تبلیغات محیطی نیازمند شفافیت سازمان لیگ است/ قیمت بلیت بازیهای پرسپولیس و استقلال منطقی باشد
گروه ورزش خبرگزاری آنا، باشگاه پرسپولیس برای دیدار تیمش با صنعت نفت آبادان در هفته ششم لیگ برتر فوتبال ایران قیمت بلیتهای مسابقه را ۱۰۰، ۸۰ و ۵۰ هزار تومان تعیین کرده است. این مبالغ برای هواداران با توجه به بالا رفتن هزینههای زندگی سنگین است چون تنها هزینه حضور در ورزشگاه به بلیت ختم نمیشود. تردیدی نیست در بازی با صنعت نفت ۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی حاضر میشوند که دلایل مختلفی از جمله ممانعت از ورود به ورزشگاه در دو سال اخیر و حضور ۵ درصدی دارد اما در درازمدت میتواند میان هواداران و باشگاه فاصله بیندازد. سرمای هوا یکی از مقولههایی است که تماشاگران را با توجه به قیمت بالای تماشای یک مسابقه، از حضور در ورزشگاه منصرف میکند.
امیر واعظ آشتیانی با اشاره به اینکه حق هر باشگاهی است تا برای دیدارهای خانگی قیمت بلیت را تعیین کند، اظهار کرد: متوسط سن تماشاگران دیدارهای سرخابی بین ۱۵ تا ۲۳ سال است. آنها قشر نوجوان و جوانی هستند که با کمک والدین به ورزشگاه میآیند و وقتی شرایط دشوار اقتصادی عرصه را بر خانوادهها تنگ میکند، بالاجبار با حضور نسل جوان در حمایت از تیم محبوبشان ممانعت به عمل میآید چون با بازگشایی ورزشگاهها و گذشت زمان، تماشای بازی در ورزشگاه اتفاقی عادی مثل گذشته میشود. این موضوع باعث میشود در درازمدت باشگاه به لحاظ اقتصادی متضرر شود. قیمت بلیت با توجه به سرانه درآمد مردم باید منطقی باشد و با انجام کارهای تحلیلی اقتصادی قدرت حضور در ورزشگاه برای تمامی اقشار وجود داشته باشد. جذب مخاطبان بسیار مهم است و از دست دادن آنها تبعات مناسبی به همراه ندارد.
وی با اشاره به فقدان شفافیت در مسئله تبلیغات محیطی بیان کرد: سالهای زیادی است در موضوع اعلام آمار درآمد حاصل از تبلیغات محیطی تناقض وجود دارد. در این سالها اعداد و ارقام مختلفی مطرح شده و در زمان پرداخت به باشگاهها شفافیت رسانهای صورت نگرفته است. نکته بسیار مهم در مورد سهامداران تبلیغات محیطی که مغفول مانده سهم صدا و سیما است. تمامی بازیها با آرم این سازمان پخش میشود و اگر بخواهد بنا بر دلایلی از این کار امتناع کند دیگر راهی برای کسب درآمد سازمان لیگ و باشگاهها باقی نمیماند. باید منصفانه به موضوع حق پخش نگاه شود و تمامی جوانب مورد مطالعه قرار گیرد. متأسفانه فاصله زیادی میان ادعاها و کارهای اجرایی وجود دارد و اگر با همین رویه ادامه پیدا کند مشکلاتی ناخواسته به وجود میآید.
مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال افزود: اجرای هر طرحی نیاز به پژوهش و بررسی تمامی مسائل دارد. حالا که هدف الگوبرداری از طرحهای موفق در خارج از ایران گرفته شده باید از تجربیات خارجیها با توجه به شرایط موجود در کشور استفاده کنیم. در هر کشوری با توجه به قوانین مربوط به آن کشور، موضوع تبلیغات محیطی به مرحله اجرا رسیده است. در ایران هم چنین رویکردی لازم است. راهکار منصفانه استفاده از تبلیغات محیطی برای باشگاهها نیازمند کارشناسی منطقی است و باید مبتنی بر پایه و اساس محکمی باشد. اگر تناقض در این زمینه ادامه پیدا کند به هیچ عنوان انتظار داشت این موضوع در آینده با آرامش دنبال شود.
بیشتر بخوانید:
- واگذاری تبلیغات محیطی به استقلال و پرسپولیس
- استقبال رئیس فدراسیون فوتبال از واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاهها
- پیشنهاد تشکیل کارگروه برای بررسی واگذاری تبلیغات محیطی به استقلال، پرسپولیس و تراکتور
واعظ آشتیانی در مورد اینکه باشگاهها نتوانستند ضمانتنامه بانکی در اختیار سازمان لیگ قرار دهند تا بتوانند اختیار استفاده از تبلیغات محیطی را بر عهده گیرند، تصریح کرد: این موضوع با مذاکره و جمعبندی تمامی جهات حل میشود. با بیتدبیری نمیتوان جلو رفت و باشگاهها و سازمان لیگ به اختلافاتی برسند. کسی نمیتواند بگوید مرغ من یک پا دارد و از مواضع خود کوتاه بیاید. باید عدالت رعایت شود و سهم تمامی کسانی که از تبلیغات محیطی منتفع میشوند به صورت کاملاً منصفانه پرداخت شود تا شاهد نارضایتی برخی سهامداران باشیم.
انتهای پیام/۴۰۴۸/پ
انتهای پیام/