دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1401 - 16:28
حمیدی:

حاکمیت باید خود را مسئول حمایت از نوآوری بداند

عضو هیئت مدیره شرکت حرکت اول گفت: حاکمیت باید خود را مسئول حمایت از نوآوری بداند و دسترسی ساده به منابع داشته باشد.
کد خبر : 658245
دومین روز از نمایشگاه اینوتکس




به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، سیدمحمدحسین حمیدی، عضو هیأت مدیره شرکت حرکت اول، مرتضی زمانیان، عصو هیأت علمی دانشگاه امیر کبیر و حسین میرزاپور، مشاور وزیر ارتباطات در امور راهبردی و بین‌الملل در نشست ویژگی‌های نهاد تنظیم‌گر مطلوب که عصر امروز (۲۱اردیبهشت) در سالن پویش دارو نمایشگاه اینوتکس برگزار شد، به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با چگونگی تنظیم‌گری پلت‌فرم‌ها پرداختند.



حمیدی گفت: شرکت یلپ زمانی‌که قصد شکایت از از گوگل را داشت شکایت خود را در محاکم اروپایی مطرح کرد زیرا اروپا به این دعواها دامن می‌زند. ازاین‌رو اگر در جنگ بحرانی پلت‌فرم‌های بومی خود را نداشته باشیم در نهایت کشورهای دیگر بر ما غلبه می‌کنند. اگر قرار است حاکمیت اولویتی برای امور خود قائل شود توسعه پلت‌فرم‌ها بهترین بستر است.



زمانیان بیان کرد: کار تنظیم‌گر صیانت است، اگر بازار را رها کنیم دچار مشکل می‌شود به همین دلیل از تنظیم‌گر به‌عنوان داور کمک گرفته می‌شود. در این مسیر باید به این نکته توجه داشت که تنها پرداخت مبلغ به‌معنای تنظیم‌گری نیست.



حمیدی اظهار کرد: حاکمیت باید خود را مسئول حمایت از نوآوری بداند و دسترسی ساده به منابع داشته باشد.



در ادامه این نشست ، میرزاپور خاطرنشان کرد: باید فهم خود را از تنظیم‌گری مشخص کنیم، انگلیس که از اتحادیه اروپا خارج شد این دغدغه را داشت که تکلیف مرزهایش چه می‌شود و با این بیانیه مواجه بودیم؛ اکنون که از اتحادیه اروپا خارج شده‌ایم فرصتی برای تنظیم‌گری است و مسیری را برخی حرکت خود تعیین می‌کنیم. من از این طرح به عنوان پاسخ نهایی برای توسعه فناوری یاد می‌کنم.



وی افزود: متاسفانه تسهیلگری ما در نهایت منجر به شرایط ایران خودرو و سایپا می‌شود و تلاش آمریکایی‌ها منجر به رشد تیک تاک، پس تا تعریف و اقدامات ما اصلاح نشود نمی‌توانیم به نقطه مطلوب برسیم.



میرزاپور گفت: باید تکلیف حاکمیت مشخص شود زیرا بسترهای ورودی ما ضعیف هستیم و پول پاشی اولویت صحیحی نیست. اگر بتوانیم اجازه دهیم درون مرزها رقابتی بین پلت‌فرم‌ها شکل گیرد یعنی حاکمیت ما به درک درستی از این موضوع قرار گرفته‌اند اما در این راستا باید حمایت‌های لازم شکل گیرد تا بتوانیم پلت‌فرم‌های خود را فراتر از مرزهای ایدئولوژیک مطرح کنیم.ما باشد و پلت فرم ملی ما می‌شود که فراتر از مرزها می‌رود.



در پایان نیز حمیدی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که از ۱۰۰ شرکتی که اقدام به حمایت مالی از آن‌ها می‌کنیم ممکن است ۹۰ شرکت با شکست و تنها ۱۰ شرکت به نتیجه مطلوب دست پیدا کند و این امر محقق نمی‌شود مگر با مفهوم اکوسیستمی مواجه شویم.



انتهای پیام/۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته