مزایای طرح پایش برای دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ لاله قلیپور- دانشگاهها برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم به دنبال پژوهش هدفمند و مسئلهمحور هستند تا برای حل چالشهای کشور، راهکار علمی و متن داشته باشند و اگر محیط دانشگاهی به دانشگاه حل مسئله تبدیل شود، بسیاری از مشکلات جامعه، قابلحل است.
دانشگاه آزاد اسلامی در طول این سالهای متمادی برای اعتلای علم و فناوری کشور اقدامات خوبی انجام داده است همچنین در چند سال اخیر، رویکرد جدیدی را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال رسیدن به دانشگاه کارآفرین، کارآمد و سرآمد است در این راستا راهاندازی سامانه پژوهشیار و اجرای طرح پایش آزاد که مخفف عبارت پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای است، گامی مهم برای دستیابی به دانشگاه مسئلهمحور و فناورانه محسوب میشود و در واقع اگر پایاننامهها و رسالههای دانشجویان کاربردی شود و به سمت حل مسائل منطقه، استان و کشور برود، طعم شیرین کاربرد علم در زندگی مردم و بهخصوص دانشگاهیان، هویدا میشود.
در طرح پایش، چالشهای کلان کشور به زمینههای پژوهشی تبدیل شده است تا استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایاننامه و یا رساله را تعریف کنند و همچنین تعدادی از واحدهای پیشرو، برنامههای علمی مختلفی را بر اساس نیاز منطقه خود برعهده دارند و به کار پژوهشی مسئلهمحور میپردازند لذا در راستای تبیین اهداف پژوهشی این طرح، گفتوگویی با قدرتالله محمدی، عضو هیئتعلمی واحد تهران جنوب، علیرضا شهاب لواسانی، مجری برنامه علمی کشاورزی و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی، لیلا صاعدی، رئیس شورای علوم پایه برنامه مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی واحد تهران، انجام شد که مشروح آن در ادامه میآید.
فلسفه وجودی طرح پایش برای دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
نظام پایش آزاد، مجموعه آمار نظاممند دیجیتالی از تحقیقات علمی در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی است در این راستا، قدرتالله محمدی، عضو هیئتعلمی واحد تهران جنوب با بیان اینکه اجرای این طرح باعث اقدامات حرفهای و افزایش تولید است، اظهار میکند: «نظام موضوعات در راستای حمایت از پایاننامهها و طرحهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و با تلاش و پیگیری باشگاه پژوهشگران جوان، قراردادی با شرکت مالی متعدد منعقد شده که با تشکیل کمیتههای تخصصی و بررسی موضوعات مطرح بر روی سامانه پژوهشیار لحاظ شده است.»
وی عنوان میکند: «طرح پایش باید موثر و مستمر اجرا شود و در راستای اهداف رهبر معظم انقلاب و جلوگیری از وابستگی به دیگر کشورها در دستور کار موسسات آموزش عالی و دانشگاههای کشور قرار بگیرد.»
علیرضا شهاب لواسانی، مجری برنامه علمی کشاورزی و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این راستا با اشاره به اینکه نظام پایش آزاد به مفهوم هدفمند شدن پژوهشهای دانشگاهی است، میگوید: «این نظام بر مبنای چالشهای اساسی کشور و همگرایی با پژوهشهای مسئله محور بوده و بههمین دلیل به معنای دقیق، پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای، است.»
طرح پایش باید موثر و مستمر اجرا شود و در راستای اهداف رهبر معظم انقلاب و جلوگیری از وابستگی به دیگر کشورها در دستور کار موسسات آموزش عالی و دانشگاههای کشور قرار بگیرد
لیلا صاعدی، رئیس شورای علوم پایه برنامه مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی واحد تهران شرق نیز دراینباره خاطرنشان میکند: «راهاندازی طرح پایش آزاد(نظام موضوعات) در دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین تزها بر اساس نیازهای اصلی کشور و جهتدار را در پی داشته است.»
وی میافزاید: «فایده نظام پایش آزاد برای دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از آثار مثبت در بلندمدت، در اختیار قرارداد آرشیوی از مطالعات علمی هدفمند به صاحبان صنایع است تا با توجه به رصد تواناییها و ظرفیتهای علمی و عملی موجود در دانشگاه، ترغیب به همکاری شوند.»
فایده نظام پایش آزاد برای دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از آثار مثبت در بلندمدت، در اختیار قرارداد آرشیوی از مطالعات علمی هدفمند به صاحبان صنایع است تا با توجه به رصد تواناییها و ظرفیتهای علمی و عملی موجود در دانشگاه، ترغیب به همکاری شوند
طرح نظام موضوعات بهعنوان یک مرجع پژوهشی، متمرکز بر تحقیقات مسئلهمحور است
از آنجاکه طرح نظام موضوعات بهعنوان یک مرجع تحقیقاتی، متمرکز بر تحقیقات مسئله محور است در این راستا، علیرضا شهاب لواسانی، مجری برنامه علمی کشاورزی و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی میگوید: «نظام موضوعات بهطور هدفمند به شناسایی و ارزیابی چالشهای بخشهای مختلف ازجمله صنایع، کشاورزی، علوم انسانی و علوم پزشکی پرداخته و متناظر با هر چالش هدف غایی برای نائل شدن به حل هر چالش تدوین میکند.»
بیشتر بخوانید:
طرح پایش باید برای جلوگیری از وابستگی به دیگر کشورها در دستور دانشگاههای کشور قرار بگیرد
طرح «پایش آزاد» تدوین تزها بر اساس نیازهای اصلی کشور را در پی داشته است
طرح «پایش آزاد» برخاسته از نگاه مسئلهمحوری به چالشهای کلان کشور است
وی در ادامه میافزاید: «برای نیل به این هدف غایی باید اهداف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در قالب اهداف عینی، ترسیم شود و برای جامه عمل پوشانیدن به اهداف عینی استراتژی و نقشه راه در شکل راهبردهای موجود و هر زمینه پژوهشی شامل دستکم ۱۰ الی ۱۵ موضوع پایاننامه و رساله است.»
نظام موضوعات باعث شده باوجود پراکندگی جغرافیایی این دانشگاه در سراسر کشور امکان پایش اطلاعات در کمترین زمان ممکن وجود داشته و با توجه به مأموریت علمی تعریفشده در هر واحد دانشگاهی میشوند
لیلا صاعدی، رئیس شورای علوم پایه برنامه مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی واحد تهران شرق نیز با اشاره به اینکه تعداد زیادی از تزها بر اساس نیازهای اصلی کشور و جهتدار انجام میشوند، میگوید: «نظام موضوعات باعث شده باوجود پراکندگی جغرافیایی این دانشگاه در سراسر کشور امکان پایش اطلاعات در کمترین زمان ممکن وجود داشته و با توجه به مأموریت علمی تعریفشده در هر واحد دانشگاهی میشوند.»
زیرساخت و بستر ورود صنعت به دانشگاه باید ایجاد شود
رویکرد اصلی طرح پایش، احصا چالش از درون صنعت است در این راستا، لواسانی، مجری برنامه علمی کشاورزی و امنیت غذایی واحد ورامین و پیشوا میگوید: «در نظام موضوعات ارتباط دانشگاه با صنایع شکل عملیاتی به خود میگیرد و بهگونهای اعتمادسازی و توجه ویژه صنعت به دانشگاه با تکیهبر ظرفیتهای دانشگاهی متجلی میشود.»
صاعدی، رئیس شورای علوم پایه برنامه مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق با تشریح اینکه در طرح پایش بستر ورود صنعت به دانشگاه ایجاد نشده، اظهار میکند: «در بدو تأسیس نظام پایش این مهم جزو اهداف اولیه بود ولی سازوکار عملیاتی کردن آن دیده نشده لذا باید بستر ورود صنعت به دانشگاه ایجاد شود. داشتن قرارداد و تفاهمنامه با برترینهای صنعتی و ایجاد فضای تعامل بین دانشگاه و صنعت باید در مراتب بالادستی صورت گیرد.»
با توجه به کاهش جمعیت دانشجویی در کشور دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان دانشگاه پیشرو در حل چالشهای محوری کشور نقش پررنگتری ایفا کرده و از وابستگی به درآمد حاصل از شهریه دانشجویی به سمت دانشگاه مولد حرکت میکند و این سیر تحولی با عینیتبخشی فرمایش مقام معظم رهبری «تولید، پشتیبانیها، مانع زداییها» تسریع و تصریح میشود
به گزارش آنا، با توجه به کاهش جمعیت دانشجویی در کشور دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان دانشگاه پیشرو در حل چالشهای محوری کشور نقش پررنگتری ایفا کرده و از وابستگی به درآمد حاصل از شهریه دانشجویی به سمت دانشگاه مولد حرکت میکند و این سیر تحولی با عینیتبخشی فرمایش مقام معظم رهبری «تولید، پشتیبانیها، مانع زداییها» تسریع و تصریح میشود.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/