دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سید ضیاء هاشمی در گفت‌وگو با آنا:

ابطال مصوبه تأسیس انجمن‌های کارگری هنرمندان درست‌ترین کار ممکن بود/ هنوز نفهمیدیم هنرمندان چرا زیر نظر وزارت کار رفتند؟!

تهیه‌کننده سینما معتقد است مصوبه تأسیس انجمن‌های صنفی هنرمندان در وزارت کار، حرکت اشتباهی بود که باید هرچه زودتر باطل می‌شد.
کد خبر : 646187
سید ضیا هاشمی

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در روزهایی که اخبار ریز و درشت مربوط به اکران نوروزی و حواشی مختلف سازمان سینمایی اکثر توجهات را به خود جلب کرده است، دیوان عدالت اداری بخش اعظمی از مصوبه تأسیس انجمن صنفی کارگری برای هنرمندان را باطل کرد، اتفاقی که اگر در شرایط معمولی سینما رخ می‌داد قطعا توجهات زیادی را به سمت خود جلب می‌کرد اما فعلا زیر گرد و خاک حواشی گم شده است.


زمانی که در دولت قبل تصمیم گرفته شد که انجمن‌های صنفی سینمایی بالاجبار در وزارت کار به‌عنوان صنف کارگری به ثبت برسند، بسیاری از هنرمندان و صنوف مختلف سینمایی نسبت به این ماجرا اعتراض کردند. اعتراضاتی که با وجود یکپارچه بودن اما مثمر ثمر نبود و مدیران سینمایی و وزارت کار، مصرانه به دنبال تصویب آن بودند. کانون کارگردانان، انجمن چهره‌پردازان، کانون فیلمنامه‌نویسندگان، انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه، کانون آهنگسازان و تقریبا تمام انجمن‌ها و صنوف سینمایی نسبت به این طرح واکنش منفی نشان دادند و متفق‌القول به دنبال لغو آن بودند. اما در نهایت این اتحاد صنفی هنرمندان نیز جواب نداد و این مصوبه به تأیید هیئت وزیران نیز رسید.


نکته جالب توجه درخصوص رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این بود که بندهای یک، سه و چهار این مصوبه به علت مخالفت با شرع باطل شده است. مطابق دادنامه منتشرشده دیوان عدالت اداری، به این علت که شروط اسلام، ایمان، وثاقت (امین بودن) برای اعضای انجمن‌های صنفی تخصصی و همینطور کانون فراگیر سراسری انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه ذکر نشده است ۳ بند از این مصوبه باطل می‌شود، سه بندی که ابطال آن‌ها به طور کلی مبنای قانونی تشکیل انجمن‌های صنفی کارگری برای هنرمندان در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را از بین می‌برد.


در همان زمانی که این طرح حرف و حدیث‌های فراوانی را به وجود آورده بود، بسیاری از اهالی شناخته شده هنر، نسبت به آن واکنش نشان دادند. یکی از این چهره‌ها سید ضیاء هاشمی بود، تهیه‌کننده سینما که سابقه مدیریتی هم در این حوزه دارد و نامی مطرح در این حوزه به حساب می‌آید. حالا به بهانه ورود دیوان عدالت اداری به ماجراهای این مصوبه و ابطال آن، با این تهیه‌کننده سینما گفت‌وگو کرده‌ایم.


ابطال مصوبه تأسیس انجمن‌های کارگری هنرمندان درست‌ترین کار ممکن بود/ هنوز نفهمیدیم هنرمندان چرا زیر نظر وزارت کار رفتند؟!


وزارت کار چه صیغه‌ای بود؟!


هاشمی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به عدم ارتباط کار هنری در وزارت فرهنگ با انجمن‌های کارگری در وزارت کار گفت: وقتی ما تمام مجوزهای لازم برای فعالیت‌مان در ارتباط با هنرهای نمایشی (در زمینه کارگردانی، دستیاری و تولید هر اثر هنری سینمایی، تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی) را باید از وزارت ارشاد بگیریم، دیگر قرار گرفتن زیرمجموعه وزارت کار چه صیغه‌ای است!؟


وی افزود: از طرف دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک مصوبه قانونی از شورای انقلاب فرهنگی دارد که می‌تواند موسسات زیرمجموعه‌اش را به عنوان اتحادیه، انجمن، صنف و... ثبت کند.


این تهیه‌کننده سینما درباره سابقه این اتفاق عنوان کرد: اصل این ماجرا و حواشی به زمانی برمی‌گردد که برخی از دوستان در وزارت کار تصمیم گرفتند مقوله فرهنگ را با «کارگری» عجین کنند و من واقعا علت این ماجرا را نفهمیدم. چون نه وزارت کاری‌ها از موضوع فرهنگ سررشته‌ای دارند، نه کارهای هنری ارتباطی با وزارت کار دارد که بخواهد مجوز بدهد یا ندهد.


