دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1400 - 08:28
مردانی:

تخت‌های ICU همچنان پُر هستند/ اُمیکرون به سراشیبی رسیده است

متخصص بیماری های عفونی گفت: اگر میزان شیوع اُمیکرون همچنان روند کاهشی داشته باشد و مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، می‌توانیم روند شیوع این بیماری را تحت کنترل قرار دهیم.
کد خبر : 646432
امار کرونا



به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه جامعه خبرگزاری آنا، مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی در گفت‌وگویی تلفنی با برنامه روزنه درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری اُمیکرون در کشور گفت: سویه‌ی اُمیکرون در مدت ۳ تا ۴ هفته در کل کشور شیوع پیدا کرد، اما خوشبختانه درحال حاضر سراشیبی این ویروس در کشور به وضوح دیده می شود. به طوری که موارد ابتلا به اُمیکرون و موارد بستری ناشی از این سویه بسیار اندک است.


وی با اشاره به این که تخت‌های ICU هنوز پُر هستند، تصریح کرد: مبتلایان به اُمیکرون یا سایر سویه‌های کرونا در چند هفته گذشته، هنوز روی تخت‌های ICU هستند. اگر میزان شیوع این سویه همچنان روند کاهشی داشته باشد و مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، می‌توانیم روند شیوع این بیماری را تحت کنترل قرار دهیم.


این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به ایام نوروز، توضیح داد: به طور معمول بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی در بازه‌های زمانی ۳ تا ۴ ماه به اوج پیک شیوع می‌رسند، بر همین اساس بعید است که سویه‌های فعلی کرونا در ایام نوروز ۱۴۰۱ به پیک بالا برسد. اگر ویروس جهش جدیدی از خود را نشان دهد، پیک‌های کرونا مجدد به راه می‌افتند. اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت نکنند، جان خودشان و اعضای جامعه را به خطر می‌اندازند.


مردانی با بیان این که تعطیلات نوروزی همیشه برای ما روزهای خاطره‌انگیزی بوده است، توضیح داد: افرادی که سه دُز کامل واکسن کرونا تزریق کرده‌اند هم باید با دقت کامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. بهتر است مردم قبل از تصمیم یا اقدام به سفر حتما وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و آبی شهر مقصد را ارزیابی کنند و با اشراف به شرایط شهر مقصد حرکت خود را شروع کنند.


وی در خصوص مدت قرنطینه‌ی اُمیکرون، گفت: اگر یک فردِ مبتلا به اُمیکرون علائم نداشته باشد، می‌تواند تا ۵ روز در قرنطینه بماند. افرادی که علاوه بر ابتلا به اُمیکرون علائم ظاهری بیماری را دارند باید به مدت ۷ تا ۱۰ روز در قرنطینه بمانند. اگر علائم بیماری تا روز دهم فروکش نکرد، بیمار باید مدت قرنطینه را به ۱۴ روز افزایش دهد.


انتهای پیام/۴۱۷۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته