دانشآموزانم عاشق تکالیف ورزشی هستند/ وزیر آموزش و پرورش بودم بساط کنکور را جمع میکردم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ماکو، از قدیم گفتهاند که خصوصیات اصلی معلم نمونه داشتن وجدان کاری و فعالیت آموزشی برای جلب رضایت الهی است و اکنون که در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا قرار داریم شاید کمتر کسی با گزارههایی مانند وجدان کاری و فعالیت آموزشی کنار بیاید، اما واقعیت آن است که معلمان در هر شرایط دشوار دلشان برای دانشآموزان و شاگردانشان میتپد.
برای اثبات این موضوع کافی است سری به فضای مجازی بزنیم تا باورمان شود که هرچند معلمان از نعمت حضور در کلاس درس محروم هستند، اما با همان شور، نشاط، انگیزه، سختکوشی، دلسوزی، کنجکاوی، خوشبین بودن به دانشآموزان و مقابله با موانع بزرگ و کوچک سر کلاس حاضر میشوند و شاگردانشان را به تحرک و امید به آینده سوق میدهند.
پریسا محمودپور یکی از این معلمان نمونه استان آذربایجانغربی است که با عشق و علاقه به دانشآموزانش علم میآموزد و در این مسیر حتی خم به ابر نمیآورد.
جالب اینجاست که محمودپور در رشته تربیت بدنی تحصیل کرده و معلم ورزش است، بنابراین در کنار آموزش تئوری باید به صورت عملی شاگردانش را آماده فعالیت در رشته های مورد علاقهشان کند تا دانشآموزان امروز دانشجویان موفق فردا باشند و در تیمهای مختلف ورزشی و حتی تیمهای ملی بدرخشند.
این معلم نمونه شهرستان شوط استاد تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو نیز هست و در گفتوگو با خبرنگار آنا به گزارههایی مانند وجدان کاری و عشق اشاره میکند که میتواند در آموختن علم معجزهها بکند.
خبرنگار آنا به بهانه هفته معلم گفتوگویی را با محمودپور ترتیب داده است که مشروح این گپ و گفت در پی میآید:
آنا: ابتدا خودتان را معرفی کنید و بگویید چه سوابق علمی و پژوهشی دارید؟
محمودپور: پریسا محمودپور هستم، دبیر تربیتبدنی آموزش و پرورش شهرستان شوط و دانشجوی دکترای تربیتبدنی گرایش مدیریت ورزشی از دانشگاه روزانه تبریز و استاد تربیتبدنی واحد ماکو.
دو گزارهای که محمودپور را معلم نمونه معرفی کرد
۱۱ سال معلم ورزش بوده و دارای پنج مقاله و دو کتاب تخصصی با عناوین «آشنایی با قوانین رشتههای ورزشی کاربردی در مدارس» و «فناوری نانو در مهندسی ورزش» هستم.
آنا: تدریس در آموزش و پرورش را از چه سالی آغاز کردید؟
محمودپور: از سال ۱۳۸۹ به استخدام آموزش و پرورش درآمدم و تا امروز مشغول خدمت به مملکتم و دانشآموزان هستم.
آنا: چه شد که عنوان معلم نمونه استان آذربایجانغربی را کسب کردید؟
محمودپور: واقعاً فعالیت خاصی انجام ندادم و فقط به وظیفه معلمیام عمل کردم، در ایتدای کار بر مبنای درس آن روز سر کلاس حاضر میشدم و به طرح موضوع میپرداختم و علاوه بر آموزش، تکالیف ورزشی و مفاهیم رشتههای مرتبط با هر مقطع تحصیلی را در قالب فیلم از دانشآموزان مطالبه میکردم.
دانشآموزان پنج روز فرصت داشتند تا تکالیفشان را در حد فیلم یک دقیقهای با کمترین امکانات، بدون هیچ نوع هزینه و با استفاده از امکانات موجود در خانه انجام داده و برای من ارسال کنند که این شیوه تدریس برای دانشآموزان و والدینشان جالب بود.
از سوی دیگر در آغاز هر هفته فعالیتهای ورزشی رشتههای مختلف را در گروه قرار میدادم تا دانشآموزان اگر به سوالی برخورد کردند مطرح کنند که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب دانشآموزان مواجه شد.
پیش از شیوع ویروس کرونا در مدرسه ۶ ساعت فعالیت داشتم، اما در دوران کرونا واقعاً ۲۴ ساعته در اختیار دانشآموزانم هستم و به سوالات تکتکشان پاسخ میدهم و تکالیف ورزشی موجب شده فضای شاد و مفرحی برای دانشآموزان ایجاد شود.
