دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1400 - 12:22
مرادی در گفت‌وگو با آنا:

دانشجو در امتحانات حضوری براساس معلومات سنجش می‌شود/ نظارتی در آزمون مجازی وجود ندارد

اولویت دانشگاه با برگزاری کلاس‌های حضوری استرئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: در امتحانات حضوری به‌دلیل اینکه قابل کنترل و نظارت بوده و دانشجو ملزم به استفاده از مطالب محفوظی است، امکان تقلبی وجود ندارد و دانشجو براساس معلومات خود سنجش می‌شود.
کد خبر : 638702
محسن مرادی



محسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با توجه به شیوع کرونا در دو سال اخیر، درباره معایب برگزاری آزمون‌ها و امتحانات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌صورت مجازی و لطمه آن به حوزه آموزش کشور اظهار کرد: برگزاری امتحانات به‌صورت مجازی آسیب جدی به آموزش وارد می‌کند. با توجه به اینکه در آزمون مجازی نظارتی وجود ندارد، دانشجو برای پاسخ به سؤالات از کتاب و جزوه و حتی اطلاعات دیگران در زمان برگزاری آزمون استفاده می‌کند که همین امر موجب می‌شود دانشجو مانند آزمون حضوری توجه و تمرکز روی یادگیری مطالب نداشته و بدون یادگیری، نمره خوبی هم کسب ‌کند.




بیشتر بخوانید:


رفع نواقص آموزش و آزمون‌های مجازی چگونه ممکن است؟


آزمون‌های مجازی فلسفه علم و دانشگاه را زیر سؤال می‌برد


افت یادگیری با حذف حضور دانشجو و آموزش چهره به چهره




امتحانات حضوری قابل کنترل و نظارت هستند


وی در پاسخ به این پرسش که چرا آزمون‌ها و امتحانات در دانشگاه به‌صورت حضوری لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد؟ بیان کرد: در امتحانات حضوری به‌دلیل اینکه قابل کنترل و نظارت بوده و دانشجو ملزم به استفاده از مطالب محفوظی خود است، امکان تقلبی وجود ندارد و براساس معلومات خود سنجش می‌شود. همین موضوع موجب مطالعه دقیق و ایجاد انگیزه در یادگیری شده و ارزیابی استاد و دانشجو به‌صورت دقیق انجام می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد مشهد درباره محاسن و مزایای برگزاری امتحانات و آزمون‌های پایان ترم به‌صورت حضوری عنوان کرد: نظم موجود در کلاس‌های حضوری در کلاس‌های آنلاین محقق نمی‌شود و تعهد استاد و دانشجو در کلاس‌های حضوری بیشتر و تدریس کیفیت بهتری دارد در نتیجه کیفیت امتحانات حضوری بیشتر است.


مرادی اضافه کرد: علاوه‌بر اینکه ارتباط در کلاس‌های حضوری بیشتر و ارائه تجربیات می‌تواند فرصتی برای یادگیری برخی مهارت‌های زندگی باشد در کلاس‌های حضوری پرسش‌ها در همان لحظه مطرح شده و پاسخ‌های دریافتی مفهومی‌تر خواهد بود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی توضیح داد: برگزاری کلاس‌های آنلاین نیازمند اتصال اینترنتی استادان و دانشجویان است و دسترسی به اینترنت از سوی افرادی که در مناطق دوردست و مناطق روستایی زندگی می‌کنند، ضعیف است و کیفیت برگزاری امتحانات برای آنان کاهش می‌یابد.


آسیب‌های کلاس‌های مجازی آموزش ‌و پرورش و دانشگاه‌ها روشن است


رئیس دانشگاه آزاد مشهد در پاسخ به این سؤال که ادامه روند آموزش و آزمون‌های مجازی چه آسیب‌ها و خطراتی را برای عرصه آموزش کشور به‌ویژه دانشگاه‌ها و دانشجویان در پی دارد؟ متذکر شد: اولویت دانشگاه با برگزاری کلاس‌های حضوری است به‌ دلیل اینکه آسیب‌های کلاس‌های مجازی چه در آموزش ‌و پرورش و چه در دانشگاه‌ها روشن و آشکار است.




بیشتر بخوانید:


افزایش مهارت دانشجویان با حضوری‌شدن دانشگاه‌ها


ارزیابی دانشجویان در امتحانات حضوری منطبق بر واقعیت و قابل اعتماد است




۶۰ تا ۷۰ درصد افت تحصیلی در دوران کرونا اتفاق افتاده‌ است


مرادی یادآور شد: براساس برآوردی که در دوران کرونا انجام شده است، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افت تحصیلی اتفاق افتاده‌ است و در بخش تدریس و برگزاری آزمون‌ها و امتحانات ارزیابی دقیق صورت نگرفته است. خوشبختانه براساس سیاست‌گذاری دانشگاه از نیمسال دوم تحصیلی و بهمن ۱۴۰۰ کلاس‌ها به شکل حضوری برگزار خواهد شد.


وی بیان کرد: پیش از این نیز با تأکید دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر حضوری‌شدن کلاس‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی به‌دلیل اینکه تعداد دانشجویان اندک بود و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شد، کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کردیم تا مقدمه‌ای باشد که دانشگاه به‌صورت کامل بازگشایی شود.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب