دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محسن شاه‌حسینی*

روابط‌عمومی و مهندسی افکار عمومی

کد خبر : 180217

27اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است، این روز نیز به همت علاقمندان حوزه روابط عمومی و ارتباطات در چند سال اخیر در تقویم ملی کشور گنجانیده شد ،در این روز شاهد برگزاری همایش و تجلیل از کسانی هستیم که در این حوزه تلاش مضاعفی کرده‌اند.


البته برگزاری این همایش‌ها سودمند است ولی کارکردهای روابط عمومی در کشور حتی در سطح دولت تا چه اندازه سودمند بوده است. امروزه شاهد گله‌مندی برخی از فعالان سیاسی هستیم که حوزه اطلاع‌رسانی دولت نتوانسته خدمات انجام شده را در افکارعمومی به خوبی ترسیم کند به همین ترتیب در دستگاه‌های دولتی نیز این اتفاق به وفور دیده شده است چراکه هنوز مدیران ارشد، روابط عمومی را یک تخصص راهبردی در جهت مهندسی افکار عمومی نمی نگرند.


به عقیده چارلز کولی افکار عمومی حاصل جمع قضاوت‌های فردی اکثریت نیست، بلکه قضاوت تبلور یافته همه اشخاص مستقل، جدا از تعلق آن‌ها به اکثریت یا اقلیت است. یعنی حاصل جمع ساده نظر افراد جدا از هم نیست. بلکه یک سازمان، محصول همکاری مبتنی بر ارتباط و تاثیر متقابل است.


یادمان باشد با بکار گیری نظریات علمی می‌توانیم دانش محور به سوی جهت‌دهی و مهندسی افکار عمومی حرکت کنیم و با این روش می‌توان مصرف انبوه را به سوی تولید داخلی هدایت نمود و به تولید کمک کرد مگر ترویج و فرهنگ‌سازی برنامه کلان اقتصاد مقاومتی در دست کدام از مجموعه‌های دولتی است بدون تردید نقش روابط‌عمومی‌ها در فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهای لازم در این زمینه بی‌بدیل است، خصوصا در وزارتخانه های که در تولید نقش فزاینده‌ای دارنند همانند وزارت جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و سایر دستگاه‌ها.


این روابط‌عمومی‌ها هستند که می‌تواند با خوراک فراوان برای تغذیه افکار و ضرورت توجه روز افزون به افکار و گسترش رسانه‌ها و ارتباطات اقدامات سازنده دولت در تولید و خدمت‌رسانی را به مردم را بیان کنند اگر این مهم به درستی صورت می‌گرفت دیگر نیازی به دفاع از عملکرد دولت نبود چرا که بصورت تدریجی و آرام و هدفمند در طول چهار سال متقاعدسازی و اقناع انجام می‌شد، این وظیفه خطیر روابط عمومی دستگاه‌های حاکمیتی است، به بیان ساده روابط عمومی مجموعه‌ای از علوم انسانی است که وظایفی چون: جلب مشارکت، سنجش افکار عمومی، شفاف‌سازی، عقلانی کردن توقعات و عمق بخشیدن به انتظارات را به عهده بگیرد و سعی می‌کند تا با ترغیب و برقراری حسن ارتباط با مردم از طریق رسانه‌ها بر افکار عمومی نفوذ یابد و با مساعد سازی همکاری و همیاری مردم و مخاطبان را جلب کند. بایستی بعد از چهار سال کارنامه روابط عمومی ممیزی کنیم تا شاید در آینده حداقل به اندازه یک تعریف ساده عمل کنیم، یادمان باشد امروز زمان اقدام و عمل است. پس آنچه راهگشاست سازو کارهای عملی در روابط عمومی است، روابط عمومی منزلگاه خبر می‌تواند باشد، باید نگاه به روابط عمومی متمایز شود، روابط عمومی را به عنوان یک تخصص راهبردی نگریست و به عوامل انسانی متخصص به عنوان کلیدی‌ترین بخش سازنده روابط عمومی راهبردی پرداخته شود یادمان باشد برنامه ریزی استراتژیک شامل به اشتراگ گذاشتن دانش و تجربه است معنای این جمله این است که عوامل انسانی دانش مدار و برخوردار از تجربه می تواند رسالت اصلی روابط عمومی ها را به سرانجام برسانند.


* فعال حوزه روابط‌عمومی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب