دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1400 - 00:12
اندیشه‌ورزی بر مدار نخبگان(۴)/ موسوی در گفت‌وگو با آنا:

هیئت‌های اندیشه‌ورز در تصمیم‌گیری‌ها سهیم نیستند/ جای خالی ضمانت اجرایی در بخشنامه‌ها

جایگاه هیئت‌های اندیشه‌ورز هنوز مشخص نیسترئیس هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه بر ابلاغ بخشنامه‌های روشن‌ و متقن‌ برای فعالیت بهتر هیئت‌های اندیشه‌ورز تأکید و بیان کرد: هیئت‌ها در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه سهیم نیستند و نقش مشورتی ندارند.
کد خبر : 638586
فرانک موسوی

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ تیر ۱۳۹۸ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، آیین‌نامه اجرایی هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی تعالی علوم انسانی و هنر را به رؤسای استان‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی این دانشگاه ابلاغ کرد.


طبق این آیین‌نامه که به جزئیاتی از جمله ارکان، ضوابط و فرآیند اجرایی وظایف هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی اشاره شده است، راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی تعالی علوم انسانی و هنر در صدر وظایف معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه قرار دارد تا با ایجاد شبکه گسترده علمی و بهره‌گیری از اعضای هیئت علمی و افراد برجسته، زمینه ایجاد تعامل و همکاری بیشتر در درون خانواده دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شود.




بیشتر بخوانید:


لزوم تعریف ساختار دقیق و حمایت‌ همه‌جانبه‌ از هیئت‌های اندیشه‌ورز


طراحی دانشکده موضوعی کارآفرینی توسط هیئت اندیشه‌ورز چهارمحال و بختیاری


نقش هیئت‌های اندیشه‌ورز و کرسی‌های ترویجی در تقویت پژوهش و فناوری




براساس بندهای این آیین‌نامه؛ مأموریت اصلی هیئت‌های اندیشه‌ورز مساعدت و مشاورت در قلمرو سیاست‌گذاری، گفتمان‌سازی، پایش علمی و تشخیص نیازهای استانی و کشوری، شناسایی ظرفیت‌های علمی استان و ارائه پیشنهادهای عملیاتی در راستای تعالی علوم انسانی و هنر به‌منظور تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به مرجعیت علمی و پیوند علوم انسانی و هنر با نظام و جامعه اسلامی است.


باید بخشنامه‌های روشن‌ و متقن‌تری به مراکز دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیت بهتر هیئت‌های اندیشه‌ورز ابلاغ شود. فعالیت‌ هیئت‌ها باید نه براساس سلیقه، بلکه براساس جایگاه قانونی انجام شود تا در تصمیم‌گیری‌ها، نقش مشورتی داشته باشند.در این آیین‌نامه به وظایف هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی اشاره شده که شامل مواردی ازجمله بازنگری نظام آموزشی و پژوهشی فعلی و تبدیل آن به نظام فعال، پویا و کارآمد از طریق بررسی نقاط قوت و ضعف، شناسایی نیازهای علمی استان و تبیین نظام موضوعات و مسائل بومی، طراحی و ساماندهی محتوایی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، مقالات و نشریات علمی با هدف مأموریت‌گرایی براساس نظام موضوعات و مسائل واقعی استان، کشف نخبگان باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر و حمایت پژوهشی از آنها، ارائه مشاوره به انجمن‌های علمی و... است.


برای تحقق این موضوع استفاده وسیع از ایده‌های نو، مستندسازی، جمع‌بندی تجارب، نظرات خبرگان و افراد خلّاق ضروری به‌نظر می‌رسد، هرچند سرعت تغییرات محیطی و ایجاد نیازهای مقطعی در عصر جدید موجب شده تا اغلب سازمان‌ها از اندوخته‌های فکری پیشینیان بهره بگیرند.


اکنون بیش از دو سال از تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذرد. خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای رسالت خبری خود و در سلسله گفت‌گوهایی با عنوان «اندیشه‌ورزی بر مدار نخبگان» با رؤسای هیئت اندیشه‌ورز در استان‌ها، فعالیت و دستاوردهای این هیئت‌ها را پیگیری و بررسی می‌کند تا رسانه دانشگاه هم به سهم خود به اطلاع‌رسانی و ایفای نقش در تعالی علوم انسانی و هنر بپردازد.


