اجرای دورههای تولید قارچ، میناکاری و چرمدوزی در مدارس سما/ وقتی دانشآموزان صاحب شغل و درآمد میشوند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی براساس بندهای «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
بیشتر بخوانید:
مدرسه عالی مهارت «مکانیک خودرو» راهاندازی میشود
ورود مدرسه عالی مهارت به حوزه اقتصاد دیجیتال
کشف و پرورش استعداد دانشآموزان در دورههای خلاقیت
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با مصطفی همتی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم را میخوانیم.
همتی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره ارزیابی از ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنیحرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اظهار کرد: تولد این دانشکدهها باعث کاربردی شدن آموزش شده و دانشجو پس از فارغالتحصیلی با یک مهارت عملی، خیلی راحت وارد بازار کار میشود و دیگر دغدغه کار و شغل را ندارد.
تحصیل ۳۲۰ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی بم
برنامههای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما باید بهصورت کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برنامهریزی شود تا در آینده هر واحد دانشگاهی علاوه بر آموزش، یک تولیدکننده بزرگ در بازار کار باشد.وی درباره روند ادغام آموزشکده سما و تولد دانشکده مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم و جذب دانشجو در دانشکده از مهر ۱۴۰۰ اظهار کرد: طرح ادغام در این دانشگاه انجام شده و اکنون دانشکده مهارت و کارآفرینی دارای ۳۲۰ دانشجو است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم درباره چالشهای این طرح گفت: تنها چالش این است که خود دانشگاه دارای کارگاه مجهز برای تمام رشتهها نیست و باید با دیگر نهادها و ارگانها توافقنامه امضا کنیم؛ بنابراین باید در سالهای آتی برنامهریزی کنیم که بعضی کارگاهها در خود واحد دانشگاهی راهاندازی و از استادان سازمان فنی و حرفهای نیز استفاده کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم درباره تعداد دانشآموز و دانشجو در سمای بم و ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی بیان کرد: اکنون ۸۱۸ دانشآموز در مقاطع مختلف مدارس سما و ۳۲۰ دانشجو در دانشکده مهارت حال تحصیل هستند و این واحد دانشگاهی از نظر امکانات آزمایشگاهی و فضای آموزشی بینیاز است.
کسب مهارت در کنار تحصیل در دانشکده مهارت و کارآفرینی
همتی درباره اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی و حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نخست اینکه دانشجو دغدغه اشتغال بعد از فارغالتحصیلی نداشته باشد و دوم، منبع درآمدی از طریق کارگاهها و مهارتآموزی برای دانشگاه حاصل شود.
وی درباره دورههای کوتاهمدت که در محور فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دیدهشده است، بیان کرد: منظور از دورههای کوتاهمدت این بوده که علاوه بر رشته تحصیلی، دانشجو در کنار تحصیل مهارتی دیگر را هم آموزشدیده و برای وی مکمل بازار کار باشد. رشتههایی که فعلاً در حال اجراست و مجوز آن از سازمان مرکزی دریافت شده شامل میناکاری، چرمدوزی، تولید قارچ و تولید ماسک است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم درباره شکل فعالیت مدارس سما در زمینهٔ مهارت و کارآفرینی به آنا گفت: مدارس سما نیز دورههای کوتاهمدت تولید ماسک، تولید قارچ، میناکاری و چرمدوزی اجرا میکنند و این حرکت باعث ایجاد حرفهای بعد از فارغالتحصیلی برای دانشآموزان بوده و منبع درآمدی در حین تحصیل است.
این استاد دانشگاه درباره بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال در سما بیان کرد: برنامهها باید بهصورت کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برنامهریزی شود تا در آینده هر واحد دانشگاهی علاوه بر آموزش، یک تولیدکننده بزرگ در بازار کار باشد. دانشگاه آزاد بم اکنون در حال ایجاد طرح فتوولتائیک برق و گلخانه تولید صیفیجات است؛ اما باید طوری برنامهریزی شود که تولید فدای آموزش نشود و ایجاد سرمایه از تولیدات، آموزش را به حاشیه نبرد.
بیشتر بخوانید:
مؤلفههایی برای پیشبرد اهداف دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
۵ مدرسه عالی مهارت در استان گلستان فعال میشود
برنامهریزی برای فعالیت ۵ مدرسه عالی مهارت در کرج
مدرسه عالی مهارت «بورس و بازار سرمایه» راهاندازی میشود
همتی در پاسخ به این پرسش که مأموریت مدارس عالی مهارت با فعالیت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد بم مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟ اظهار کرد: مدرسه عالی مهارت نهتنها تداخلی با آموزشکده و دانشکده ندارد؛ بلکه از امکانات موجود علمی و آموزشی دانشکده استفاده کرده و باعث حرکت موتور کاربنیان منطقه میشود. دانشگاه آزاد واحد بم تقاضای مجوز مدرسه عالی مهارت را به سازمان مرکزی ارائه کرده اما هنوز مجوز لازم صادر نشده و امیدواریم در آیندهای نزدیک این مهم عملی شود.
به گزارش آنا، خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید).
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/