دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1400 - 00:05
اندیشه‌ورزی بر مدار نخبگان(۷)/ سیمبر در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

از راه‌اندازی رشته‌های کاربردی تا فعالیت در حوزه «حفاظت از حکمرانی محیط‌زیست»

رئیس هیئت اندیشه‌ورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به راه‌اندازی رشته‌های کاربردی ازجمله رشته‌های انسان‌شناسی و علوم اجتماعی گفت: در موضوع «حفاظت از حکمرانی محیط‌زیست» فعالیت می‌کنیم.
کد خبر : 640001
رضا سیمبر

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ تیر ۱۳۹۸ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، آیین‌نامه اجرایی هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی تعالی علوم انسانی و هنر را به رؤسای استان‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی این دانشگاه ابلاغ کرد.


طبق این آیین‌نامه که به جزئیاتی از جمله ارکان، ضوابط و فرآیند اجرایی وظایف هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی اشاره شده است، راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی تعالی علوم انسانی و هنر در صدر وظایف معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه قرار دارد تا با ایجاد شبکه گسترده علمی و بهره‌گیری از اعضای هیئت علمی و افراد برجسته، زمینه ایجاد تعامل و همکاری بیشتر در درون خانواده دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شود.




بیشتر بخوانید:


تمرکز هیئت‌ اندیشه‌ورز بر رفع معضلات استان مرکزی


هیئت‌های اندیشه‌ورز در تصمیم‌گیری‌ها سهیم نیستند


لزوم تعریف ساختار دقیق و حمایت‌ همه‌جانبه‌ از هیئت‌های اندیشه‌ورز


طراحی دانشکده موضوعی کارآفرینی توسط هیئت اندیشه‌ورز چهارمحال و بختیاری




براساس بندهای این آیین‌نامه؛ مأموریت اصلی هیئت‌های اندیشه‌ورز مساعدت و مشاورت در قلمرو سیاست‌گذاری، گفتمان‌سازی، پایش علمی و تشخیص نیازهای استانی و کشوری، شناسایی ظرفیت‌های علمی استان و ارائه پیشنهادهای عملیاتی در راستای تعالی علوم انسانی و هنر به‌منظور تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به مرجعیت علمی و پیوند علوم انسانی و هنر با نظام و جامعه اسلامی است.


در این آیین‌نامه به وظایف هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی اشاره شده که شامل مواردی ازجمله بازنگری نظام آموزشی و پژوهشی فعلی و تبدیل آن به نظام فعال، پویا و کارآمد از طریق بررسی نقاط قوت و ضعف، شناسایی نیازهای علمی استان و تبیین نظام موضوعات و مسائل بومی، طراحی و ساماندهی محتوایی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، مقالات و نشریات علمی با هدف مأموریت‌گرایی براساس نظام موضوعات و مسائل واقعی استان، کشف نخبگان باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر و حمایت پژوهشی از آنها، ارائه مشاوره به انجمن‌های علمی و... است.


برای تحقق این موضوع استفاده وسیع از ایده‌های نو، مستندسازی، جمع‌بندی تجارب، نظرات خبرگان و افراد خلّاق ضروری به‌نظر می‌رسد، هرچند سرعت تغییرات محیطی و ایجاد نیازهای مقطعی در عصر جدید موجب شده تا اغلب سازمان‌ها از اندوخته‌های فکری پیشینیان بهره بگیرند.


اکنون بیش از دو سال از تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذرد. خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای رسالت خبری خود و در سلسله گفت‌وگوهایی با عنوان «اندیشه‌ورزی بر مدار نخبگان» با رؤسای هیئت اندیشه‌ورز در استان‌ها، فعالیت و دستاوردهای این هیئت‌ها را پیگیری و بررسی می‌کند تا رسانه دانشگاه هم به سهم خود به اطلاع‌رسانی و ایفای نقش در تعالی علوم انسانی و هنر بپردازد؛ بنابراین در این شماره گفت‌وگو با رضا سیمبر رئیس هیئت اندیشه‌ورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان را می‌خوانیم:


آنا: فعالیت‌های هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تا چه حد توانسته معاونت علوم انسانی و هنر این دانشگاه و واحدهای زیرمجموعه آن را یاری کند؟


سیمبر: با ابلاغ حجت‌الاسلام خسروپناه مبنی بر اسلامی‌شدن علوم انسانی موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم.


نخستین کاری که انجام دادیم طراحی رشته‌های کاربردی و تأسیس این رشته‌ها بود؛ به‌عنوان مثال راه‌اندازی رشته‌های انسان‌شناسی و علوم اجتماعی را به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد کردیم؛ از سوی دیگر در حال تعیین اعضای هیئت علمی ژورنال تخصصی «حکمرانی» هستیم.


همچنین موضوع مربوط به نقد و ارزیابی دوره‌های آموزشی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار قرار دادیم؛ با این محور که این پایان‌نامه‌ها تا چه اندازه در راستای نگاه‌های بومی و اسلامی توانسته پاسخگو باشد.