خبرنگار آنا در این راستا گفت‌وگویی را با فرانک موسوی رئیس هیئت اندیشه‌ورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ترتیب داده است که در پی می‌آید:


انجام مأموریت‌های اصلی و شناسایی ظرفیت‌های علمی


آنا: فعالیت‌های هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه تا چه حد توانسته معاونت علوم انسانی و هنر این دانشگاه و واحدهای زیرمجموعه آن را یاری کند؟


موسوی: براساس آنچه به‌عنوان وظایف مطرح شده در بخشنامه هیئت اندیشه‌ورز در نظر گرفته‌ شده، سعی کردیم با وجود محدودیت‌ها همگام با ساختار، قواعد و مقررات و بخشنامه‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پیش برویم تا در حد توان به کمک معاونت انسانی و هنر بشتابیم.


هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در زمینه انجام مأموریت‌های اصلی و شناسایی ظرفیت‌های علمی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برنامه‌های بسیار خوبی داشته و گام‌های مناسبی برداشته است؛ اما اگر در کنار برنامه‌ها بخشنامه‌هایی با ضمانت اجرایی بیشتر وجود داشت، قطعاً این سرعت خیلی بیشتر بود و گام‌های بلندتری برداشته می‌شد.


هیئت‌های اندیشه‌ورز در تصمیم‌گیری‌ها سهیم نیستند/ جای خالی ضمانت اجرایی در بخشنامه‌ها


نبود بخشنامه با ضمانت اجرا موجب شده بخشی از مأموریت‌های هیئت‌های اندیشه‌ورز به‌درستی انجام نشود؛ اما در زمان کوتاه سپری شده از راه‌اندازی هیئت اندیشه‌ورز گام‌های مناسبی برداشته شده است. به‌عنوان مثال بازنگری سرفصل‌ها یکی از فعالیت‌های خوبی است که انجام شده، چراکه سرفصل‌ها نیازهای واقعی جامعه را استخراج نمی‌کردند و بعضاً وارداتی بودند.


دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در حوزه مجلات هم فعالیت‌های بسیار خوبی داشته که ازجمله آنها تعریف رشته‌های جدید متناسب با توانمندسازی نیروی انسانی بوده است، چند سال گذشته برای توانمندسازی استادان فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.


آنا: با توجه به وظایف محول شده به هیئت‌ها در ۸ بند آیین‌نامه ابلاغی چه فعالیت‌هایی صورت گرفته و چه موفقیت‌هایی حاصل شده است؟


موسوی: مأموریت‌های تعریف شده بسیار خوب هستند و درصورتی‌که توسط هیئت‌های اندیشه‌ورز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به‌درستی انجام شود، تحول واقعی مدنظر معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی محقق می‌شود.


در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه به‌دلیل اینکه ساختارهای تعریف شده‌ای برای هیئت‌های اندیشه‌ورز نداشتیم؛ بنابراین فاقد وجاهت قانونی و ساختاری بودیم و اگر هم فعالیتی انجام دادیم، جهادگونه بوده است و با محدودیت‌های موجود عملاً کاری از دست ما برنمی‌آید.


هنوز جایگاه هیئت‌های اندیشه‌ورز مشخص نیست


آنا: هیئت اندیشه‌ورز تا چه اندازه در بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... استان کرمانشاه موفق بوده و چه نتایجی حاصل شده است؟


موسوی: هنوز جایگاه هیئت‌های اندیشه‌ورز مشخص نیست و به غیر از چند هیئت که مسئولان واحدها و مراکز دانشگاه‌ها آزاد اسلامی به‌عنوان رؤسای هیئت اندیشه‌ورز فعالیت دارند و قدرت بیشتری دارند، بیشتر واحدها و مراکز جای پای محکمی در هیئت‌ها ندارند، به‌همین دلیل سعی داریم از ماهیت هیئت‌های اندیشه‌ورز دفاع کنیم؛ بنابراین نمی‌توانیم تغییراتی را در سطح سیاست‌گذاری‌های کلان یک استان انجام دهیم.


دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در حوزه مجلات فعالیت‌های بسیار خوبی داشته که ازجمله آنها تعریف رشته‌های جدید متناسب با توانمندسازی نیروی انسانی بوده است. جای پای هیئت‌ها محکم نیست و عملاً جایگاهی در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی نداریم، در حالی که استادان دانشگاه‌ها باید در هیئت‌های اندیشه‌ورز دارای نظر و دیدگاه باشند. در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هیئت اندیشه‌ورز جایگاهی ندارد و در این تصمیم‌گیری‌ها سهیم نیست.


