تدریس برخط در روزهای خاکستری/ وقتی شبکه جای نیمکت را میگیرد
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از فعالیتهای روزمره شهروندان دچار توقف و یا محدودیتهای گسترده شد. تعطیلی مدارس یکی از این اقدامات بود. به این ترتیب دانش آموزان نه از روزهای پایانی سال که از اوایل اسفندماه خانه نشین شدند.
در این شرایط، یکی از دغدغههای اصلی والدین و البته معلمان و مدیران آموزش وپرورش، جبران دروس عقب افتاده دانش آموزان است. به ویژه اینکه با احتساب تعطیلات نوروز و حتی با این پیشبینی خوشبینانه که مدارس در پایان تعطیلات نوروز بازگشایی شوند، بهراحتی نمیتوان حدود 45 روز تعطیلی را جبران کرد.
در این بین، تلاش عدهای از معلمان دلسوز و متعهد که فراتر از وظایف اداری و ساختاری خود به فکر ارتقای سطح علمی دانش آموزان هستند باعث شده تا حتی در زمان تعطیلی مدارس هم روند آموزش و تدریس تعطیل نشود. عزیزانی که با تجهیز خود به دانش روز از همه ابزارهای فناوری برای تداوم تدریس حتی از منزل و از راه دور بهره میبرند.
یکی از این معلمان فاطمه خانقلی، معلم مقطع پنجم ابتدایی مدرسه شهدای پاسدار منطقه پنج تهران است. در همین ارتباط بر آن شدیم تا با او به نمایندگی از صدها معلمی که روند آموزش و پرورش را در چهاردیواری مدرسه و ساعات کلاس محدود نکردهاند گفتگوی کوتاهی داشته باشیم.
خانم خانقلی فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی است. او بیست سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش را دارد که چهارده سال آن به تدریس دروس ریاضی و هندسه در مقطع متوسطه اختصاص دارد و حدود 6 سال است که در مقطع ابتدایی تدریس میکند.
وی درباره تصمیم خود به تدریس از راه دور گفت: اوایل اسفندماه بودکه مدارس به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و این تعطیلی ادامه پیدا کرد. از آنجایی که زمان کنترل این ویروس و پایان وضعیت قرمز مشخص نبود با خودم فکر کردم که بچهها از درسشان عقب میافتند و نباید روند تدریس متوقف شود. این بود که از روز 10 اسفندماه و با اطلاع قبلی به دانش آموزان، روند تدریس مجازی و از راه دور را شروع کردم.
خانقلی اظهار کرد: با هماهنگی و کمک نماینده کلاس، شماره تماس دانش آموزان را آماده کرده و هر 40 نفر دانش آموزان کلاس را عضو یکی از کانالهای پیام رسان کردم. به دانش آموزان و خانوادهها توضیح دادم که هر روز ساعت 10 صبح درس را ارئه میدهم و تکالیفی را هم تعیین میکنم؛ جلسه اول در لیست حضور و غیابی که در این گروه تنظیم کردم فکر میکنم حدود 20 نفر حاضر بودند. وقتی لیست حضور و غیاب را در کانال کلاسی که از قبل داشتیم گذاشتم افراد غایب هم متوجه شدند. معمولاً برای دانش آموزان مقطع ابتدایی حضور و غیاب خیلی مهم است بنابراین از خانوادههایشان خواستم که شرایط را برای حضور در این کلاس مجازی فراهم کنند.الآن هم معمولاً هر روز هر 40 نفر برخط و حاضر هستند.
این بانوی معلم افزود: من در شروع هرسال تحصیلی، این جمله معروف حضرت امام خمینی(ره) را برای خودم تکرار میکنم که معلم، امانتداری است که انسان امانت اوست. من دانش آموزان را یک امانت میدانم که نباید بهراحتی رهایش کرد؛ برای همین چه در روزهای آخر اسفند و چه در تعطیلات نوروز وقت زیادی گذاشتم تا فیلمهای تدریس را تهیه و تدوین کنم و درکانال بگذارم یا در نرم افزارهای پیام رسان بهصورت تعاملی با بچهها در ارتباط باشم.
وی عنوان کرد: متأسفانه آموزش و پرورش برای روزهای بحرانی و حوادث غیرمترقبه که امکان حضور معلم و دانش آموز در فضای فیزیکی کلاس فراهم نیست برنامهای ندارد. نه معلمان، نه کادر اداری مدارس و نه امکانات سخت افزاری برای چنین روزهایی آماده و تجهیز نشدهاند.