از دیگر فعالیتهای خاص من تولید و محتوا درباره رشتههای ورزشی و مباحث آموزشی بود که سعی کردم با تولید و محتواهای مفرح و مختلف، استفاده از تصاویر متحرک، ترجمه فیلمهای خارجی، استفاده از فیلمهای داخلی حرکات ورزشی را به دانشآموزان آموزش دهم و شاگردانم نیز با دیدن این محتواها تکالیف خود را با انگیزه انجام میدادند.
آنا: یک معلم نمونه باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
محمودپور: داشتن وجدان کاری و در نظر گرفتن رضایت خداوند دو گزاره اصلی هستند که باید معلمان داشته باشند و در شرایط فعلی کرونایی این وجدان کاری بیش از پیش پررنگتر میشود، چراکه تدریس معلمان به صورت آنلاین و مجازی است و ممکن است احساس شود برخی معلمان انگیزه حضور در مدرسه را در فضای مجازی ندارند، اتفاقاً برعکس معتقدم معلمان در روزهای دشوار فعلی وظیفهشان را به درستی انجام میدهند و بیش از همیشه به فکر پیشرفت دانشآموزان هستند.
کنکور باید حذف شود
نظم، جدیت، تلاش، کوشش، حوصله به خرج دادن، تشویق دانشآموزان از دیگر ویژگیهای معلمان نمونه است.
آنا: در تدریستان از چه روشها و شیوههایی استفاد میکنید؟
محمودپور: علاوه بر تدریس به صورت مجازی از انواع پاورپوینتهای ورزشی و تولید و محتواها استفاده میکنم تا نیاز دانشآموزان رفع شود.
آنا: بهعنوان معلم نمونه آیا نقدی بر سیستم آموزشی، آموزش و پرورش و دانشگاهها دارید؟
محمودپور: نقد در هر سیستمی وجود دارد و متأسفانه در جامعه ما به علم بهای زیادی داده نمیشود و افراد موفق باید علاوه بر تشویق زمینه را برای رشد شکوفایی هرچه بیشتر خود فراهم کنند.
آنا: اگر وزیر آموزش و پرورش یا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بودید نخستین کاری که انجام میدادید چه بود؟
محمودپور: اگر وزیر آموزش و پرورش بودم بساط کنکور و مراکز آمادگی مرتبط با آن، مدارس خصوصی، غیرانتفاعی و نمونه را جمع کرده و سعی میکردم محیط آموزشی مفرح و شادی برای دانشآموزان ایجاد کنم تا آنان به طور یکسان در مدارس عادی درس بخوانند.
این باور غلط که معلمان نمونه فقط در مدارس غیرانتفاعی یافت میشوند باید برچیده شود، در حالی که معلمان نخبه و بااستعداد زیادی در مدارس عادی تدریس میکنند.
از سوی دیگر سعی میکنم هرچند وقت یکبار برای اولیای دانشآموزان جلسات آشنایی با هنجارهای روانی، اجتماعی و راهکارهای برطرف کردن آنها را برگزار کرده و از روانشناسان بزرگ در این زمینه کمک بگیرم، چراکه خانواده سالم موجب تربیت فرزند سالم و در نتیجه رشد و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان هستند و در نهایت از معلمان در راستای تألیف کتابهای درسی استفاده میکردم.
آنا: و اگر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بودید چه میکردید؟
محمودپور: اگر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بودم پایاننامه را از مقاطع کارشناسیارشد و دکتری حذف میکردم و چاپ مقالات را ملاک دفاع از رساله قرار میدادم، چراکه دانشجو باید بدون استرس و با شور و نشاط دروس خود را به اتمام برساند نه اینکه استرس چاپ مقاله و پایاننامه و رساله داشته باشد.
دوم اینکه سعی میکردم از دانشجویان در زمینه تدریس استفاده کنم و حمایت بیشتری از دانشجویان در زمینه اختراعات، چاپ کتابها و مقالات میکردم.
محیط آموزشی باید برای دانشجویان لذتبخش باشد و استادان سختگیر نیز توجه داشته باشند که هیچ دانشجویی نباید بهدلیل سختگیری استادان از حضور در دانشگاه محروم باشد یا با استرس بیشتری سر کلاس حاضر شود.
همچنین اگر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بودم به رتبههای برتر هر رشته تحصیلی در دانشگاهها بورسیه تحصیلی (مقاطع بالاتر) اعطا میکردم.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/