دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1394 - 10:25
یک موسسه آمریکایی ادعا کرد

فیلم آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی جعلی است

تجزیه و تحلیل فیلم آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی توسط یک اندیشکده آمریکایی نشان می‌دهد که پیونگ یانگ این فیلم را دستکاری کرده است.
کد خبر : 61051

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، تحلیل‌های یک اندیشکده آمریکایی نشان می‌دهد فیلم منتشر شده از بارتاب آزمایشی یک موشک بالستیک از یک زیردریایی کره‌شمالی که 2 روز پس از اعلام چهارمین آزمایش هسته‌ای این کشور در هفته گذشته منتشر شد، ساختگی بوده است.


کره‌شمالی بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده که نوعی از تکنولوژی موشک‌های بالستیک را در اختیار دارد که به این کشور اجازه می‌دهد یک کلاهک هسته‌ای را از یک زیردریایی شلیک کند، اما کارشناسان تردیدهایی را متوجه این ادعا کرده‌اند.


تلویزیون کره‌شمالی روز جمعه فیلمی از آزمایش هسته‌ای اخیر این کشور پخش و اعلام کرد این آزمایش در ماه دسامبر (دی ماه) انجام گرفته است. برخلاف آزمایش قبلی موشک بالستیک پرتابی از زیردریایی در ماه می (اردیبهشت)، این آزمایش در زمان انجام، از پیش اعلام نشده بود.


ملیسا هانهام، محقق ارشد انستیتوی میدلبوری در کالیفرنیا گفت: «راکت بیرون آمد، شروع به سوختن کرد و سپس به طرز فاجعه باری سقوط کرد.»


ارتش کره‌جنوبی روز شنبه اعلام کرد، ظاهرا کره‌شمالی این ویدئو را دستکاری کرده و آن را با فیلم یک موشک اسکاد که به سال 2014 مربوط می‌شود، ویرایش کرده است. اما در عین حال، یک مقام دولتی به رویترز گفت که تکنولوژی خروج راکت کره‌شمالی احتمالا از زمان آزمایش ماه می (اردیبهشت) تاکنون ارتقا یافته است.


تحلیل‌های مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین، 2 فریم از ویدئوی رسانه دولتی کره‌شمالی را نشان می‌دهد که در آن شعله‌ها موشک را در بر می‌گیرد و بخش‌های کوچکی از بدنه آن جدا می‌شود.


هانهام گفت: «کره‌شمالی این ویدئو را کاملا ویرایش کرده تا این واقعیت را پنهان کند. آن‌ها از زوایای متفاوت دوربین استفاده کرده و فیلم را به نحوی ویرایش کرده‌اند که این گونه به نظر بیاید که این پرتاب چند پرتاب ادامه دار بوده، اما اگر فیلم را پهلو به پهلوی هم پخش کنید می‌بینید که این در واقع یک پرتاب واحد است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته