بر اساس اصول تربیتی تکالیف مهارتی را جایگزین مشق شب سنتی کردیم
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، رضوان حکیمزاده در حاشیه بازدید از برخی اقدامات و رونمایی از چند طرح معاونت ابتدایی استان یزد، در جلسه مشترک شورای معاونان اداره کل آموزشوپرورش و رؤسای آموزشوپرورش نواحی، مناطق و شهرستانهای ۱۴گانه استان یزد، گفت: توجه ویژه به اقتضائات دوران کودکی و جایگزین کردن تکالیف مهارتی با تکالیف سنتی از فعالیتهای ضروری است، اگر میخواهیم در دوره ابتدایی توفیق به دست آوریم و تربیت و تحول اتفاق بیفتد، باید بر اساس سند تحول بنیادین نگاه تخصصی به کودک داشته باشیم و اقتضائات دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم و بدانیم که مسئول تربیت و هدایت همه دانشآموزان هستیم و باید در کلام و رفتار خود عدالت تربیتی داشته باشیم و به بچهها اجازه اشتباه کردن بدهیم تا یاد بگیرند و اعتمادبهنفس و عزتنفس پیدا کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش افزود: بههیچوجه تکلیف را حذف نکردیم بلکه بر اساس اصول تربیتی تکالیف مهارتی را جایگزین مشق شب سنتی کردیم و میخواهیم بهجای رونویسی صرف، مهارت نوشتن افکار، مشاهدات، احساسات و نظرات را در دانشآموز تقویت کنیم و اگر بخواهیم بچهها در مدرسه و منزل همهچیز را کاربردی یاد بگیرند، باید تکالیف مهارتی را جایگزین تکالیف سنتی کنیم.
حکیمزاده ادامه داد: مهارتهای خواندن، نوشتن، گوش کردن و سخن گفتن که در بسته تحولی خوانا مدنظر است، در درجه اول برای یک زیست سالم انسانی مورد توجه خداوند در قرآن نیز قرارگرفته و در آیات متعددی به آنها اشارهشده است.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که نتایج را در رفتار دانشآموزان مشاهده کنیم و افرادی داشته باشیم که زبان فارسی را به شکل درستی بخوانند و بنویسند و اگر به این مهم دست یابیم، یکی از مأموریتهای اساسی دوره ابتدایی در سند تحول بنیادین حتماً محقق خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: هدف سند تحول بنیادین محور قرار دادن تربیت بود اما عملاً تربیت را تبدیل کردیم به آموزش و آموزش را به تست زدن تبدیل کردیم.
وی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا هیچ گونه جداسازی و گروهبندی برای دانشآموزان وجود ندارد و گروهبندی دانشآموزان به ضعیف، متوسط و قوی کاری اشتباه است؛ زیرا که باور و توانمندی دانشآموز را از بین میبرد.
حکیمزاده، دلیل حذف آزمونهای پیشرفت تحصیلی، کتابهای کمکآموزشی، مصاحبهها و آزمون ورودی را لطمه زدن و خدشهدار کردن کرامت بچهها دانست و تصریح کرد: این برنامهها، محیط مشارکتی و رفاقتی را که مدنظر مبانی دینی است را از بین میبرد و دستاورد دیگری نخواهد داشت.
انتهای پیام/۴۱۵۸/پ
انتهای پیام/