دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1394 - 13:21

مهمانی نظامیان آمریکایی در ژاپن 8 میلیارد دلار روی دست توکیو گذاشت

بر اساس موافقتنامه منعقده بین ژاپن و آمریکا، توکیو در 5 سال آینده باید 8 میلیارد دلار صرف میزبانی از نیروهای نظامی آمریکا کند.
کد خبر : 63057

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از شینهوا، ژاپن و ایالات متحده روز جمعه موافقتنامه‌ای را در خصوص بودجه میزبانی از نیروهای آمریکایی در این کشور به امضا رساندند.


در مراسم امضای این موافقتنامه که در توکیو برگزار شد، دولت ژاپن موضع خود را مبنی بر اینکه همکاری‌های نظامی با آمریکا برای توکیو همچنان حیاتی است، تکرار کرد.


فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن گفت: «حضور نیروهای آمریکایی در ژاپن برای امنیت ژاپن و صلح و امنیت منطقه‌ای ضروری است.»


کیشیدا در سخنان خود به بدتر شدن وضع امنیتی منطقه در پرتو آزمایش اتمی اخیر کره‌شمالی در اوایل ماه جاری میلادی اشاره کرد.


کارولین کندی، سفیر آمریکا در ژاپن، نیز در این مراسم تاکید کرد اتحاد آمریکا و ژاپن همچنان پابرجاست.


کندی افزود: «این موافقتنامه تضمین خواهد کرد که نیروهای آمریکایی بالاترین سطح آمادگی عملیاتی و جامع‌ترین تمرینات در عمل به تعهدات معاهده‌ای به ژاپن را حفظ می کنند...اتحاد ایالات متحده و ژاپن در تمام زمینه‌ها هیچگاه قوی‌تر از الان نبوده است.»


در پایان سال گذشته میلادی توافق شد که ژاپن تعهد مالی خود برای میزبانی نیروهای آمریکایی را در سطح سالانه فعلی 190 میلیارد ین (1.61 میلیارد دلار) حفظ کند.


در پنج سال آینده ژاپن برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور بار مالی‌ حدودا 946.5 میلیارد ینی (8.02 میلیارد دلاری) را بر دوش خواهد کشید که بالاتر از هزینه سالانه 933.2 میلیارد ینی در طی پنج سال کذشته است.


در حالی که ژاپن ابتدا قصد داشت هزینه‌های میزبانی نیروهای نظامی آمریکا را کاهش دهد، ایالات متحده از توکیو خواسته تا برای حمایت از طرح امنیتی واشنکتن در آسیا بودجه مربوطه را افزایش دهد.


انتهای پیام/

برچسب ها: ژاپن
ارسال نظر
قالیشویی ادیب