روابط عمومی موفق در گرو حضور بیشتر در شبکههای اجتماعی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «روابط عمومی آینه تمامنمای مراکز، سازمانها و نهادهای مختلف است که با هدف بهبود کیفیت خدمترسانی به مردم و ارتقای سطح ارتباطات با بخشهای مختلف یک جامعه، ایجاد شده است و در عصر حاضر که عصر ارتباطات سریع است وجود چنین تشکیلاتی آن هم در سطحی متعالی و برخوردار از روشهای پیشرفته و البته الکترونیک برای ارتباط و اطلاع رسانی، امری ضروری و غیرقابل اجتناب است». مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
۲۷ اردیبهشتماه؛ روز جهانی ارتباطات و هفته بزرگداشت روابط عمومی را به تمامی همکاران صدوق و تلاشگرم در سراسر کشور که در حیطه روابط عمومی و ارتباطات فعالیت میکنند، تبریک میگویم.
در آستانه دوران پساکرونا، همگان به نقش و تأثیر شبکههای اجتماعی در امر اطلاعرسانی و تأثیر بر زندگی سالم اجتماعی خود آگاهند. امروز، شبکههای اجتماعی نقش مؤثری در فرهنگسازی ایفا میکنند و روابط عمومیهایی موفق هستند که بتوانند بیشترین سهم را در این عرصه از آن خود کنند.
با ظهور کرونا و قطع ارتباطات اجتماعی فیزیکی، ارتباطات اجتماعی در فضای مجازی به ناگهان قوت گرفت، به طوری که امروز افراد بهگونهای با این فضا عجین شدهاند که نبود اینترنت یا وسیله ارتباطی مجازی به یکی از معضلات زندگیشان تبدیل شده است.
فضای مجازی، فضایی است که امروزه همه افراد حتی کودکان و نوجوانان بالاجبار با آن مواجه شدند و بهسرعت سیستم آموزشی در آن رواج پیدا کرد بدون اینکه آگاهی قبلی از آن داشته باشند. در طول یک سال گذشته دریافتیم که انتشار اطلاعات و آموزش این فضا بهسرعت و با پیشرفتی باورنکردنی مسیر خود را طی کرد و چه بسا نو ورودان در این عرصه بسیار جلوتر از پیشینیان جولان میدهند.
وقتی با جامعهای جدید روبهرو میشویم هوش جمعی برای رفع نیازها، ساماندهی جدید فرهنگی و اجتماعی ایجاد میکند. اینجاست که نقش رسانه و روابط عمومی در شناسایی و هموارسازی مسیرهای صحیح بسیار نمود پیدا میکند.
نکته حائز اهمیت در این بخش سرعت و دقت روابط عمومی و یک قدم جلوتر بودن آن در ایجاد فرهنگ صحیح، آمادهسازی اطلاعات درست و شفاف، نحوه ارائه جذاب به همراه چاشنی خلاقیت و جذابیت است. در غیراینصورت و عدم آگاهیرسانی به موقع قطعاً فرصت را از دست داده و فرهنگ جدیدی که شاید چندان موافق عرف و شایسته جامعه نباشد ساخته و پرداخته شده و چنان جاخوش میکند که به راحتی مجال حذف و ویرایش نخواهد داد.
از سویی دیگر، توجه ویژه مسئولان به روابط عمومی و تأمین ابزارهای پیشرفته ارتباط جمعی، بهعنوان نهادی که میتواند بهصورت نظاممند، برنامهریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مسئولان با ذینفعان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.
در واقع روابطعمومی بهعنوان یک ماهیت و فعالیت، ارتباطی مستقیم با مخاطبان دارد. مخاطبانی که بخشی از افکار عمومی را تشکیل و نقش مؤثری نیز بر فعالیت فعالان اجتماعی دارند که این خود نشان از مسئولیت اجتماعی روابطعمومی در سازمانها دارد.
در پایان امیدوارم همکاران همیشه بیدار و آگاه روابط عمومی با ترسیم مسیر صحیح و فرهنگسازی بهینه و بهموقع نسبت به مرجعیت اطلاعرسانی و ارتقای جایگاه روابط عمومی بیش از پیش کوشا و ساعی باشند.
* مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/