آنا: فرآیند اجرایی وظایف هیئت اندیشه‌ورز به چه صورت بوده و آیا مصوباتی از طرف معاونت تأیید و برای اجرا ابلاغ و در واحدهای دانشگاهی عملیاتی شده است؟


موسوی: با وجود شرایط کرونایی از سال ۱۳۹۸ تاکنون به شکل میانگین هر ماه دو جلسه داشتیم و موضوعاتی را براساس همان مأموریت‌ تعریف می‌کردیم، به‌عنوان مثال در موضوع کتاب‌ها، آموزش‌های توانمندسازی استادان، رشته‌های جدید و تدوین سرفصل‌ها درخواست‌های خود را بعد از تأیید در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه به سازمان ارسال کردیم؛ اما در هیچ‌یک از بخش‌ها مجوزی به دست ما نرسید و پیگیری‌ها هم فایده‌ای نداشت.


به‌عنوان مثال سال ۱۳۹۸ دو رشته جدید کارشناسی ارشد مدیریت بازی‌های آموزشی و یادگیری الکترونیک را مصوب و همراه با مستندات به سازمان مرکزی ارسال کردیم؛ اما با وجود پیگیری‌های شفاهی و مکتوب هیچ پاسخی از معاونت علوم انسانی و هنر دریافت نکردیم.


آنا: نحوه تعامل و هم‌اندیشی هیئت اندیشه‌ورز با مسئولان اجرایی استان، شهرستان‌ها، معاونت‌ها و گروه‌های علمی دانشکده‌ها در حل مسائل و چالش‌ها چگونه بوده است؟


موسوی: نخستین اقدام در هیئت‌های اندیشه‌ورز این بود که مسیر ارتباطی را با سایر دانشکده‌ها مهیا کنیم و در چند جلسه مشترک وظایف و مأموریت‌های هیئت اندیشه‌ورز را به اطلاع همکاران علوم انسانی رساندیم و گروه‌های واتساپی تشکیل دهیم تا ارتباطات بین اعضا اتفاق بیفتد و چند بار درخواست کردیم که از تلاش همکاران قدردانی شود یا حق جلساتشان پرداخت شود؛ اما متأسفانه هیچ‌گونه همکاری با هیئت انجام نشد.


در هیئت اندیشه‌ورز استان کرمانشاه از روز نخست همراه حجت‌الاسلام خسروپناه بودیم تا سیاست‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی را پیش ببریم؛ چراکه این به نفع علوم انسانی‌هاست.




بیشتر بخوانید:


۶ پیشنهاد حجت‌الاسلام خسروپناه برای تحول و تعالی علوم انسانی


وظیفه هیئت‌های اندیشه‌ورز معرفت‌افزایی در جامعه است




تشکیل هسته‌های آموزش عالی و نظام آموزشی


آنا: دستاورد یا دستاوردهای هیئت اندیشه‌ورز استان کرمانشاه در بیش از ۲ سال و نیم فعالیت مستمر را تشریح کنید.


موسوی: آموزش‌های توانمندسازی، تدوین نظام موضوعات، همکاری در بازنگری رشته‌ها با سازمان مرکزی، برگزاری همایش ملی با موضوع علوم انسانی، معرفی دو رشته کارشناسی ارشد که همچنان بی‌پاسخ مانده است، همکاری کامل با معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، تشکیل هسته‌های آموزش عالی و نظام آموزشی، معرفی چند جلد کتاب با موضوع علوم انسانی (که دو کتاب به نتیجه رسیده و مراحل چاپ آنها هم به پایان رسیده است.)، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی (همراه با کسب امتیاز برای دانشجویان دکتری که در این کرسی‌ها شرکت کرده‌اند)، و همکاری با بسیج اساتید ازجمله دستاوردهای هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه بوده است.


فعالیت‌های صورت گرفته بعد از تفکیک معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه‌ آزاد اسلامی چشمگیر بوده تست؛ اما باید بخشنامه‌های روشن‌تر و متقن‌تری به واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیت بهتر هیئت‌های اندیشه‌ورز ابلاغ شود. فعالیت‌ هیئت‌ها باید نه براساس سلیقه، بلکه براساس جایگاه قانونی انجام شود تا در تصمیم‌گیری‌ها، نقش مشورتی داشته باشند. موضوع پرداخت حق‌الزحمه همکاران دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.


مقرر شده بود بخشنامه‌ای به دست‌مان برسد، مبنی بر اینکه هیئت اندیشه‌ورز مانند سایر مدیران گروه‌ها از ساعت موظفی‌شان کم شود که تاکنون چنین بخشنامه‌ای دریافت نشده است.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب