تضعیف دانشپذیری دانشجویان در آموزش مجازی/ کلاسها باید با رعایت قوانین حضوری برگزار شود
فرامرز فتحنژاد در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با توجه به برگزاری آموزش و آزمون مجازی در حوزه آموزش کشور در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا اظهار کرد: حذف کلاسهای حضوری و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه رغبت دانشجویان به کسب دانش را کم کرده و دوری از آموزش بر آنها غلبه کرده است.(بیشتر بخوانید)
وی افزود: به دلیل اینکه نظم و ترتیب یادگیری و ارائه پاسخ به سؤالات باید تحت شرایط و در زمان و مکان خاصی صورت پذیرد و بینظمی حاصل از دوری کلاسها موجب پایینآمدن سطح کیفی امتحانات میشود بر همین اساس با کاهش خطرات ناشی از بیماری کرونا کلاسها باید با رعایت قوانین مربوط حضوری برگزار شود؛ چراکه دورشدن از آموزش ساختاریافته موجب کاهش کیفیت یادگیری میشود.
بیشتر بخوانید:
معایب آموزش و آزمونهای مجازی کدامند؟
برگزاری امتحانات بهصورت حضوری تا تأمین زیرساختهای مجازی
آزمونهای مجازی برای دانشجویان چه خطراتی دارد؟
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: آموزش مجازی بهصورت تمامعیار در کشور اجرا نمیشود و حضورنداشتن دانشجویان در کلاس درس و امتحان حضوری موجب تضعیف دانشپذیری دانشجویان و بیعدالتی در آموزش است.
سرپرست دانشگاه آزاد ارومیه بیان کرد: فلسفه آموزش مجازی از ۲۵ سال پیش در دنیا مطرح شد و ۱۰ سال اخیر اوج پیدا کرده است، حتی آنهایی که این نوع آموزش را به حد کمال اجرا میکنند و متخصص و یا آورنده این ایده هستند، هم معتقد نیستند که آموزش مجازی بتواند جای آموزش حضوری را بگیرد و صرفاً بهعنوان کمکی در راستای گسترش و تسهیل در آموزش حضوری است و در نتیجه اگر آموزش مجازی کاملاً جایگزین آموزشی شود، موجب نقض غرض آموزش مجازی و آموزش حضوری خواهد بود.
فتحنژاد اضافه کرد: اگر به این فلسفه خوب و جامع نگاه کنیم، آموزشهای حضوری غیرقابل جایگزین هستند، آموزشهای مجازی هم بهتنهایی کافی نیستند و باید این فرهنگ ایجادشده در راستای تکمیل فرایند آموزش حضوری به کار گرفته شود.
آموزش مجازی قابلیت جایگزینی سیستم حضوری را ندارد
این استاد فناوری اطلاعات ادامه داد: اگر به فلسفه آموزش مجازی بازگردیم، آموزش مجازی در کشور ما بهصورت کامل اجرا نشده و سیستمی است که حتی اگر کامل هم اجرا شود، قابلیت جایگزینی سیستم حضوری را ندارد و در عین حال بعضی از رشتهها میتوانند بهصورت مجازی برگزار شوند به شرطی که تمام ابعاد آن اجرا شود که شامل شبکه سختافزاری و نرمافزاری و مدیریت آموزشی است.
وی ادامه داد: باید شرایطی ایجاد شود تا در هر لحظه امکان استفاده از سیستم برای دانشجو و استاد مهیا باشد و امکان دسترسی به اسناد علمی و متون درسی برای آنها فراهم شود و امکان تدریس زنده در کلاسها و تعامل استاد و دانشجو بهصورت آنلاین در کلاس درسی وجود داشته باشد و بخش مهمی از ارزیابی دانشجویان با طرح سؤال و ارائه پاسخ از سوی دانشجویان صورت گیرد.
بیشتر بخوانید:
ارزشیابی دقیق دانشجویان با برگزاری حضوری امتحانات
فتحنژاد توضیح داد: برای اجرای دقیق سیستم آموزش مجازی باید کارشناسان ویژه این کار تربیت شوند و استادان هم باید دورههای خاص این سیستم را سپری کنند و حتی گواهینامه پایان این دورهها را بگیرند تا بتوانیم بگوییم این سیستم تمامعیار اجرا میشود و این نکته را تکرار میکنم که سیستم آموزش مجازی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری در تمام دروس باشد؛ بلکه بهصورت کمکی در راستای گسترش و تکمیل و تقویت آموزشهای حضوری است.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/