دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1400 - 12:06
یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با آنا:

هدف «ازدواج سفید» رفع نیازهای جنسی است/ مضرات «همباشی» برای دختران به‌مراتب بیشتر از پسران است

یک جامعه‌شناس هدف از ازدواج سفید را رفع نیازهای جنسی دانست و گفت: ازدواج سفید در ایران موجب سرخورده شدن دختران می‌شود و در نتیجه می‌تواند دختران را از لحاظ روانی با مشکلات جدی روبه‌رو کند.
کد خبر : 640230
ازدواج سفید

حسین اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه خانواده گروه جامعه خبرگزاری آنا درباره مضر بودن ازدواج سفید یا همان «همباشی» در کشورمان گفت: جوانان وقتی شرایط ازدواج را ندارند، طبیعی است که برای رفع نیازهایشان به فکر فرو روند و پدیده ازدواج سفید در کشور نیز دقیقاً برای رفع نیازهای طرفین بروز پیدا کرد که البته ما معتقدیم این فرهنگ که از کشورهای غربی وارد ایران شده است با هیچ کدام از تعصبات مذهبی و اجتماعی ما تناسبی ندارد و مضرات این پدیده برای دختران به‌مراتب بیشتر از پسران است. در کشور ما، افراد اغلب به دلیل مسائل جنسی به سمت ازدواج سفید می‌روند و اگر جلوی این شیوه بیمارگونه در جامعه گرفته نشود، می‌تواند پیامدهای ناگواری را برای خانواده‌ها داشته باشد.


وی ادامه داد: البته در کشورهای غربی افرادی که با یکدیگر همباشی می‌کنند، مانند یک زن و شوهر با هم رفتار می‌کنند و فقط ازدواج آنها ثبت نشده است، لذا دو طرف به یکدیگر تعهد دارند اما در ایران به دلیل اینکه هدف فقط رفع نیازهای جنسی است بنابراین تعهدی هم وجود ندارد. ازدواج سفید در ایران با بی‌بندوباری همراه می‌شود و معمولاً موجب سرخورده شدن دختران می‌شود و در نتیجه می‌تواند دختران را از لحاظ روانی با مشکلات جدی روبه‌رو کند.




بیشتر بخوانید:


تغییر سبک‌ زندگی و رواج بی‌فرزندی در رسانه‌ها/ زنان و دختران جوان تحت تأثیر رویکردهای فمینیستی قرار دارند
۷ درصد خانوارهای ایرانی تک سرپرست هستند/ ۸۷ درصد آن‌ها توسط مادر اداره می‌شود
بررسی راهکارهای یک ازدواج موفق در تلویزیون/ جایگاه عقل در ازدواج جایگاه فرماندهی است




این جامعه‌شناس درباره علل بروز همباشی در ایران نیز گفت: ارضای نیاز جنسی خارج از چارچوب، هزینه بالای ازدواج و مهریه‌های بالا افراد را به سمت ازدواج سفید سوق می‌دهد و جوانان باید بدانند که پیامدهای این کار بسیار ناگوار است. یکی از این پیامدها تنوع‌طلب شدن پسران است و به همین دلیل این افراد دیگر نمی‌توانند به صورت رسمی با فردی ازدواج کنند و اگر هم ازدواج کنند، زندگی آنها به دلیل تنوع‌طلب بودن فرد به طلاق می‌انجامد. یکی دیگر از پیامدهای منفی ازدواج سفید در جامعه، افزایش ناباروری است.


کمتر از ۱۰ درصد از ازدواج‌های سفید به ازدواج دائم تبدیل می شود


اقبالی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که کمتر از ۱۰ درصد از همباشی‌ها یا همان ازدواج‌های سفید در ایران به ازدواج دائم منتج می‌شود، چراکه افرادی که به این سمت و سو می‌روند هدفی غیر از ازدواج دارند، لذا نباید انتظار داشت که افرادی که مدتی به صورت غیررسمی با هم بودند بعد از مدتی با یکدیگر ازدواج کنند. هدف همباشی در ایران پاک کردن ازدواج و کمرنگ کردن این مقوله در ذهن جوانان است. بنابراین باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و هم جوانان و هم والدین باید با پیامدهای منفی ازدواج سفید آشنا شوند و رسانه ملی هم باید در این زمینه اقدام کند، چراکه بسیاری از جوانان از پیامدهای منفی ازدواج سفید آگاهی لازمی ندارند.


وی اظهار کرد: ناگفته نماند که ازدواج‌های امروزی در کشور با ازدواج‌هایی که در گذشته صورت می‌گرفت قابل مقایسه نیست و در ازدواج‌های فعلی کمتر رنگ و بوی عشق نمایان می‌شود و بیشتر به مسائل مالی پرداخته می‌شود و نتیجه این می‌شود که امروزه جمعیت کثیری از زندانیان را زندانیان مهریه تشکیل می‌دهند. امروزه بی‌صداقتی‌هایی که در آغاز زندگی مشترک رخ می‌دهد، افراد را به سمت طلاق می‌کشاند. این در حالی است که در گذشته شرایط اصلاً به این شکل نبود. با این حال با اینکه مشکلات اقتصادی شرایط ازدواج در کشور را تغییر داده اما مسئولان و نهادهای مربوطه باید با فرهنگ‌سازی مناسب جلوی بروز پدیده‌های شومی مانند ازدواج سفید را بگیرند چراکه پیامدهای منفی این معضل اجتماعی می تواند فاجعه به بار بیاورد.


انتهای پیام/۴۱۷۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته