده پرسیس ژن گفت:عدم نظارت بر فعالیت شرکت‌ها، منجر به تولید واکسن کرونای مازاد شد.
کد خبر : 658209
تاتت




به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، امیرحسین کارآگاه، مدیر شتاب‌دهنده پرسیس ژن در استیج حکمرانی که امروز(۲۱ اردیبهشت) در سالن پویش دارو برگزار شد، با بیان اینکه در دوران کرونا به‌دلیل عدم وجود سیاست‌گذاری و ارزیابی هوشمند دچار مشکل شدیم، خاطرنشان کرد: به همین منظور از شرکت‌های خصوصی کمک گرفتیم اما به‌دلیل عدم نظارت با تولید واکسن‌هایی بیش از نیاز بازار مواجه شدیم که اخیرا وزیر بهداشت مقصر این امر را تولیدکنندگان خطاب کرد در حالی‌که آماری از دُزهای تولید شده به شرکت‌ها داده نمی‌شد و در نهایت به اجبار از طریق ماشین‌های سیار در سطح شهر مردم را به تزریق واکسن ترغیب کردیم.



کارآگاه بیان کرد: در بهمن ماه ۱۴۰۰ نیز جلسات متعددی با مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تشکیل شد تا از نیاز بازار برای تولید واکسن در سال ۱۴۰۱ مطلع شویم از این‌رو برنامه وزرات بهداشت برای سال ۱۴۰۱ را نمی‌دانیم که همین بی‌برنامگی‌ها منجر به آسیب‌هایی به مردم، تاخیر در بازگشایی آموزش‌ها، ضرر کسب‌وکارها و غیره شد. برکت مجموعه وسیعی را ایجاد کرد که در حال حاضر چگونگی روند ادامه کار وجود ندارد، باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد تا از مقدار واردات و استفاده داخلی آگاه شویم و سپس اقدام به تولید داشته باشیم تا شرکت‌ها دچار ضرر نشوند.



مدیر شتاب‌دهنده پرسیس ژن عنوان کرد: اگر ارزیابی هوشمندانه‌ای داشته باشیم به نتیجه مطلوب‌تری دست پیدا می‌کنیم بنابراین باید شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند که در این زمینه تجربه دارند یا خیر زیرا در این فرآیند شرکت‌هایی که زیرساخت، تجربه و مواد لازم را برای تولید نداشتند اقدام به ساخت واکسنی ناشناخته برای دنیا کردند بنابراین باید سرمایه‌گذار را متقاعد به حمایت از اینگونه فعالیت‌ها کرد اما در کشور ما همچنان سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر وجود ندارد و این ذهنیت باید شکل گیرد که ممکن است سرمایه‌گذاری‌ها منجر به ضرر شود اما متاسفانه نه تنها قدرت ریسک‌پذیری وجود ندارد بلکه از تیم‌های جوان و استارتاپ‌ها تعهدها و سفته‌هایی گرفته می‌شود که در نهایت منجر به از بین رفتن آن استارتاپ‌ و شکست تیم فناور می‌شود.



وی با طرح این سوال که چه‌کسی متولی و پیگیر واکسن داخل بود، بیان کرد: نمی‌توان با صراحت از هیچ متولی برای شرکت‌ها نام برد زیرا تنها جلساتی برگزار می‌شد با این هدف که چند میلیون دز تولید شده است؟ اما متولی و حامی اصلی مشخص نبود در حالی‌که متولی این امر باید معاونت بهداشت و مجوزها از طریق سازمان غذا و دارو صادر می‌شد. اگر در ابتدای فعالیت‌ها متولی را مشخص کنیم صنایع به نتایج مطلوب‌تری دست پیدا می‌کنند و با وقوع بحران باسرعت بیشتری به رفع آن معضل می‌پردازند.



انتهای پیام/۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته