از تصور اشتباه شرکتها به کارکرد تبلیغاتی تا ارتباط تفکیکناپذیر بازاریابی و کارآفرینی
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از شهرستان نور، همایش نقش بازاریابی در توسعه کارآفرینی در ایران با حضور یوسف تقیپوریان رئیس انجمن علمی بازاریابی شعبه غرب مازندران، مجید فانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، حسنعلی آقاجانی عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و سخنرانی برخط حسین وظیفهدوست رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران در سالن آمفی تئاتر شهید سردار قاسم سلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برگزار شد.
رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران در این همایش گفت: اهمیت نقش مشتری در مدیریت یک شرکت طی سالیان اخیر رو به افزایش بوده و ظرفیتهای سازمانی یک شرکت با جهتگیری درونی و بیرونی برای افزایش خلق ارزش مشتری ضروری است.
وظیفهدوست اضافه کرد: پرداختن به بازاریابی در راستای توسعه کارآفرینی ضروری است و استفاده از آن بهعنوان یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی کسب و کارها محسوب میشود.
شناخت نیاز مشتری مباحث مهم در بازاریابی است
وی با بیان اینکه شناخت نیاز مشتری مباحث مهم در بازاریابی است که با کارآفرینی رابطه نزدیکی دارد، عنوان کرد: سازمانها و نهادها با تحولات و تهدیدهای گستردهای در زمینههای مختلف مواجه هستند و تضمین و تداوم حیات و بقای سازمانها نیازمند راهحلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع و خلق محصولات بستگی دارد.
رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران با بیان اینکه وظیفه اساسی بازاریابی پاسخ به نیازهاست، متذکر شد: این نوع بازاریابی عمدتاً مربوط به شرکتهای دانشبنیان است تا درباره بازاریابی و تنوع محصولات تصمیم درست بگیرند و در حوزه تبلیغات ابزار و تکنیکها را تعیین کنند.
وظیفهدوست با بیان اینکه در ابتدای کارآفرینی تیزر و بیلبورد آنچنان کاربرد اساسی ندارد، یادآور شد: یک سری تکنیکها در حوزه تبلیغات، قیمتگذاری روانی، استفاده از جملات و کلمات مناسب به ما کمک میکند.
وی با بیان اینکه شرکتهای بسیار زیادی وجود داشتهاند که در ابتدای کار بسیار خوب حرکت کردند و محصولات خوبی به بازار ارائه دادند، اما نتوانستند خوب موفق شوند، گفت: امروزه بهکارگیری انواع بازاریابیها نیاز به تکنیکهای قابل قبول شرکتهای کوچک و متوسط دارد که آنها را در جایگاه بالاتری قرار داده و از خطرات از بین رفتن نجات دهد.
رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران تبیین کرد: تا جایی که ممکن است باید دنبال بازاریابی علمی باشیم؛ بازاریابی علمی از تکنیکهای موجود در داده کاوی برای جمعآوری اطلاعات استفاده میکند که ممکن است شامل دادههای زیادی از بازار و مصرفکننده باشد که موجب میشود کیفیت بازاریابی را در نظر بگیریم.
وظیفهدوست با اشاره به اینکه علم بازاریابی نیاز و خواستههای مشتریان را شناسایی کرده و با برنامهریزی بهطور هدفمند به سودرسانی بیشتر نزدیک میکند، بیان کرد: اهمیت و رابطه دوطرفهای که بین بازاریابی و کارآفرینی وجود دارد به قدری پررنگ و حائز اهمیت است که توجه نداشتن به آن از دلایل شکست بسیاری از کارآفرینان بوده است.
وی در ادامه توضیح داد: بازاریابی یکی از مشکلات و چالشهای بزرگ پیش روی کارآفرینان محسوب میشود که بهدلیل نداشتن علم و دانش کافی در شناخت بازار مشکلاتی در عرصه فروش برای آنان ایجاد میشود.
رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران تبیین کرد: تصور بسیاری از شرکتها از بازاریابی، صرفاً تبلیغات برای شناخته شدن محصول و فروش آن بوده، حال آنکه بازاریابی، موضوعی بسیار گسترده و تخصصی است. بازاریابی از یک سو موجب شناخته شدن نام برند شما شده، اما درعین حال میتواند موجب برگشت داده شدن محصولات یک شرکت شود.
وظیفهدوست تشریح کرد: شهرت یک کسب و کار یا فعالیت کارآفرینانه در صورتی با ثبات میشود که بتواند انتظارات بالای مصرفکننده را تأمین و کیفیت را تضمین کند.
ارتباط صنعت و دانشگاه اهداف انجمن علمی بازاریابی ایران
رئیس انجمن علمی بازاریابی شعبه غرب مازندران هم در بخش دوم این همایش که با محور توسعه فعالیتهای انجمن در استان مازندران، تبیین کارگروههای تخصصی و تعیین سلسله نشستهای انجمن در سالن کنفرانس واحد نور برگزار شد با اشاره به اینکه اهدافی که انجمن علمی بازاریابی برای فعالیت خود انتخاب کرده، عبارت است از انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی با محققان و متخصصان به گونهای که با علم بازاریابی سر و کار دارند، خاطرنشان کرد: ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز، ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی و انتشار کتب و نشریات علمی است.
تقیپوریان، خدمات انجمن علمی بازاریابی ایران را برگزاری کنفرانسهای علمی و کارگاههای آموزشی در راستای ارتقای سطح علمی دانشجویان و فعالان حوزه بازاریابی عنوان کرد و گفت: ارائه خدمات مشاوره بازاریابی و کسب و کارها برای دستیابی و پیشبرد اهداف و توسعه اقتصادی و فرصتهای شغلی بوده و یکی از اهداف انجمن علمی بازاریابی ایران ارتباط میان صنعت و دانشگاه است.
لزوم ارتباط اتاق بازرگانی و انجمن علمی بازاریابی ایران
وی تأکید کرد: فعالیتهایی که انجمن علمی بازاریابی ایران میتواند انجام دهد شناسایی فرصتهای شغلی متناسب با وضعیت و شرایط منطقه، انعقاد قرارداد با سازمانها، نهادها و بنگاههای اقتصادی برای ارائه خدمات علمی در قالب پروژههای تحقیقاتی، دورههایی که برای دانشجویان برگزار میشود، برگزاری دوره طراحی طرح کسب و کار نگارش مدل بوم کسب و کار و دورههای مهارتآموزی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور هم در این همایش با بیان اینکه بازاریابی با مهیا شدن فضای کسب و کار در توسعه کارآفرینی مؤثر خواهد بود، عنوان کرد: در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که برای ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار است در اسفند ۱۳۹۰ به مجلس ارائه شد.
فانی بیان کرد: با وجود گذشت ۱۰ سال از تصویب آن تاکنون بخشهایی از احکام این قانون به طور کامل اجرا نشده و امیدواریم مجلس یازدهم و دولت تازهنفس آیتالله رئیسی بتوانند گامهایی را در این زمینه بردارند.
وی همچنین اضافه کرد: اتاق بازرگانی میتواند ابزاری برای انجمن بازاریابی باشد و پیشنهاد میشود در راستای توسعه کارآفرینی ارتباط انجمن و اعضای آن با اتاق بازرگانی بیشتر شود.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
دانلود فایل
انتهای پیام/