۴ مدرسه مهارتی در مرند راهاندازی میشود | تحصیل بیش از 740 دانشجو و دانشآموز در سمای مرند
گروه استانهای خبرگزاری آنا، خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
گسترش رشته و جذب مهارتآموز با حذف محدودیت سنی داوطلبان
صدور مجوز راهاندازی دانشکده مهارت در سپیدان
ادغام آموزشکدههای فنیوحرفهای با چه چالشهایی مواجه است؟
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی راهاندازی کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیوحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با علی شریفی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
شریفی: ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با توجه به کاهش دانشجو در مقطع کاردانی در آموزشکدههای سما کار درست و بهجایی بود و با تقویت این دانشکدهها در آینده میتوانیم بستر لازم برای تربیت نیروهای فنی و آچار به دست را فراهم کنیم.
آنا: آیا در واحد مرند پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب خواهد کرد و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول تحصیل هستند؟
شریفی: سال گذشته تعداد کل دانشآموزان سمای مرند اعم از دخترانه و پسرانه ٤٠٣ نفر بود که امسال با لطف همکاران به ٥٥٠ نفر رساندیم و پروژه ادغام با واحد دانشگاهی به خوبی در حال انجام بوده بهطوری که ۵۰ درصد کارکنان سما به واحد مرند و دانشکده مهارت و کارآفرینی انتقال داده شدهاند و با ایجاد بسترهای مناسب مقدمات کار برای راهاندازی دانشکده در حال انجام است.
لزوم توسعه دانشکدههای مهارتی در کنار آموزشکدهها
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی دارد؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود.؟
شریفی: برخی از واحدهای دانشگاهی نظر مثبتی در این باره ندارند و به این طرح با دید تحمیل هزینههای مازاد به خود نگاه میکنند. اکثر کارکنان باتجربه و کاری سما هم نظر مثبتی درباره ادغام ندارند و بهتر بود دانشکدههای مهارتی در کنار آموزشکدهها و همسو با آنها توسعه پیدا میکرد.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت کارآفرینی بگویید.
شریفی: اکنون تعداد ۲۴۸ دانشجو و حدود ۵۰۰ دانشآموز در سمای مرند در حال تحصیل هستند و با توجه به زیر ساختهای موجود در مرند آینده دانشکده مهارت و کارآفرینی را خوب ارزیابی میکنم.
با توجه به شرایط حاکم در جامعه و خانوادهها یاددادن حداقل یک مهارت به دانشآموزان الزامی است. آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
شریفی: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی و حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بهطور کلی آموزش عملی با توجه به نیاز بازار کار در جامعه با تربیت نیروهای خلاق و کارآفرین هستند.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارارت منعقد شده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
شریفی: طبق تفاهمنامهای با سازمان فنی و حرفهای استان آذربایجان شرقی، مرکز مهارتآموزی و مشاوره شغلی در این حوزه راهاندازی و تفاهمنامهای با اداره ورزش و جوانان برای تربیت مربی و تفاهمنامهای با انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای خدماتی و پشتیبانی مرند و جلفا بهمنظور برگزاری کارگاه و دورههای آموزش کوتاه مدت منعقد شده و مذاکراتی با سایر ادارات و مراکز صنعتی برای عقد تفاهمنامه صورت گرفته و یا در دست اقدام است.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
شریفی: منظور از دورههای کوتاه مدت، دورههایی هستند که بتوان در کوتاهترین زمان حداقل یک مهارت و حرفه به فراگیر یاد داد و در این حوزه کلاسهای ICDL در حال برگزاری هستند. چند طرح برای راهاندازی دیگر مهارتها هم در دست بررسی و اقدام است.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید.
شریفی: میتوان با برنامهریزی، مطالعات دقیق و با استفاده از تجارب کسب شده در آموزشکدهها، مهارتآموزی را در مدارس نیز اجرا کرد. با توجه به شرایط حاکم در جامعه و خانوادهها یاددادن حداقل یک مهارت به دانشآموزان الزامی است.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می دانید؟
شریفی: با توجه به اینکه در ابتدای راه هستیم همه قسمتها و نیروها باید با پشتکار و جدیت تمام در راستای برآورده کردن اهداف دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تلاش کنند.
بیشتر بخوانید:
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه وظایفی دارند؟
ایجاد مدرسه عالی مهارتی در حوزه کشاورزی و دامداری
تکمیل زنجیره مهارتآموزی از پیشدبستان تا تحصیلات عالی
آنا: آیا واحد مرند مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
شریفی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند تاکنون برای راهاندازی مدرسه عالی مهارتی اقدامی کرده؛ اما دانشکده مهارت و کارآفرینی مرند در این راستا با آماده کردن چهار طرح اولیه شامل مدرسه عالی مهارتی ورزش، توسعه نرم افزار، مدیریت کسب و کار و صنایع بینالمللی در شرف تأسیس این مدارس مهارتی است.
آنا: و کلام آخر...
شریفی: با توجه به ایکه ظرفیت نقاط مختلف کشور یکسان نیست، بهتر بود طرح ادغام آموزشکدهها و تولد دانشکدههای مهارت بهصورت آزمایشی در واحدهای مستعد اجرا شده و پس از استفاده از تجربیات آنها به سایر واحدها تعمیم داده میشد.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد که براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/