اما و اگر صادرات قطعات با خودروسازان آلمانی/بنز و بی ام و از ایران قطعه میخرند؟
به گزارش خبرنگار کشاورزی، صنعت تعاون خبرگزاری آنا، اعلام خبر تامین قطعات مورد نیاز برای شرکتهای بنز و بی امو توسط تولیدکنندگان داخلی از سوی نماینده مجلس جنجالهای فراوانی را ایجاد کرد.
صادرات قطعه به برندهای خارجی ادامه دارد
علی جدی عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه آیا کشور به اندازه توان صادرات قطعه و خودرو دارد که بتواند در مقابل خودروی خارجی وارد کند، گفته بود؛ در حال حاضر صادرات داریم و قطعه سازان داخلی به برندهای خارجی و اروپایی صادرات انجام می دهند؛ حتی برخی از شرکتهای بخش خصوصی در حوزه قطعهسازی و نیرو محرکه به کشور آلمان و شرکتهایی همچون بنز و بی ام و صادرات انجام می دهند».
صادرات قطعه شرابط بهتری نسبت به صادرات خودرو دارد
وی با بیان اینکه تمرکز بیشتر بر صادرات قطعه است، عنوان میکند«شاید خودرو نتوانیم صادر کنیم اما در صادرات قطعه، خدمات فنی مهندسی مربوط به نیرومحرکه مشکلی نخواهیم داشت، حتی صادرات قطعات مربوط به کشتی سازی و تجهیزات کشاورزی نیز شامل می شود. به طور کلی بیشتر صادرات مجموعه نیرو محرکه مورد نظر این قانون است».
بیشتر بخوانید:
شناورسازی قیمت پیششرط حذف قرعهکشی خودرو
جدی در مورد اینکه آیا با صادرات قطعه می توان به اندازه کافی ارز به دست آورد که خودرو وارد کرد، بیان میکند«این قانون در واقع مشوقی برای قطعهسازان و برخی از خودروسازان است؛ اما به نظر من به راحتی میتوان با صادرات قطعه و خودرو تا ۲۰۰ میلیون دلار ارز به دست آورد و در مقابل خودرو وارد کرد».
تامین قطعات برای شرکتهای بزرگ خودرو سازی توسط ایران در حالی مطرح میشود که مدیران عامل سایپا و ایران خودرو، ناقص ماندن تولیدات خود به دلیل کمبود قطعات خبر میدهند.
ظرفیت یک میلیاردی برای صادرات قطعه وجود دارد
در همین خصوص رضا نجفیمنش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو در گفتوگو با خبرگزاری آنا با تأیید مصاحبه علی جدی نماینده مجلس میگوید« قطعه سازان و تولیدکنندگان لوازم یدکی توان تولید و صادرات یک میلیارد یورو قطعه به خارج از کشور را دارند اما به دلیل عدم توجه به تولیدکنندگان این صنعت و پرداخت نامنظم مطالبات این بخش تنها ۵۰ میلیون یورو از این ظرفیت اجرایی شده است».
میزان صادرات قطعه به بنز و بی ام و مشخص نیست
وی ادامه میدهد«صادرات قطعه و لوازم یدکی به برندهای معتبر جهان مانند بنز و بیامو در جریان است اما آمار دقیقی در مورد میزان این صادرات نیست اما عمده این صادرات مربوط به کالاهای مصرفی است».
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه بیان میکند«برای افزایش صادرات لوازم یدکی خودرو باید برنامهریزی دقیقی در این خصوص داشت و در ابتدا قطعات تند مصرف و پس از آن قطعات میان مصرف و در ادامه قطعات بادوام را تهیه کرد».
بازاریابی برای صادرات قطعه ضعیف است
نجفیمنش یکی از دلایل کاهش صادرات قطعات و لوازم یدکی را به دلیل نبود بازاریابی صحیح از سوی بازرگانان میدانند و عنوان میکند« تولیدکننده قطعات مختلفی را در کشور تولید میکند اما در زمینه یافتن بازارهای هدف چندان موفق عمل نکرده و نیاز به تقویت بازرگانی در این حوزه هستیم».
تامین مستمر قطعه شرط ورود به بازار جهانی
فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو با اشاره به نحوه خرید قطعات از سوی خودروسازان اظهار میکند« تامین قطعات برای خودروسازان معتبر دنیا زمانی امکانپذیر خواهد بود که این فرایند به صورت منظم انجام شود و از سوی دیگر پرداخت مطالبات و تبادلات ناشی از فروش قطعات در یک جریان بانکی شفاف انجام شود».
تحریم مانع صادرات میشود
این کارشناس خودرو ادامه میدهد« کشوری که مشکلات تحریمهای بین المللی دارد، نمیتواند در سطح جهان فعالیت کند حتی برای تبادلات تجاری با تولیدکنندگان چینی نیز با موانع فراوانی مواجه است، از سوی دیگر روند تولیدات قطعات و لوازم یدکی در ایران با نوسانات فراوانی همراه است».
تولیدکنندگان داخلی علاقهای به صادرات ندارند
وی با بیان اینکه علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم تولیدکنندگان داخلی علاقه چندانی برای حضور در بازارهای بینالمللی ندارد، عنوان میکند« زمانی که تولیدکنندگان داخلی میتوانند با تولید قطعات بیکیفیت، لوازم یدکی خود را در بازار به فروش برسانند و از وامهای کلان بانکی نیز بهرهمند شوند، از طرفی دیگر حاشیه سود تامین قطعات برای خودروسازان بزرگ جهانی بسیار محدود است به همین دلیل وارد شدن به بازارهای بینالمللی هیچ توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان داخلی ندارد».
تامین قطعات بنز و بیام وی غیرواقعی است
زاوه بیان میکند« تامین قطعات برای خودروسازان بزرگی مانند بنز و بی ام و حتی در زمان رفع تحریمها نیز به آسانی صورت نمیگرفت اما در گذشته در محافلی صحبتهایی در خصوص تامین قطعات پلاستیکی شرکت بی ام و توسط یکی از قطعه سازان زیر مجموعه ایران خودرو به گوش می رسید که آن هم به دلیل مشکلات بین المللی حتی به مرحله بستن قرارداد نیز نرسید».
این کارشناس حوزه خودرو را بیان میکند« در حال حاضر بحث صادرات خودرو و لوازم یدکی به دستاویز عدهای سودجو برای دریافت رانت است».
انتهای پیام/
انتهای پیام/