لزوم ترویج ساختارهای فکری علوم انسانی در دانشگاه‌ها


آنا: هیئت اندیشه‌ورز چقدر در انجام مأموریت‌های اصلی و شناسایی ظرفیت‌های علمی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی در راستای تعالی علوم انسانی و هنر موفق بوده است؟


سیمبر: شجاعت دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان پیشقراول اسلامی کردن علوم انسانی مثالزدنی است و در چند هفته گذشته هم وزارت علوم موضوع مشابهی را در این وزارتخانه شکل داده است.


متأسفانه بسیاری معتقدند که اسلامی شدن معارف موجود در علوم انسانی مضحک است و وقتی در دانشگاه‌ها این موضوع مطرح می‌شود معمولاً جبهه مخالف می‌گیرند، در حالی که این موضوع در دانشگاه آزاد خط‌شکنی کرده و راه را برای اندیشیدن درباره بومی و اسلامی شدن علوم انسانی به‌خصوص در مباحث معرفتی و شناختی باز کرده است.


اسلام در مباحث شناختی، معرفتی و انسان‌شناسی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که کمتر روی این مباحث کار شده است.


بنابراین هدف ما در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان آن است که ساختارهای فکری را در علوم انسانی، علوم سیاسی، روانشناسی، علوم اجتماعی، زبان و ادبیات ترویج کنیم.


آنا: فعالیت‌های هیئت را به تفکیک بندها در حوزه اسلامی کردن علوم انسانی بیان کنید.


سیمبر: در این راستا فعالیت‌های مختلفی انجام دادیم؛ نخست نقد و ارزیابی‌ها پایان‌نامه‌ها و عناوین درسی. همچنین کرسی‌های اندیشه برگزار کردیم و با راه‌اندازی نشریه‌های علوم انسانی فعالیت خود را جلو بردیم و هدف ما این بود که با واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تعامل داشته باشیم.


اسلام در مباحث شناختی، معرفتی و انسان‌شناسی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که کمتر روی این مباحث کار شده است.از سوی دیگر استادان را تشویق به برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی کردیم و در این کرسی‌ها مسائل مختلف جامعه مورد نقد و ارزیابی قرار می‌گیرد.


آنا: دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان برای پیشبرد اسلامی کردن علوم انسانی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تا چه حد موفقیت کسب کرده است؟


سیمبر: تلاش کردیم بین نهادهای دولتی پل زده و طرح مسئله کنیم، به‌عنوان مثال در موضوع «حفاظت از حکمرانی محیط‌زیست» در استان گیلان ازجمله سازماندهی زباله‌ها، هسته‌های مطالعاتی، ارتباط با مباحث بومی‌سازی صنعت و علم در استان گیلان نشست‌های مختلفی را برگزار کردیم و امیدواریم با تغییراتی که در بافت دولت صورت گرفته، بتوانیم با بافت جدید تعامل بیشتری داشته باشیم.


استقبال از تشویق مسئولان دانشگاه‌ها برای برپایی کرسی آزاداندیشی


آنا: فرآیند اجرایی فعالیت‌های شما در حوزه اسلامی‌ کردن علم انسانی چگونه بوده و چه موفقیت‌هایی حاصل شده است؟


سیمبر: به‌عنوان مثال طرح نگارش کتاب را ابتدا سازمان مرکزی تأیید کرده و تهران تصویب می‌کند، سپس با ارتقای کار براساس آیین‌نامه‌ای بالادستی آن را در سطح استان گیلان کاربردی می‌کنیم.


سؤال: دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در موضوع هم‌اندیشی با مسئولان استان گیلان چه اقداماتی انجام داده است؟


سیمبر: باید دانشگاه‌های ما در کنار دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی، اندیشمندان، استادان، نخبگان و فرزانگان به این فکر کنند که در تدریس و پژوهشگری نباید به اندیشه‌ها و نظریه‌های غربی کفایت کنیم، چراکه حرف زیادی برای گفتن داشته و در زمینه‌های مختلف راهکار داریم، به‌خصوص مباحث معرفتی و شناختی.


به‌عنوان مثال تشویق مسئولان دانشگاه‌ها برای برپایی کرسی آزاداندیشی، فکری و کرسی اندیشه‌ورزی بسیار خوب است و در این مرحله به‌طور نسبی موفقیت‌هایی را به دست آورده‌ایم.


آنا: دستاورد یا دستاوردهای هیئت اندیشه‌ورز استان گیلان در بیش از دو سال و نیم فعالیت مستمر را تشریح کنید.


سیمبر: با وجود مشکلات بودجه‌ای و ساختاری ـ اداری هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در محورهایی که در بالا به آنها اشاره کردم ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی زیادی داشته‌ایم و تا حد امکان موفقیت‌هایی را کسب کردیم.


آنا: و کلام پایانی...


سیمبر: پوشش رسانه‌ای فعالیت هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌تواند در ارتقای وضعیت، راهبردها و راهکارهای این هیئت‌ها کمک‌کننده باشد.


انتهای پیام/۴۰۷۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب