بررسی علمی تجربه جهاد فرهنگی در دوران کرونا
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
به گفته حمیدرضا حسینی دانا دبیر علمی همایش ملی آفند رسانهای و عضو هیئت علمی گروه رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، هدف از این رویداد علمی حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری است و تا زمان برگزاری همایش، بهترین چکیدههای دریافتی از این طریق منتشر خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
پنلهای تخصصی همایش ملی آفند رسانهای در دو بخش خبرگان رسانه و پژوهشگران جوان روزهای پنجم و ششم مرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
بررسی علمی تجربه جهاد فرهنگی در دوران کرونا
با آغاز شیوع ویروس کرونا و تعریف مفهوم فاصله اجتماعی در ایران، محدودیتهای متعددی برای حضور شهروندان در فضاهای اجتماعی و عبور و مرور برقرار شد. برخی مشاغل تعطیل شدند و بیکاری افزایش یافت. مراکز ورزشی، هنری و تفریحی بسته شدند و بیشتر شهروندان مجبور شدند در خانهها بمانند. در کنار این محدودیتها ابتلای اعضای خانوادهها به بیماری کووید ۱۹، گرفتاریهای درمان و غم از دست دادن عزیزان باعث شد تا مردم به افسردگی مضاعفی دچار شوند و میزان تابآوری آنها به شدت کاهش یابد.
از سوی دیگر، تغییرات زندگی اجتماعی باعث ایجاد تحول در رفتارهای فرهنگی و سبک زندگی شهروندان شد. بهعنوان نمونه نحوه خرید کردن، آموزش و گذراندن اوقات فراغت، غالباً از طریق ابزارهای فضای مجازی امکانپذیر شد.
در این راستا، نیاز عادی شهروندان به تماشای تئاتر و محصولات رسانهای به واجب انکارناپذیر تبدیل شد؛ بنابراین کشورهای صاحبهنر با بهکارگیری ابزارهای مختلف فضای مجازی، امکان تولید، عرضه و تماشای نمایشهای آنلاین را فراهم کردند. در ایران نیز تعدادی از گروههای فعال برای تأمین این مصرف فرهنگی، وارد کار جهادی شدند.
محسن حائریزاده در مقالهای به بررسی علمی این تجربه نو در دوران قرنطینه پرداخته است. او با بیان تلاش هنرمندان یزدی گروه «خونه خنده» برای افزایش سطح شادی جامعه و حمایت از شهروندان برای گذر از آن شرایط سخت، نمونههایی از اقدامات این گروه را تجزیه و تحلیل کرده است.
عرضه نمایش آنلاین در پلتفرم اینستاگرام از طریق برنامههای طنز کرونایی، شاداب نگهداشتن تماشاگران، افزایش پوشش جغرافیایی عرضه نمایش، گفتمانسازی و گفتوگو در قرنطینه در کنار احیای هنر نمایش بومی از مأموریتهای این گروه جهادی بوده است. این تجربه موفق باعث انگیزهبخشی به بسیاری از گروههای هنری و خیران تأمینکننده ابزارهای رایانهای شد تا آنها نیز به این کارزار فرهنگی-جهادی بپیوندند و با مبارزه با افسردگی شهروندان و بیماریهای ناشی از آن از گروههای نیازمند بهویژه دانشآموزان مناطق محروم حمایت کنند.
اسامی تعدادی از نمایشهای آنلاین این گروه جهادی به شرح زیر است:
۱. نمایش "خنکای ختم خاطره"
۲. نمایش طنز "پهلوان کچل"
۳. نمایش طنز "پنجدری"
۴. نمایش طنز "اخراجی"
۵. نمایش طنز "آخرین نامه"
۶. نمایش طنز "هاشم و باشم در هندوستان"
۷. نمایش طنز "هاشم و باشم در سرزمین عجایب"
۸. مجموعه "شو یزدیایِ ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۵/۵ - ۶"
۹. نمایش "کاکوتی"
۱۰. نمایش "عشق به اختیار"
۱۱. برنامهٔ طنز و گفتگو محور "ویروس خنده ۱ و ۲"
۱۲. برنامه طنز و استعدادیابی "یکِ یزد"
۱۳. برنامه "کودکشو یزدیا"
۱۴. "شو ایرانیان"
۱۵. فیلم کوتاه "پسر ایران"
۱۶. فیلم کوتاه "بیخ گوش"
۱۷. فیلم کوتاه داستانی "سرِ پیری"
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/