تبلیغات محیطی حق همه باشگاههاست/شرکتها در مزایدهها حق سازمان لیگ را پرداخت نمیکنند
به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا،پیش از شروع رقابتهای لیگ برتر فوتبال سازمان لیگ اطلاعیهای منتشر کرد که از شرکتها و نهادهای متقاضی خواسته بودند که برای در اختیار قرار گرفتن تبلیغات محیطی اقدام کنند اما با گذشت زمان هیچ شرکتی حاضر نشد در مزایده شرکت کند چرا که سقف قرارداد سازمان لیگ بالا بود. البته این رقم به صورت شفاف اطلاع رسانی نشد اما شنیدهها حاکی از این بود که این رقم بسیار بالا بوده که هیچ شرکتی حاضر به شرکت در مزایده نشده است.
این عدم شفافسازی از سوی سازمان لیگ باعث شد تا باشگاههایی مثل استقلال، پرسپولیس به این موضوع اعتراض کنند و هماکنون موضوع تبلیغات محیطی یکی از چالشهای فوتبال ایران شده است. البته در خبری که از سوی باشگاه استقلال منتشر شد، بحث توافق این باشگاه برسر تبلیغات محیطی با سازمان لیگ مطرح شد که از سوی سازمان لیگ این موضوع تکذیب شد.
در همه جای دنیا تبلیغات محیطی برای باشگاههاست
سید کاظم اولیایی در گفتوگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره چالش سازمان لیگ با باشگاهها بر سر تبلیغات محیطی گفت: در همه جای دنیا تبلیغات محیطی برای باشگاههاست و در اختیار سازمان لیگ نیست. شاخصهای درآمدزایی در فوتبال دنیا کاملا مشخص است. مواردی مثل حق پخش تلویزیونی، کپی رایت و فروش محصولات انحصاری، بلیط فروشی، تبلیغات محیطی، ترانسفر بازیکن، تبلیغات تیمی و فردی جزء درآمدزایی به حساب میآید. حق پخش تلویزیونی و کپی رایت جزء موارد درآمدزایی است که در ایران آن را نداریم. بحث بلیط فروش هم که در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا منحل شد و درآمدی از این طریق برای باشگاهها حاصل نمیشود. تبلیغات فردی و تیمی هم در ایران رواج نیست. در بحث ترانسفر بازیکنان هم گاهی اتفاق مثبتی میافتد اما تداوم ندارم با این شرایط تنها باشگاهها میتوانند از تبلیغات محیطی به درآمدزایی برسند.
وی گفت: تبلیغات محیطی حق مسلم باشگاههاست اما مشکل زمانی به وجود میآید که باشگاههای ما استادیوم اختصاصی ندارند. تمامی تیمها از استادیوم ملی استفاده میکنند و در نتیجه حق تبلیغات محیطی از باشگاهها سلب میشود، در این میان برخی باشگاههای پرهوادار هم انتظار دارند از هواداران خود بهره ببرند و حق و حقوق آنها محفوظ بماند. اما نبود استادیوم خصوصی باعث شده این مشکلات و چالشها به وجود بیاید. اگر باشگاهها ورزشگاه اختصاصی داشتند میتوانستند در ورزشگاههای خود بازی کنند و تبلیغات محیطی را به طور کامل در اختیار بگیرند. اما وقتی تیمها در ورزشگاه ملی به میدان میروند چطور میتوانند تبلیغات محیطی داشته باشند؟!
بیشتر بخوانید؛
تراکتور خواستار دریافت تبلیغات محیطی شد
اطلاعیه باشگاه پرسپولیس؛ عدهای دایه مهربانتر از مادر شدهاند
تبلیغات محیطی با مصوبه سازمان لیگ به استقلال واگذار میشود
چرا حق باشگاهها از تبلیغات محیطی پرداخت نشده است؟
شرکتها در مزایدهها حق سازمان لیگ را پرداخت نمیکنند
اولیایی عنوان کرد: از طرف دیگر یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد این است که سازمان لیگ خودش را حافظ منافع باشگاهها میداند نه تنها یک باشگاه. بنابراین باید منافع تمامی باشگاهها را در نظر بگیرد تا تیمهایی که هوادار کمتری دارند در این چرخه متضرر نشوند. البته در بخش مزایده گذاشتن هم چالشها و مشکلاتی وجود دارد. متأسفانه خیلی از شرکتها در مزایدهها حق سازمان لیگ را پرداخت نمیکنند و اغلب این مزایدهها همراه با عاقبت به خیری نیست. این بحث هم برای امروز و دیروز نیست، سالهاست که برای مشخص شدن منافع مشترک باشگاهها اقداماتی انجام میشود اما هنوز راهکار مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است.
کارشناس فوتبال عنوان کرد: در کشور ما تمامی باشگاهها دولتی است و تأثیرات خاص خودش را دارد. البته ما مدعی هستیم که فوتبال حرفهای داریم اما واقعا این است که از فوتبال حرفهای تنها نام آن را یدک میکشیم. دولت نقش ناظر و حامی را باید داشته باشد اما در تمامی موارد تصمیم گیرنده است، من فکر در شورای عالی ورزش به این موضوع میتوانند ورود کنند حکمیت کاری کند که نه منافع باشگاهها از بین برود و نه فدراسیون متضرر شود.
انتهای پیام/۴۰۵۷/
انتهای پیام/