هاشمی ادامه داد: زمانی که هنرمندان بیمه تامین اجتماعی که به این مجموعه مربوط می‌شود ندارند، یا اصلاً بیمه بیکاری برای هنرمندان تعریف نمی‌شود، رفتن زیر مجموعه وزارت کار مفهومی ندارد. حتی زمانی که مصوبه به تأیید هیئت وزیران رسیده بود، در دو سال گذشته از وزارت کار درخواست کردیم برای هنرمندان کاری کند تا به عنوان انجمن کارگری زیرمجموعه وزارتخانه، از امکانات موجود برای هنرمندانی که بیکار شده‌اند استفاده کنیم، اما اینطور نشد و زمانی که این اتفاق نیفتاد طبیعی بود که این مصوبه ابطال خواهد شد، چون این وزارتخانه در طول دو سال اخیر هیچ کمک و توجهی به هنرمندان نداشت.


وی افزود: به نظرم این یک کج‌سلیقگی در زمان مدیریت وزارت کار سابق، با معاونت فرهنگی‌اش بود که تصمیم گرفتند سینما را با این چالش روبه‌رو کنند. همان زمانی که این دوستان به وزارت ارشاد آمدند، ما به ایشان گفتیم که چنین طرحی اصلا به صلاح نیست و انجام دادن آن معنایی ندارد. در سال‌های ۹۰، تا ۹۱ ما سیزده صنف زیرمجموعه خانه سینما را در وزارت ارشاد ثبت کردیم که همه آن‌ها مجوز قانونی قانون تجارت را دارند. حالا اینکه چرا ما را به این سمت سوق دادند، مشخص نبود.




بیشتر بخوانید:


رئیس شورای صنفی نمایش: هوای داریوش مهرجویی را داریم


خزاعی: ۹۰ درصد سینمای ایران فیلم خوب می‌سازند




ابطال مصوبه تأسیس انجمن‌های کارگری هنرمندان درست‌ترین کار ممکن بود/ هنوز نفهمیدیم هنرمندان چرا زیر نظر وزارت کار رفتند؟!


تصورات اشتباه مدیران فرهنگی


وی اضافه کرد: تصور دوستان این بود که اگر مثلا زمانی اتفاقی برای خانه سینما رخ دهد و با عده‌ای به مشکل بخورد، اگر زیر نظر وزارتخانه‌ای به جز وزارت ارشاد باشد، نمی‌توانند آن را ببندند یا برخورد خاصی انجام دهند، درحالی که اصلا چنین چیزی نیست و اگر قرار باشد با صنفی برخورد شود، با کسی شوخی ندارند و این موارد هیچ ارتباطی به یکدیگر نداشت. در حقیقت ما هیچوقت از نیت مسئولان خانه سینما در آن زمان و همچنین دوستانی که در وزارت کار بودند، باخبر نشدیم. این طرح در زمان حضور آقای صالحی امیری در رأس کار و مشارکت آقای حیدریان در سازمان سینمایی رخ داد، در حالی که همان موقع نیز ما به این دوستان هشدار دادیم که این کار را انجام ندهند.


این تهیه‌کننده سینما ضمن تأیید حرکت دیوان عدالت اداری اظهار کرد: به نظرم باطل کردن این مصوبه درست‌ترین کاری بود که دیوان انجام داد. برای ما خیلی عجیب بود که این طرح حتی مصوبه هیئت وزیران را هم گرفته بود و به نظر می‌رسد دوستان این مصوبه را گرفتند که مبادا کسی بخواهد به آن‌ها معترض شود، ولی چون آن اعتراضات از روز اول درست بود، این مصوبه نیز باطل شد.


وی در رابطه با سرنوشت انجمن‌های صنفی پس از این ابطال نیز گفت: در حال حاضر تفاسیر مختلفی از این رویداد وجود دارد، اما اینکه انجمن‌ها و صنوف در وزارت ارشاد ثبت شوند، متین‌تر، درست‌تر و حرفه‌ای‌تر است چون هر دو گروه درک متقابلی از هم دارند. یعنی گروهی که مجموعه ثبت قانونی را انجام می‌دهند، تمام جزئیات سینما را می‌شناسند و با آن غریبه نیستند و هنرمندان هم آن سمت ماجرا را می‌شناسند و نیازی نیست که به جای دیگر مراجعه کنند.


سید ضیاء هاشمی در انتهای سخنان با اعلام این موضوع که نیازی نیست صنوف مختلف یا اهالی سینما از این ابطال و خارج شدن ز زیر مجموعه وزارت کار ناراحت باشند، گفت: در طول سه چهار دهه گذشته، صنوف سینمایی هیچکدام ثبت نشده بودند و در سال‌های اخیر ثبت شده‌اند، از گذشته فقط یک خانه سینما ثبت بود که آن هم در وزارت ارشاد و به درست‌ترین شکل ممکن این کار را انجام داده بود. در حال حاضر نیز به دلیل این ماجراها هم خانه سینما و هم صنوف مختلف سینمایی باید در وزارت ارشاد ثبت شوند، اتفاقی که خیلی هم سخت نیست و پروسه زمان‌بری محسوب نمی‌شود.


انتهای پیام/۴۱۷۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته