جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
بیشتر بخوانید:
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
به گفته حمیدرضا حسینی دانا دبیر علمی همایش ملی آفند رسانهای و عضو هیئت علمی گروه رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، هدف از این رویداد علمی حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری است و تا زمان برگزاری همایش، بهترین چکیدههای دریافتی از این طریق منتشر خواهد شد.
پنلهای تخصصی همایش ملی آفند رسانهای در دو بخش خبرگان رسانه و پژوهشگران جوان روزهای پنجم و ششم مرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
علی شاملو پژوهشگر دوره دکتری مدیریت رسانه، مقالهای را در زمینه مقابله تبلیغاتی نامهای تجاری در رسانههای اجتماعی ارائه کرده و با بررسی تحقیقات دانشگاه ویتائوتاس مگنوس لیتوانی، مفهوم دولت را معادل یک نام تجاری فعال میداند.
در این مقاله آمده است: در اقتصادهای دولتی، دولتها بهطور همزمان در جایگاه تولیدکننده، مصرفکننده و ناظر قانونی قرار دارند؛ بنابراین کلیت اقتصاد در مفهوم دولت خلاصه میشود. از این رو دولتها باید تصویری از خود به جامعه ارائه کنند که باعث اتحاد مخاطبان داخلی و خارجی یا جذب سرمایههای بینالمللی شود. در این کارزار، دولتها همیشه در برابر «جنگجویان مبل» آسیبپذیر هستند. جنگجویان مبل افرادی هستند که با مشارکت در گروههای آنلاین و به اشتراک گذاشتن برخی اطلاعات، در افکار و باورهای مردم نفوذ کرده و رفتار آنها را کنترل میکنند.
در ادامه این مقاله میخوانیم: این تهدیدات جدید به دلیل افزایش گرایشها عمومی به فضای مجازی، کمکم به تهدید امنیت ملی تبدیلشده و در طول دوره زمانی کوتاه، زندگی شهروندان و کارگزاران را مختل میسازد.
نویسنده مقاله با نقل شواهدی در زمینه درگیریهای بینالمللی(اوکراین، چچن)، تبلیغات تروریستی و جذب نیرو(داعش) و دستکاری اطلاعات در مبارزات سیاسی(انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶) مینویسد: دولتها همیشه برخی رسانههای اجتماعی و کنشگران صاحب نفوذ را به استخدام خود درمیآورند تا از آسیبپذیری در کمپینهای خصمانه، تنزل جایگاه دولت در جامعه و کاهش نارضایتی مردم فاصله بگیرند و یا اینکه راهبردهای ملی را بهدرستی عملیاتی کنند. دولتها در رویکرد سیستمی و همزمان با افزایش امنیت سایبری، توان خود را در زمینه کنترل و فرماندهی افکار عمومی افزایش میدهند تا برند کشور را در داخل و خارج از مرزهای جغرافیایی تقویت کنند. در واقع آنها از این خلاقیت بهعنوان سلاح نرم استفاده میکنند.
این مقاله در پایان اضافه میکند که اقتصادهای دولتی با در اختیار گرفتن اطلاعات، خلع سلاح مهاجمان فضای مجازی، باعث بزرگ دیده شدن تصویر خود در ذهن مخاطبان داخلی میشوند و از این باب، میزان ارتباط و همکاری خود و ملتشان را افزایش میدهند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/