خانقلی گفت: حدود 15 سال است که کلاسهای مهارت چندگانه کامپیوتر یا آشنایی با فضای مجازی برای معلمان طراحی و اجرا شده اما این آموزشها خیل کاربردی و به روز نیستند. من بهعنوان یک معلم باید از جدیدترین فناوری و نرم افزارهای آموزشی چه در کلاس و چه از راه دور اطلاع داشته باشم. دفتری به نام دفتر فناوری و اطلاعات در ادارت مناطق داریم اما فقط یک دفتر است و حضور مؤثر و بازخورد آن را در مدارس و در شرایط غیر عادی مثل این یک ماه اخیر ندیدهایم.
وی اظهار کرد: قولهای زیادی از طرف وزرای آموزش و پرورش در اداوار مختلف داده شده اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است. از قبل آموزشی در این زمینه به معلمان داده نشده و اکنون هم که در بحبوحه تعطیلی مدارس هستیم خدمات خاصی ارائه نمیشود.
خانقلی افزود: با این حال من خودم منتظر نماندم و بیکار ننشستم؛ سایتهای زیادی را در این زمینه جستجو کردم و مقالات زیادی را خواندم؛ تجربه کشورهای دیگر در چنین شرایطی را بررسی کردم و تا جاییکه امکان پذیر بود نرم افزارهایی که امکان برگزاری کلاس بهصورت مجازی و تعاملی را فراهم میکرد تهیه کردم.
این آموزگار در ادامه گفت: من این یافتهها را برای بسیاری از همکارانم هم ارائه دادم. در آموزش به بچهها هم سعی کردم از همه امکانات رسانهای مثل فیلم، صوت، رسم نمودار و شکل و... استفاده کنم. حتی تکالیفی که به بچهها ارائه کردم را بهصورت روزانه و دقیق بررسی میکنم. یک بار تکلیف درسی دانش آموزانم، حفظ شعر بود. از خانوادهها خواستم از شعر خواندن بچهها فیلم بگیرند و صرفاً صوت نباشد با این که بررسی تک به تک شعرخواندن بچهها انرژی و زمان زیادی میگرفت اما آنها را بررسی کردم و حتی ایرادات هرکدام و نقاط ضعف و قوتشان را نیز به خودشان گفتم.
وی عنوان کرد: بهطور مشخص، آزمون گرفتن از این چهل نفر زمان زیادی میبرد. من گاهی چهار ساعت یکسره پشت سیستم مینشینم. چون بررسی پنج یا 6 پرسش یا تمرین ریاضی که مطرح کردهام زمان میبرد. اما وقتی میبینم دانش آموزان پیگیر هستند واقعاً خستگیام در میرود و والدین هم از اینکه میبینند که فرزندانشان از درس عقب نمیمانند خوشحال هستند.
خانقلی افزود: به نظرمن میتوان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد. میتوانیم به این شرایط نامطلوب هم نگاه مثبتی داشته باشیم حداقل میبینم که بسیاری از خانوادهها پیش از این خیلی در جریان کارها و وضعیت تحصیلی فرزندانشان نبودهاند اما الآن حساستر شدهاند؛ یعنی هم معلم، هم دانش آموز و هم خانواده سه ضلع یک مثلث هستند که به فرآیند آموزش و تدریس کمک میکند.
این معلم یادآور شد: درست است که بالاخره مدیر و ساختار آموزش و پرورش از معلمان میخواهد که دراین شرایط تدریس را تعطیل نکنند، اما اگر تعهد و عشق به کار معلمی نباشد مطمئن باشید که این روند پیش نمیرود. اصولاً معلمان را نمیتوان بهصورت اجباری و دستوری به چنین کارهایی مجبور کرد.
خانقلی بیان کرد: بسیاری از همکاران من در این یک ماه اخیر برای متوقف نشدن فرآیند تدریس تلاش کردهاند که بخشی از آن در رسانهها و فضای مجازی به اطلاع مردم رسیده و بخش عمده آن دیده نمیشود. به نظر من معلمان هم مثل بسیاری از اقشار جامعه، در این شرایط خاص و غیرعادی که جامعه تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا است زحمات زیادی کشیدهاند که جای تقدیر دارد.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/